Raceday x 2…

Indy 500 körs ikväll första gången sedan 2019 inför fulla läktare

Indy 500 körs ikväll första gången sedan 2019 inför fulla läktare

Om man gillar bilracing är denna helg en riktig höjdare. Tävlingarna avlöser varandra i diverse olika serier men framförallt handlar det om Monacos GP i Formel 1 och Indy500. En lång eftermiddag/kväll väntar för den som tänker följa båda dessa klassiker som inte kunde vara mer olika varandra rent racingmässigt.

På ena sidan Monacos GP, med all rätt ifrågasatt för sin sportsliga underhållning men som på något sätt ändå känns självklar på kalendern. Massor med kändisar på plats, även om undertecknad kände igen mindre än hälften av dem på den lista F1 skickade ut igår (börjar bli gammal:)). Racing på trånga gator utan skuggan av en chans att kunna köra om. På andra sidan Indy500, världens största endags-evenemang när det gäller sport med ca 400.000 åskådare på plats och miljoner tv-tittare världen över. Här saknas sannerligen inte omkörningsmöjligheter runt den 4 km långa ovalen där bilarna far fram i snittfarter runt 360 km/t.

Båda dessa race har sin plats och även om det pratats om att Monacos GP eventuellt kommer försvinna från F1-kalendern så tror jag ändå det mest är förhandlingstaktik från F1:s sida. Automobilklubben i Monaco är som enda arrangör på kalendern befriad från att betala full hosting fee och detta vill Formel 1 ändra på, återstår att se hur de lyckas men gissar på någon form av kompromiss och fortsatt körning runt Herculeshamnen.

Välkänd vy över Herculeshamnen i Monanco, en stark kontrast till ovalen på IMS

Välkänd vy över Herculeshamnen i Monanco, en stark kontrast till ovalen på IMS

Indy 500 däremot känns rock solid och prognoserna talar om ett åskådarantal idag som är det största på 20 år vilket inte är så konstigt kanske efter två år av pandemi. 2020 kördes loppet i augusti helt utan publik och förra året med, om jag minns rätt, 50 procentig publikkapacitet. Roger Penske får till slut arrangera en av racingklassikerna inför fulla läktare för som ni minns köpte han både IMS och hela mästerskapet strax innan pandemin och snuvades på möjligheten att kunna köra seriens riktiga kassako fullt ut fram till i år.

Sportsligt känns årets Indy 500 stekhett, speciellt med svenska ögon där jag känner att vinstchansen är stor, t o m riktigt stor. Båda våra svenskar har haft närmast perfekta förberedelser vilka avslutades med ett bra kval där båda återfinns i något av de tre första startleden. Marcus Ericsson får kanske ha lite av favoritskapet av svenskarna, bäst startposition och hans Chip Ganassi Racing ser ut att ha träffat helt rätt med sina bilar som alla återfunnits i toppen av tidlistorna rakt igenom ”the month of may”. Felix Rosenqvist och hans Arrow Mclaren har också sett bra ut och har två av sina tre bilar i tredje startled, den tredje med Juan Pablo Montoya har haft det lite tuffare med teknikstrul som gjorde att kvalet blev misslyckat och han rullar iväg som 30:e bil.

Nu på morgonen publicerade vi ett extra avsnitt av Viaplay F1 Podcast där Erik Stenborg, igår kväll amerikansk tid, träffat Marcus Ericsson inför årets stora mål. Där förklarar en fokuserad men också avslappnad Marcus Ericsson att han inte kunnat göra mer för att förbereda sig, att han är redo att vinna men samtidigt medveten om att det är väldigt mycket som måste gå rätt för att man ska nå hela vägen. Visserligen part i målet men kan varmt rekommendera denna extrapodd