Tidernas säsong är över…

Max Verstappen är världsmästare i Formel 1

Max Verstappen är världsmästare i Formel 1

Så var den då över, tidernas F1-säsong. Det som skulle bli ett mellanår i väntan på nya reglementet blev istället en drabbning av sällan skådat slag. Max Verstappen tog hem titeln väldigt knappt före Lewis Hamilton vilket inte är mycket att säga om. Red Bull har, enligt mig, haft det starkaste paketet (förare/bil) i år och förtjänar VM-titeln. Med det sagt lyckades de ändå inte säkra konstruktörs-titeln vilket kan tyckas lite märkligt men där måste vi väga in den andra bilen och Sergio Perez som inte riktigt klarade av att plocka de poäng som behövdes på samma sätt Valtteri Bottas gjorde det för Mercedes.

Så långt är allt bra men vad hände egentligen i söndags? Racet som sådant var inte spektakulärt, Lewis Hamilton tog starten och var efter detta ohotad och cruisade mot segern och en 8:e historisk VM-titel. Precis som resten av säsongen svängt fram och tillbaka ville ödet något annat än att det skulle bli en konventionell avslutning. Med 6 varv kvar kraschade Nicholas Latifi i kurva 14 och hamna mitt i racelinjen med sin skadade bil. Tävlingsledningen hade inget val än att ta ut säkerhetsbil då bilen behövde bärgas med en lyftfordon på banan.

Problemet var bara att alla ville ha en avslutning av racet, OCH säsongen, under grön flagg vilket satte tävlingsledare Michael Masi i en svår situation. Gissningsvis hade man i tävlingsledningen ett antal olika scenarier förberedda, troligen ett för den uppstådda situationen. Jag tror inte man hinner komma på den lösning man nu valde på den korta tid som fanns tillgänglig men är såklart inte säker då jag såklart inte pratat med Masi.

Det knepiga för Masi var att dels säkra upp att banan blev körbar igen så snabbt som möjligt, samtidigt var han tvungen att hålla koll på tiden och hur många varv som återstod och ovanpå detta även klura ut hur en omstart till grönt skulle kunna gå att få till. Michael Masi är såklart inte ensam i tävlingsledningen men ett tungt ansvar att bära.

Max Lewis2

När banan var rensad och klar att tävlas på igen hade Michael Masi drygt två varv kvar av racet att spela med och skickade då ut meddelandet att inga varvade bilar fick ta sig upp på ledarvarvet (finns inget sådant krav i reglerna att detta måste ske men brukar vara praxis). Detta gjorde ett han hade möjlighet att trycka på knappen för ”SC in this lap” (ska annars gå ett varv till om man låter alla utanför ledarvarvet passera) och när det meddelandet väl har gått ut då kan man inte backa tillbaka på det. Vad han sedan gjorde var att tillåta några av bilarna, de som låg mellan Max och Lewis, att köra förbi och därmed hade han åstadkommit en omstart med de som slogs om VM-titeln tillsammans på banan och upplagt för en grym fight. Allt detta kunde Masi göra med stöd i reglerna och därför blev Mercedes protest avslagen efter racet.

Parallellt med detta har vi det som alltid är ett problem för teamen när det kommer till säkerhetsbil. Hur man göra med depåstopp, fräscha däck eller banposition. För Red Bull som jagade var det ett enkelt val, in i depå och på med så fräscha däck som möjligt för Max Verstappen. Mercedes däremot hade ett stort huvudbry, valet att gå in fanns såklart för dem också men då skulle man tappa banposition då Red Bull sannolikt valt motsatt mot Mercedes i ett sådant läge något Mercedes inte ville riskera. Extra knepigt blev det för Mercedes då kraschen med efterföljande säkerhetsbil kom så sent att det var stort frågetecken kring om racet skulle hinna avslutas under grönt eller inte. De hade nog på känn att Masi skulle göra allt för att speeda på processen då önskemålet från alla var att inte avsluta säsongen under gult men fortfarande lite oklart.

Ju längre säkerhetsbilen var kvar på banan, desto mer säkra blev Mercedes på att de tagit rätt beslut. De hade självklart full koll på hur den normala proceduren fungerar och såg ju att varven knappast skulle räcka till för en grön omstart, men tji fick dom. Resten är som man säger – historia.

