Ny kraschfest i Nashville…

Scott Dixon glad efter seger nr 53 i Indycar

Scott Dixon glad efter seger nr 53 i Indycar

Precis stigit upp efter en maratonnatt med Indycarracet i Nashville som drog ut på tiden. Redan i lördags inför kvalet blev tidsschemat förskjutet p g a åska och samma sak upprepade sig inför race. Efter nästan två timmars väntan kunde dock arrangören ge klartecken och racet kunde börja.

Förra året, när Marcus Ericsson vann, blev det som ni minns en stökig historia med 42 procent av varven bakom säkerhetsbil vilket såklart inte optimalt. Vissa justeringar av banan hade gjort till årets race med några bromszoner som jämnats till och flyttad barriär några meter där man ville ha ner farten en aning. Fartbegränsningen i depån hade också justerats ner en aning från 45 mph till 40 mph för att man inte skulle ”tjäna” för mycket genom depån vid ev gulflaggor.

Och gulflaggor blev det, hela 36 varv kördes bakom säkerhetsbil, fler än förra året vilket jag på förhand inte trodde var möjligt. Körstandarden var högst tveksam hos flera förare igår där det många gånger saknades respekt både för motståndarna och banans utseende. Många skyller på banlayouten men jag lägger merparten av skulden på de som kör, man måste använda huvudet och anpassa sin approach på en stadsbana av detta slaget. Visst, kanske är det något i layouten som lockar fram vansinnesdyk som inte har någon som helst chans att lyckas men jag tycker man har rätt att kräva lite bättre nivå än det vi såg inatt.

Flera gånger gjordes omkörningsförsök, t ex Newgarden på Grosjean, där Newgarden menar att han är tillräckligt långt upp på Grosjean för kunna hävda spåret men enbart för att han tagit så mycket mer fart att det kräver hela banan i utgången och där finns ju redan Romain som får en smäll och kör rakt in i muren utan chans att backa ur innan det blir kollision. Ett annat exempel var Kirkwood på Malukas, hur tänkte Kirkwood där? Kyle styr in så tidigt att han blir tvungen att korrigera linjen och de krokar ihop – Dåligt! Domarna valde som vanligt att bestraffa så lite som möjligt vilket är en farlig väg att gå när det uppenbart är tämligen heta känslor så här i slutet av säsongen. Viktigt att Indycars domare Arie Luyendyk och Max Papis tar tag i detta inför de tre avslutande racen.

Nej, det blev inget skönkörarrace, däremot väldigt spännande med flera som åkte bergodalbana i resultatlistan. Scott Dixon vann till slut efter ett liknande race som Marcus Ericsson hade förra året, helt sist ett tag med hela 7 depåbesök för smärre reparationer av golvet bak. Såg dock hela tiden till att försöka vara på ledarvarvet och ihop med några smarta beslut från depådisken blev det seger nr 53 vilket gör honom till ensam tvåa på all time listan över antal vinter i Indycar.

Felix Rosenqvist till slut P7 i ett väldigt stökigt race i Nashville

Felix Rosenqvist till slut P7 i ett väldigt stökigt race i Nashville

Felix Rosenqvist kom undan med sjunde plats. Som han själv skrev på Instagram, han hade kunnat hamna på precis vilken placering som helst i detta race som blev väldigt mycket ett lotteri. Felix var lite irriterad under loppet på Marcus Ericsson som han tyckte tjuvstartat i en av omstarterna. Faktum är dock att Ericsson gick på grön flagg men hade farten uppe då han öst på lite extra för att köra ikapp gruppen av bilar framför. Väl ikapp bromsade han till men såg sen att det blev grön flagg och drog. Perfekt timing skulle jag kalla det.

Marcus Ericsson har verkligen förfinat sin teknik i samband med starter och omstarter där han har fullt fokus på ledaren hela tiden (i den mån det går från där han är placerad) istället för bilen närmast framför och det har betalat sig. Regeln säger att det är fritt fram att attackera så fort det blir grönt oavsett var i fältet du ligger. Dock tyckte domarna att Ericsson lite väl het på avtryckaren i starten där han fick backa tillbaka de vunna positionerna. Ericsson var inte alls nöjd med beslutet när jag pratade med honom i natt men både jag och expert Mattias Andersson reagerade på Ericssons start och när beskedet kom att han skulle lägga sig bakom Kirkwood igen kändes det inte orimligt. Med det sagt omöjligt att göra en bra bedömning utan bättre underlag. Ericsson ska få utveckla hur han ser på det i veckans pod som kommer ut först tisdag eftermiddag/kväll just p g a racet i Nashville.

Marcus Ericsson hade ingen lyckad avslutning på ett race som såg ut att kunna ge ett bra slutresultat

Marcus Ericsson hade ingen lyckad avslutning på ett race som såg ut att kunna ge ett bra slutresultat

Marcus Ericsson var på väg mot ett bra resultat när han i näst sista omstarten igen var på hugget och tog sig förbi både Colton Herta och Romain Grosjean upp på femteplats. Tyvärr kontrade Grosjean med ett sånt tveksamt dyk på Marcus som dock lyckades undvika en hård mursmäll men tvingades däremot bromsa till och Herta körde rakt in i växellådan som gick sönder. Marcus kunde inte slutföra racet och klassades på 14:e plats. Tur i oturen var att mästerskapsledande Will Power också blivit påkörd tidigare i loppet och hade liknande problem som Marcus med växellådan men kunde ändå ta sig i mål på en 11:e plats. Det gör att Ericsson inte tappade mer än 3 poäng på Power men har samtidigt ramlat ner till tredjeplats i totalen 12p bakom Power, 6 p bakom Dixon som är ny tvåa och 10 före Newgarden på fjärde plats i tabellen..

Årets titelfight ser ut att stå mellan Power, Dixon, Ericsson Newgarden och Palou. Alla andra börjar blir för långt efter med bara tre race kvar att köra.

Blogginlägget postades i IndyCar.