Omstart…

Världens kanske vackrast belägna racerbana

Världens kanske vackrast belägna racerbana

Formel 1 har vilat färdigt nu och drar igång höstsäsongen kommande helg på SPA Francorchamps, precis som vanligt alltså. Kan rekommendera veckans podavsnitt där vi pratar en hel del om SPA och dess egenheter, både för förare och publik.

Innan jag kommer in mer på omstarten av F1-säsongen några ord också om Indycarracet i lördags natt. Det blev, med svenska ögon, tyvärr inte det resultat vi önskat. Marcus Ericsson hade ju lagt upp bollen perfekt på kvalet med sin bästa kvalprestation hittills och start från första startled, en hårsmån från en första pole position i mästerskapet.

Tyvärr fanns inte farten i racet för att försvara den fina startpositionen, dels p g a av några taktiska beslut som inte slog väl ut. Marcus blev t ex undercuttad (fin svenska:)) vid första stoppet och man gjorde, ihop med flera andra en missbedömning när det gällde skillnaden i fart på nya respektive begagnade däck. Mclaughlin och Newgarden bara flög förbi när de valde att utnyttja en gulflagg relativt tidigt i sin tredje stint för nya däck och bränsle och ingen hade något att sätta emot. De hann dessutom in och byta en gång till just innan rödflaggen för regn. Sammanfattningsvis så fanns inget att göra åt Penske som lätt hade kunnat ha alla sina tre bilar på pallen i lördags om inte Powers depådisk gjort samma bedömning som CGR gjorde.

Marcus Ericsson in action på World Wide Technology Raceway i helgn

Marcus Ericsson in action på World Wide Technology Raceway i helgn

En annan teori kring bristen på fart på Gateway för Ericsson och egentligen alla Hondabilar förutom Dale Coynes är att Chevrolet har en bättre bränsleekonomi än Honda på korttovalerna. De verkar kunna åka aningen hårdare utan att äventyra bränslestrategin. Att Malukas och Sato var snabba berodde mer på att de valt ”rätt” taktik som de kunde utnyttja efter omstarten.

Två race återstår och det står nu i praktiken mellan fyra förare. Will Power leder fortfarande men bara två poäng före Josef Newgarden, 14 före Dixon och ytterligare 3 före Marcus Ericsson. Alla andra tror jag är för långt efter för att kunna blanda sig i även om de har en matematisk chans. Två vanliga banor återstår, Portland om knappt två veckor och Laguna Seca helgen efter det. För mig känns det väldigt ovisst, skulle t ex Ericsson eller Dixon vinna i Portland samtidigt som Newgarden och Power inte är på pallen tar någon av dem över ledningen inför finalen.

I veckans podd frågade jag Marcus Ericsson hur det känns att stå inför karriärens två viktigaste lopp, hur pressad känner han sig? Marcus valde att helt vända mitt resonemang ”Jag har inget att förlora, den här säsongen är redan en vinst för mig, jag vann Indy500 så kör snarare helt utan press”. Ett intressant sätt att se på det hela som kan betyda massor när det ska fightas om de bästa placeringarna de två race som återstår. När det gäller att köra om ett mästerskapet är Marcus minst erfaren, samtliga tre övriga förare i toppen har flertalet Indycarmästerskap bakom sig, en erfarenhet som inte heller är helt oviktig när det börjar dra ihop sig.

Innan jag släpper Indycar kan jag berätta att Viaplay är på plats under finalhelgen på Laguna Seca för att rama in vad vi hoppas kan bli en historisk motorsporthelg med en första svensk totalvinnare i Indycar. Jag, Björn Wirdheim åker över ihop med ”fotomange” så ”the band is back together”. Men Italiens GP som går samma helg, hur gör ni med det kanske någon tänker. Jo, vi bygger oss en temporär kommentatorsbox där vi bor, blir lite tidiga mornar men det ska vi nog reda ut.

Formel 1 rivstartar annars efter sommaruppehållet med en ”tripple header” direkt. Belgien till helgen direkt följt av Nederländernas och Italiens GP innan det blir en lite längre paus igen där Rysslands GP skulle legat. För egen del är jag mest spänd på hur det tekniska direktivet träder ikraft till helgen kommer påverka. Jag tror inte det kommer göra massiv skillnad men det är möjligt att Ferrari och Red Bull tappar nån tiondel medan Mercedes vinner någon eller åtminstone inte tappar något. Det borde betyda att Mercedes kommer ännu lite närmare årets första seger. Från utsidan är det omöjligt och förutspå vad som kommer hända men som åskådare vore det spännande om Mercedes närmar sig och gör hösten till en tre-kamp.

Antonio Giovinazzi kör två FP1 under hösten för Haas

Antonio Giovinazzi kör två FP1 under hösten för Haas

På förarsidan läser vi oss till att Antonio Giovinazzi kommer köra två FP1, i Italien och i USA. Han är som bekant ingen rookie så detta uppfyller inte kraven FIA har på teamen att vid två tillfällen köra en förare som inte tävlat i Formel 1. Vad kan detta betyda? Mick Schumacher är utan kontrakt efter den här säsongen så det kan potentiellt finnas en öppning för GIO att komma tillbaka. Om man tänker efter så finns det egentligen ingen anledning att köra GIO om inte det vore för att se hur han hanterar de nya bilarna, kanske som ersättare till Mick 2023.

Mick Schumacher kan mycket väl bli kvar hos Haas men jag förstår om Günther Steiner vill ha några alternativ om Mick och teamet går skilda vägar. Någon gjorde en stor sak av att Mick Schumacher börjat följa Laurent Rossi hos Alpine på Instagram och drog direkt slutsatsen att han är på väg dit istället för Alonso 2023. Så kan det såklart vara men inte heller där tror jag något är klart. Min favorit till platsen bredvid Ocon är Daniel Ricciardo men skulle det av någon anledning inte bli av så kan ju Mick Schumacher vara ett alternativ.

Ska i alla fall bli kul att de kör igång igen till helgen, har väntat länge nog nu!