För mig har kontroversen med denna märkliga avslutning landat i två olika delar. Dels Masis förfarande för att få till en omstart, dels det svåra med att göra rätt under säkerhetsbil. Det var omvänt i Saudi Arabien om ni minns. Mercedes gick in i tron att det inte skulle bli rödflagg medan Red Bull chansade på motsatsen, det blir helt enkelt ett stort mått av gissande i sådana lägen.

Max Verstappen lyckades komma förbi Lewis Hamilton på sista varvet i säsongens sista race

Max Verstappen lyckades komma förbi Lewis Hamilton på sista varvet i säsongens sista race

Sett till hur Michael Masis agerande så var alltihop med ambition att få till en grön avslutning, inget annat. Alla spekulationer om att det fanns någon slags agenda för hur han agerade för det ena eller det andra teamet tror jag inte ett dugg på. Konsekvensen av hans handlande blev dock till stor favör för Red Bull men det berodde inte bara hur Masi valde att gå till väga, det var lika mycket hur Mercedes valde att göra kring nya däck. Hade det funnits varv tillräckligt för att utföra en ”normal” omstarts-procedur, säg 2-3 varv till ytterligare, hade Merc ändå suttit i i skiten. Jag har nämligen väldigt svårt att tro Mercedes vågat släppa banposition ändå även om krachen skett med 10-11 varv kvar att köra, de hade helt enkelt inte tillräckligt stor lucka. Max Verstappen hade inte i närheten av lika gamla hårda däck på sin bil som Lewis hade så de hade sannolikt stannat ute och tagit banposition och chansat om Mercedes valt nya däck inför omstarten.

Allt detta är såklart spekulationer men inget orimligt resonemang enligt mig. Mot bakgrund av allt detta hade tävlingsledningen kunnat göra det mycket mer enkelt för sig genom att rödflagga racet direkt när Latifi kraschade. De hade då fått tid att rensa upp, tid att ordna upp fältet efter position och med alla på ledarvarvet inför omstart. Framförallt hade man fått till en avslutning på racet på typ 3-4 varv där fighten om VM-titlen kunnat avgöras på ett mer rättvist sätt med alla bilar på fräscha däck, inklusive de bakom Max och Lewis som nu blev snuvade på chansen att utnyttja omstarten såsom det nu blev.

Jag är säker på att ni som läser har massor med synpunkter på mitt sätt att resonera men detta är min slutsats för vad den är värd. När sånt här händer, speciellt efter en sådan uppbyggnad inför finalen, blir det mycket känslor och en massa ”tvärsäkra” kommentarer om hur och varför saker och ting skedde. Jag tror man ska vara väldigt ödmjuk inför det faktum att vi fått uppleva en sån här säsong och man ska även vara förstående inför den uppgift Michael Masi ställdes inför i söndags. Få om någon människor hade kunnat lösa detta så att alla blivit tillfredsställda och det krävdes både mod och snabbtänkthet i den uppkomna situationen.

Michael Masi har inte riktigt lyckats nå igenom sedan han tog över rollen som tävlingsledare i Formel 1 efter Charlie Whiting. Jag är säker på att Masi är kompentent nog, annars hade han aldrig fått jobbet från första början, men han har tyvärr hamnat lite snett vid några tillfällen som gjort att förtroendet för honom har blivit ordentligt naggat i kanten, ett förtroende som är tufft att få tillbaka. Det hjälper sen inte att FIA inte direkt sluter upp bakom honom när det blåser. Har ju varit helt tyst från offentligt håll och där står Michael Masi helt själv och blir skjuten på från alla möjliga håll. Jag hoppas för allas skull att det nu blir en rejäl översyn kring vad som hände och att man justerar reglerna så det blir tydligt kring vad som gäller SC och målgång av ett race. Amerikanska varianten med ”green, white, checkered” är ju tilltalande men lite svår med tanke på att tankning inte finns i F1 och att en sådan lösning ibland skulle innebära att man drog över i antal körda varv. Återigen kanske det ska stå tydligt i reglerna att det per automatik ska vara rödflagg om SC krävs med mindre än 10 varv kvar att köra, då är problemet löst

Tack för den här säsongen, det är ni som läser och kommunicerar med varandra som ÄR bloggen! stort tack för engagemanget och den oftast goda tonen.