Ingen svensk succé i Alabama…

Arrow Mclarens Pato O´ward vann gårdagens race på Barber Motorsport Park

Arrow Mclarens Pato O´ward vann gårdagens race på Barber Motorsport Park

Säsongens fjärde Indycarrace hade på förhand chansen att bli ett bra sådant med svenska ögon. Bra utgångsläge för Felix Rosenqvist från tredje led och ett ok läge för Marcus Ericsson från 12:e startposition. Tyvärr lyckades ingen av dem med något toppresultat, värst var det för Felix Rosenqvist som rullade i mål på 16:e plats medan Marcus Ericsson höll sin startposition vid målflagg.

Hur blev det så här då? Om vi börjar med Felix så såg det väldigt bra ut inledningsvis, hängde lätt med på sjätteplats hela första stinten. Till saken hör att det var väldigt på marginalen att klara racet med bara två depåstopp men de flesta i topp 10 valde att ändå försöka. 90 varv fördelat på tre stint blir 30 varv vardera och jag hade information om att det var närmast omöjligt att klara 30 varv utan hjälp av gulflagg. Alla fick dock i början ett varv gratis när tävlingsledningen valde att köra ett extra formationsvarv som då räknades in i racet men det var ändå på marginalen.

Nu verkade det ändå inte vara så tight som jag hade fått uppgift om och täten höll ihop väldigt bra fram till första depåstoppet men det var efter detta det började gå snett för Felix. Siffrorna för förbrukningen som Rosenqvist fick gjorde att han inte kunde hålla samma fart som flera av konkurrenterna och han föll bakåt placeringsmässigt. Samma sak hände sedan efter det andra stoppet och till slut en blygsam 16.e plats i mål. Som jag i sändningen igår, det måste vara en racerförares mardröm att inte kunna åka så fort som är möjligt p g a brist på bränsle. Det blev extra konstigt från utsidan då jag upplevde att inte alla på en tvåstoppare hade samma problem som Felix vilket leder mig att tro det eventuellt var något galet med de bränslenummer han fick. Felix har kört Indycar så länge att han vet hur man sparar bränsle på ett effektivt sätt. I intervjun Felix gjorde för Viaplays räkning efter loppet var förklaringen att teamet tagit in honom två varv för tidigt till det första stoppet och det fick Felix betala dyrt för de två återstående stintarna

Ingen lyckad söndag för Felix Rsoenqvist i Alabama

Ingen lyckad söndag för Felix Rosenqvist i Alabama

Marcus Ericssons race blev inte heller vad det hade potential att bli, jag menar Scott Dixon blev ju femma i mål efter start precis bakom Ericsson. Det var ett antal saker som jag anser var orsaken till det bl a att Marcus, för en gång skull i år, inte gjorde en start där han tjänade ett antal positioner. Istället tappade han en och hamnade bakom Jack Harvey som inte var någon raket igår. Ericsson meddelade teamet att han hade mycket mer fart än bilarna framför och teamet ställde frågan om en trestoppare och ett tidigt stopp för ett försök till undercut kunde vara ett alternativ. Ericsson kom då  på radion med ”go for it”.

In i depå redan efter 10 varv med förhoppning om att få fri bana efter stoppet ett antal varv och därmed banposition när de övriga började stoppa. Tyvärr för Ericsson följde ett flertal förare hans exempel varvet efter, däribland Jack Harvey som igen hamnade framför Ericsson. Med svårigheten denna helg att få igång däcken efter stoppen funkade inte undercuten som tänkt och det blev att följa med i kön. Jag upplevde att Ericssons första depåstopp var lite långsamt men får nog backa på det, känslan var sådan men i själva verket var det nog utvarvet som inte var snabbt nog. Jag påstod också i sändningen igår att tankningen inte ska vara klar innan däcken är på men tänkte då inte på att man enbart fyllde upp en tredjedels tank med det tidiga stoppet och självklart var klara med tankningen innan däcken var på, my bad.

Ericsson valde sen att komma in och toppa upp bilen i sitt andra stopp, under gulflagg, när Callum Ilott snurrade av i kurva 8 och åkte sedan med i kön till tvåstopparna skulle in för sitt sista stopp. Ericsson hade bidat sin tid till dess han fick fri bana och öste sen på några viktiga varav och fick dessutom ett kortare avslutande stopp som gjorde att han klättrade fyra platser efter sitt avslutande besök i depån. P12 i mål var det bästa det kunde bli med valet av taktik och är väl godkänt men inte så mycket mer.

Marcus Ericsson slutade 12:a i gårdagens race

Marcus Ericsson slutade 12:a i gårdagens race

Summa summarum för våra svenskar så är Marcus  Ericsson fortfarande med kontakt i mästerskapet 60 poäng bakom täten som nu är teamkollegan Alex Palou. Pato O´ward vann gårdagens race vilket för Ericsson mästerskapschanser var ”rätt” förare att ta de stora poängen sett ur det perspektivet. Den stora skillnaden i plockade poäng är främst mellan P1 och P2, efter detta är det bara ströpoäng som skiljer.

Felix Rosenqvist är i desperat behov av ett starkt resultat, efter nästan en fjärdedel av säsongen ligger han på 16:e plats knappt 100 poäng bakom Palou i topp. Extremt viktigt att Rosenqvist lyckas övertyga teamet om en fortsättning, som jag nämnde i sändning pekar allt mot att Pato O´ward skrivit på ett nytt kontrakt med Arrow Mclaren och därmed grävt ner stridsyxan med teamet. Det sägs också att Alex Rossi är klar för Mclaren till nästa säsong i en tredje bil, därför viktigt för Felix att visa sig snabb nog för en fortsättning i bil nr #7. Farten ser stundvis ut att finnas men resultaten har däremot uteblivit.

Blogginlägget postades i IndyCar.