Då kör vi…

Colton Herta är huvudfavorit till årets titel

Colton Herta är huvudfavorit till årets titel

Mitt i allt elände kring Rysslands invasion av Ukraina är det också racevecka och premiär för Indycarsäsongen 2022. Det är ärligt talat svårt att känna den där vanliga glädjen när det drar igång samtidigt som man vet att bomberna faller över den ukrainska befolkningen.

Nu är det ändå dags för säsongens första race och för första gången sen 2019 är det stadsloppet i St Petersburg, Florida som inleder. Stadsbanor i Indycar är som de flesta känner till en ganska hoppig historia och banan i St Pete är inget undantag. Den enda testdagen inför säsongen kördes på Sebring som är den bana som mest påminner om en stadsbana i det avseendet och därför tror jag teamen är skapligt förberedda. Att man har så lite testning är lite märkligt, teamen klarar sig nog men förarna borde få chansen att köra bort lite rattrost. Felix Rosenqvist hade, bortsett från inhoppet i Carrera Cup, inte suttit i en racebil sedan finalen i Long Beach i höstas innan han körde sina knappt 150 varv på Sebring för någon vecka sedan. Jag kan tycka detta är galet även om jag fattar att det som vanligt handlar om pengar. Bilen som sådan är ju beprövad och kräver ingen testning men en idrottsman som inte får träna på det han gör känns bara fel.

Hur går då snacket inför säsongen? När det gäller favortiskapet är det främst Colton Herta som nämns. Herta hoppas kunna fortsätta på samma väg som han avslutade förra säsongen och även hans förarkollegor tror det är Colton som är mannen att slå i år. Jag har ingen annan uppfattning men lägger gärna till några namn på listan över favoriter. Scott Dixon går aldrig att räkna bort, regerande mästaren Alex Palou ska vara med samt Josef Newgarden och Pato O’ward. Dessa fyra är mina huvudfavoriter men det kan segla upp en handfull till, däribland våra svenskar.

Marcus Ericsson vill fortsätta vara med i toppen av mästerskapet

Marcus Ericsson vill fortsätta vara med i toppen av mästerskapet

Marcus Ericsson kommer in i årets mästerskap fast besluten att bygga vidare på fjolåret som var ett rejält kliv framåt. Två vinster och en ytterligare pallplats (hans bästa racehelg totalt sett förra säsongen) gav honom till slut sjätteplatsen totalt i mästerskapet. Under vintern har Ericsson tillsammans med sin raceingenjör, Brad Goldberg, fortsatt att jobba på detaljerna som främst ska ge Marcus en stabilare bakände på bilen. Just detta är svårt med en Indycar men de har hittat saker under vintern som de testade på Sebring och flera av dem hade faktiskt avsedd effekt. Blir detta bra kan det ge Ericsson den där extra tiondelen som gör att han regelbundet kvalar topp 10, helst ännu bättre, och får då ett mycket bättre utgångsläge att utnyttja sin fina racecraft.

Felix Rosenqvist behöver studsa tillbaka efter ett svagt 2021

Felix Rosenqvist behöver studsa tillbaka efter ett svagt 2021

Felix Rosenqvist har ett lite annat läge inför årets säsong efter att 2021 blivit en stor besvikelse. Flytten till Arrow Mclaren blev inte det lyft han hoppats på, tvärtom, med en bil han inte alls trivdes med. Arrow Mclarens setup-filosofi liknade inte alls det han var van med hos Chip Ganassi vilket gjorde att han tappade förtroendet för bilen hade svårt att hitta de sista viktiga tiondelarna. Lägg därtill en del strul utanför hans påverkan och inte minst kraschen i Detroit som också var något Rosenqvist själv inte var ansvarig för. 2021 blev kort och gott inte bra. Ambitionen till i år är naturligtvis att studsa tillbaka och en del av setup-grejerna som inte var bra förra säsongen har man rättat till men det finns fortfarande lite kvar att jobba på, främst när det gäller körbarheten på bilen. Jag tror det blir viktigt för Felix att få en bra inledning på säsongen, då kommer självförtroendet tillbaka och han kan då absolut bli en utmanare till titeln precis som hans teamkamrat.

Viaplay och V Sport Motor sänder även i år och precis som förra säsongen visar FP2, kval och race. Tiderna för kommande helg är:

FP2 lördag 15.00

Kval lördag 18.30

Race söndag 18.00 (grön flagg 18.30)

Blogginlägget postades i IndyCar.