Tuff, snabb och smart…

Marcus Ericsson tillbaka i mästerskapsledning igen efter andra plats bakom Josef Newgarden igår

Marcus Ericsson tillbaka i mästerskapsledning igen efter andra plats bakom Josef Newgarden igår

Efter ett F1-race där spänningen aldrig riktigt infann sig blev Indycarracet på Road America desto mer spännande. Våra svenskar hade utmärkta utgångslägen med start fyra och sjua för Ericsson och Rosenqvist. Marcus höll sin position i starten medan Felix hade det tuffare att hålla position under inledningen och just detta styrde väldigt mycket hur deras team valde att köra dem under resten av racet.

Felix Rosenqvist och Arrow Mclaren valde en taktik där han toppade upp under en av alla gulflaggor i början av loppet, mest för att skapa sig lite fri bana och hamna lite off set med merparten av startfältet i övrigt i hopp om att vinna tillbaka positioner inför den avslutande stinten mot mål. Baksidan med denna taktik var att han genom i stort sett hela racet tvingades spara bränsle och verkligen tänka till kring hur han körde och använde P2P. Slutresultatet blev en sjätteplats i mål vilket får anses vara bra gjort, en plats upp mot startpositionen vilket alltid är målsättningen.

Marcus Ericsson däremot stannade kvar på plan A vilket var en tre stoppare med start på röda däck och resten av racet på svarta. Marcus som vanligt smart med bränsleförbrukningen och fick ut ett extra varv varje stint mot de  två övriga som körde om pallplatserna och lyckades faktisk göra en overcut på Alexander Rossi vid första depåstoppet efter ett grymt invarv men halkade ut i gräskanten i kurva 7 på utvarvet och fick släppa Andrettiföraren förbi sig, Andrettis bilar är omvittnat starka på just sina utvarv vilket Ericsson också fick känna på efter sista stoppet med en vilt jagande Herta i växellådan. Marcus tog revansch på det misstaget i den sista omstarten, med tre varv kvar att köra, när han fick slagläge på en väldigt defensiv Rossi och tryckte sig förbi in i första kurvan. En väldigt snygg manöver som gjorde att han blev tvåa i mål och därmed övertog ledningen i mästerskapet igen.

Man kan konstatera att det händer grejer kring Marcus Ericsson just nu, inte bara för omkörningen av Rossi i sista omstarten utan även för hans tuffa körning mot stallkamraten Alex Palou redan på det fjärde varvet. Palou lämnade dörren på vid gavel in i kurva 5 och Marcus placerade sig på insidan väl uppe jämsides, t o m lite före, och gjorde en mycket snygg omkörning för tredje plats. Palou var inte alls beredd på detta och styrde in på Ericsson och slog sönder ett styrstag mot Ericssons bakhjul. I NBC:s intevju med Palou efter händelsen var spanjoren tvärsur och sa sig vara förvånad att en teamkamrat körde på detta aggresiva sätt och menade att han minsann kan spela det spelet också.

I mina ögon gjorde Ericsson en skolboksomkörning av Palou som får ta på sig hela skulden för det han råkade ut för – end of story! Det som är mer spännande är Ericssons ”nya” attityd på banan, tuff, snabb och smart körning och jag tror det är dags för konkurrenterna att vakna till lite nu. Marcus Ericsson med sitt nyvunna självförtroende är inte att leka med vilket både Rossi och Palou fick erfara igår. Inte på något sätt körde Ericsson ojust men han körde tufft och bestämt för han är på jakt efter årets mästerskapstitel.

Sammanfattningsvis ett bra och underhållande race mycket tack vare så många gulflaggor som det blev. Normalt är detta en bana där säkerhetsbil inte behöver användas så ofta, igår användes den desto flitigare vilket gjorde loppet väldigt intensivt med små differenser mellan bilarna. Det kan annars bli rätt utdraget på Road America med sin långa bansträckning och gott om utrymme i övrigt.

Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist gjorde närmast felfria insatser. Just Felix Rosenqvist kämpar just nu för att behålla sin plats på Indycargridden med tämligen starka rykten i omlopp om att han kan få lämna sin plats i Arrow Mclaren. Insatserna de senaste helgerna, egentligen hela säsongen, visar dock att han hör hemma i Indycar, ingen tvekan om saken. Tyvärr är det dock inte alltid förnuft som styr vilka beslut som teamen tar och en oviss sommar och höst väntar innan vi vet hur framtiden ser ut för Felix

Blogginlägget postades i IndyCar.