Fortsatt moment för Ericsson och vändning för Rosenqvist?

I helgen fortsätter Indycar med race i Long Beach

I helgen fortsätter Indycar med race i Long Beach

Indycar är tillbaka i racemode igen med säsongens tredje lopp kommande helg Long Beach, Los Angeles. Efter den supersnabba ovalen i Texas är man nu tillbaka på en stadsbana vilket såklart är en rejäl omställning samtidigt som man startade säsongen i St Pete på stadsbanan där och bör ha en bra känsla och setup inför helgens race.

I mästerskapet är det lite överraskande Scott McLaughlin som leder efter två fantastiskt bra race från hans sida. Det som kanske imponerar mest är att han varit stark både på stadsbanan i St Pete och på ovalen i Texas vilket visar på en enorm bredd i hans register. Vi får inte glömma att detta är hans blott andra säsong i Formel-bil och ser redan ut att vara en förare med kapacitet att köra om titeln (jo jag vet det är tidigt på säsongen än men i alla fall) vilket är extremt imponerande.

Våra svenskar har lite olika utmaningar framför sig tycker jag där Marcus Ericsson, om vi börjar med honom, har börjat väldigt bra även om det är lite i underkant poängmässigt. Bestraffningen i St Pete var tuff och kostade sannolikt en hel del poäng men tillhör samtidigt spelet regler, racing i depån ser man alltid allvarligt på om det blir incidenter. Pallplatsen senast i Texas var därför mycket välkommen av flera skäl, dels för att det blev en välbehövlig och snabb studs tillbaka samt att det visar att han är bland de allra snabbaste även på ovalerna. Nu gäller det att bygga vidare på detta i mästerskapet där han för närvarande ligger på femte plats 39 poäng bakom ledande McLaughlin. Läste nånstans att Ericsson nu har varit topp 10 i 11 av de 12 senaste racen, det var i just Long Beach som han missade 12 av 12 med krachen i fjolårets race. Just Long Beach har inte varit någon lyckobana men samtidigt är det troligen bara tillfälligheter, är man snabb så är man oavsett bana.

Felix Rosenqvist är däremot lite av en gåta, inget vill gå hans väg just nu. Efter en blygsam premiär i St Pete där han inte fick någon ordning på de röda däcken i kvalet (P17 i racet) så var det raka motsatsen i Texas där det blev pole position, den första på en oval för en svensk på 20 år! Tyvärr hjälpte inte det, Felix var visserligen med i toppen länge men efter ett mindre lyckat depåstopp och sedermera bruten tävling med trasig drivaxel så håller han till i nedre regionerna av mästerskapet. Det är inte alls för sent att ändra på detta, ett par starka resultat de kommande racen så är han med i matchen igen men det inte utan man är lite orolig att motgångarna sätter sig lite i huvudet. I Long Beach förra säsongen kvalade Felix Rosenqvist in som femma med en trettonde plats i mål. Får han till det på de mjuka däcken på lördag (f ö samma gummiblandning som i St Pete) så vet vi att han är grymt snabb och kan absolut köra om de främsta startpositionerna och då kan den efterlängtade vändningen komma.

 

Blogginlägget postades i IndyCar.