Bra svenskdag i Toronto…

Scott Dixon tog sin första seger under 2022 och Felix Rosenqvist säkrade sin första pallplats tillsammans med Arrow Mclaren

Scott Dixon tog sin första seger under 2022 och Felix Rosenqvist säkrade sin första pallplats tillsammans med Arrow Mclaren

Toronto stod värd för säsongens tionde race i Indycar. Mästerskapet har därmed inlett sin intensivaste period med fem race fördelat över fyra helger. Vikten av att plocka (stora) poäng blir allt viktigare om du ska ha något med mästerskapsfighten att göra.

Felix Rosenqvist har haft en tuff säsong så här långt, inte fartmässigt men väl resultatmässigt. Att farten funnits där har han visat nästan varje helg men det har liksom varit stolpe ut. I gårdagens race lossnade det dock där Felix äntligen fick kliva upp på pallen igen efter ett väl avvägt lopp där han var aggressiv i rätt lägen men också lite extra snabb när det som mest behövdes, t ex starka utvarv efter depåstoppen som gjorde att han tog placeringar.

Felix var dock farligt nära att hamna i trubbel när han bestämde för en extremt sen inbromsning från långt bak på Alexander Rossi in i kurva 3. Rosenqvist lyckades få innerspåret och kurvan men smällde ihop sitt vänstra framhjul med Rossi högra där den senares styrstag knäcktes vilket slutade i barriären för Rossi. I vilken annan racingklass som helst hade detta sannolikt renderat i en bestraffning för den omkörande bilen, d v s Rosenqvist, men i Indycar tillåter man mer närkontakt och Felix klarade sig både från skador på egna bilen och en bestraffning för att ha orsakat kollisionen.

Efter detta fortsatte jakten framåt efter Colton Herta och Scott Dixon men det räckte inte hela vägen fram, en tredjeplats och en första pallplats för Felix ihop med Arrow Mclaren var ett faktum, ett glädjande sådant.

Felix Rosenqvist befinner sig just nu i väldigt tuff sits i sitt team. Han har skrivit på ett nytt kontrakt med Mclaren Racing som säkrar körning även 2023 men inte i vilken serie. Valet som Zak Brown har att göra är mellan Indycar och Formula E. Felix själv har varit tydlig med att han helst kör kvar i Indycar men chansen till detta minskade drastiskt med beskedet i veckan att Zak Brown nu även fått Alex Palou att skriva på för Mclaren Racing. Ambitionen är tveklöst att Arrow Mclaren ska köra med Pato O’ward, Alexander Rossi och Alex Palou i  sina tre bilar vilket gör Felix Rosenqvist överflödig i Indycar men samtidigt till en stark tillgång för Mclarens nystartade Formula E-team.

Som de flesta av er redan känner till är det vissa komplikationer kring Alex Palous övergång till Mclaren och var den historien tar vägen kan nog ingen svara på just nu. Palou har varit väldigt tydlig med att han inte kör för CGR nästa säsong, CGR å andra sidan hävdar bestämt att han blir kvar då han är under kontrakt med teamet även 2023. Blir gissningsvis parternas advokater som får ta itu med detta och försöka få till en lösning alla kan bli nöjda med.

Kanske var det så att Felix hade lite bråttom att skriva på det där kontraktet istället för att undersöka möjligheterna i något annat team? Samtidigt inte lätt att tacka nej till vad jag tror är en acceptabel lön för att köra vidare för Mclaren oavsett om det är i Indycar eller Formula E. Fortsättning lär följa och vi får hoppas på ett lyckligt slut får Rosenqvists del.

Marcus Ericsson drygade ut sin mästerskapsledning med 15 poäng i gårdagens race

Marcus Ericsson drygade ut sin mästerskapsledning med 15 poäng i gårdagens race

För Marcus Ericsson blev det också ett bra resultat. Inte bara för att han var femma i mål utan även för att  två av hans tuffaste konkurrenter, Josef Newgarden och Will Power, båda var bakom honom i mål vilket gjorde att Ericsson drygade ut ledningen i mästerskapet från 20 till 35 poäng.

Jag skulle vilja kalla körningen igår en ”championship winning drive”. Även om det inte blev en hundraprocentig fullträff så var det ändå en väldigt stark insats med omkörningarna i samband med sista omstarten som det som fastnade på näthinnan. Igen, precis som på Road America, inte en tillstymmelse av att titta bakåt, bara på attack vilket lönade sig på Road America och som gjorde det igen i Toronto.

En annan sak som jag tyckte utmärkte sig var att han tidigt använde väldigt mycket av sin P2P vilket såg lite oroande ut för avslutningen med flera av förarna bakom med tydligt övertag. När man analyserar detta lite närmare var det absolut inte frågan om att okynnes använda knappen, tvärtom medvetet för att hålla banposition vilket i sin tur gav honom möjlighet att vara femma i mål. När jag frågade Ericsson om just detta igår kväll så var svaret att han varit tvungen att trycka lite extra i början samtidigt som han var medveten om att det krävdes ca 60 sekunder till den avslutande stinten vilket han också såg till att ha och som också räckte till.

Det var lite kritiskt när Alex Palou kom upp bakom Ericsson och tämligen bryskt visade att han åtminstone tänkte försöka köra om. Fair play till spanjoren som även han är med i mästerskapsfighten och självklart gör allt han kan för att ta så många poäng som möjligt. Men hade Palous försök att köra om Ericsson slutat med att någon av dem eller båda tvingats bryta tror jag inte det varit spanskt i bil nr 10 nästa helg i Iowa.

Blogginlägget postades i IndyCar.