Verstappen vann giganternas kamp i USA…

Max Verstappen visade mästarklass när han vann USA.s GP på COTA

Max Verstappen visade mästarklass när han vann USA.s GP på COTA

Max Verstappen vann gårdagens amerikanska GP på COTA i Austin. Han gjorde det efter felfri körning där han ihop med teamet också vann en taktisk triumf. Efter att ha förlorat starten men haft fartövertag på Mercedes valde teamet att vara aggressiva med sin taktik och gå för en undercut för att ta tillbaka banposition. Detta lyckades relativt enkelt och för Mercedes fanns bara valet att försöka sträcka ut sina stint och ha bättre däck mot slutet för en möjlig chans på segern under de avslutade varven av loppet. Lewis Hamilton gjorde ett strålande jobb men det räckte inte hela vägen fram, slagen med 1,3 sekunder i mål.

Mycket imponerande av Lewis Hamilton att åka så mycket längre än Verstappen under sin andra stint att han hade 8 varv fräschare däck än Verstappen inför den avslutande stinten och ändå ”bara” drygt 8 sekunder bakom när han kom ut ur depån. Minst lika imponerande var det att se Max Verstappen köra ”långsamt så snabbt som möjligt” efter sitt avslutande depåstopp för att spara sina däck till en eventuell attack från Lewis på slutet. Det var kort och gott mästartakter från båda förarna igår, helt i en klass för sig i gårdagens race.

Högt betyg igår också till Sergio Perez som körde ett mycket stabilt race, visserligen aldrig med i fighten längst fram men det var heller aldrig hans roll. Tredje platsen han tog igår var stensäker och aldrig hotad på något sätt. Nu blev det ändå ett tufft race för Perez då hans drickafunktion i bilen slutade fungera redan från första varvet.

Tycker även Charles Leclerc ska ha ett omnämnande för sin insats som fyra i mål. Ferrari har helt klart gjort framsteg med sin uppdaterade motor och Ferrari är nu bara tre och en halv poäng bakom Mclaren i konstruktörs-vm och ser just nu ut att vara lite snabbare än sina värsta konkurrenter om tredjeplatsen i årets mästerskap.

Sen har vi då incidenten mellan Kimi Räikkönen och Fernando Alonso som jag gissar det snackas en hel del om idag. Kimi försökte sig på en omkörning på utsidan av Fernando Alonso i kurva 1. Alonso trängde ut Kimi så mycket han kunde vilket gjorde att Räikkönen till slut hamnade utanför den vita linjen men kunde ändå till slut fullfölja omkörningen och ta sig förbi. Fernando Alonso givetvis irriterad över detta och snabbt på radion om att han ville bli ha tillbaka positionen av Kimi Räikkönen vilket domarna inte tyckte var nödvändigt.

Det är ingen tvekan om att Kimi Räikkönen klarade att genomföra omkörningen för att han körde med hela bilen utanför den vita linjen, det är fakta. Normalt är det inte tillåtet att göra omkörningar när man skaffat sig en fördel genom att köra utanför banans avgränsning och det får man nog säga att Kimi gjorde här. Många menar att Alonso tryckte Kimi av banan och därför borde Kimi komma undan med vad han gjorde, en bedömning domarna uppenbarligen delade.

Personligen kan jag tycka, baserat på andra liknande situationer, att Fernando hade rätten till kurvan genom att vara före in. Han bestämmer därmed hur mycket utrymme föraren som försöker köra om, i detta fallet Kimi Räikkönen, ska ha i utgången. Under en marginell inbromsning kan det dessutom vara svårt att bedöma exakt var man själv kommer hamna med bilen, en risk som omkörande bil får ta. Jag är självklart klar över att Fernando Alonso mycket medvetet pressade Kimi av banan för att få honom att vika ner sig men som bedömningarna har sett ut tidigare har föraren som är först in rätt att välja spår och den bakom måste anpassa sig.

Nu är det återigen banan som tillåter denna typ av körning utanför avgränsningarna, i detta fallet hade tävlingsledningen bestämt att vita linjen gällde efter att ha tagit bort de extra banmarkeringar som tidigare under helgen legat just där. Hade dessa varit kvar till racet är jag mycket tveksam till om Kimi klarat av sin omkörning.

Jag vill verkligen se omkörningsförsök av detta slaget men det blir problematiskt när det inte finns några fysiska avgränsningar och i gårdagsfallet tycker jag nog att Alonso hade rätt, han borde ha fått tillbaka positionen av Kimi Räikkönen baserat på vad man hade bestämt i förväg och hur de dömt i liknande situationer tidigare. Det han senare höll på med med Giovinazzi, för att markera sin frustration mot domslutet, tycker jag däremot är lite fånigt och något man inte borde ägna sig åt i dessa farter som gäller i Formel 1.