Bottas vinnare när Max och Lewis skadebegränsade…

Valtteri Bottas tog sin första seger på över ett år när han var först över mållinjen i Istanbul

Valtteri Bottas tog sin första seger på över ett år när han var först över mållinjen i Istanbul

Turkiets GP blev nästan en karbonkopia av fjolåret med blöt/fuktig bana som krävde intermediate-däck genom hela racet. Asfaltens täthet gjorde att det vatten som fanns på ytan inte hade någonstans att ta vägen och den sprej som bilarna drog upp landade på ytan igen utan att avdunsta eller torka upp i den 93 procentiga luftfuktigheten.

Normalt brukar regn ge underhållande race men faktum är att det igår istället blev ett däckspararrace där det mest handlade om att ta hand om däcken så att de var i så god kondition som möjligt när/om det torkade upp tillräckligt för slicks. Det fanns dock två undantag, Lewis Hamilton och Carlos Sainz som båda satte högsta fart för att ta sig upp genom fältet så snabbt som möjligt med risk för betydligt mer slitna däck när det var dags att ta beslut för hur man skulle göra för den andra stinten.

Lewis Hamilton lyckades hyfsat bra med sin attack framåt även om han fastnade bakom Yuki Tsunoda överraskande länge, Carlos Sainz hade en aning lättare resa genom fältet tills det tog stopp bakom Lando Norris.

En ganska het debatt pågår just nu huruvida Lewis Hamilton //1. Hade kunnat köra hela distansen på samma set däck och potentiellt blivit P3 eller //2. Gått i depå när teamet ville snarare än hänga kvar på banan de extra varv det blev för ändå gå in senare och sluta femma i mål.

Min uppfattning är att både teamet och Lewis hade rätt på olika sätt. När Hamilton kallades in första gången kände Lewis att han fortfarande hade det under kontroll och det får man på något sätt ändå lita på. Problemet var bara att teamet såg att temperaturen i däcken var på väg ner medan varvtiden var på väg åt andra hållet. De ville ha in honom tidigare för att ha mer tid att jobba på motståndarna framför med de nya däcken som dessutom behövde köras in lite försiktigt för att inte börja graina, i slutänden blev det något mitt emellan.

Att Hamilton skulle klarat hela racet på samma set däck håller jag för otroligt, speciellt med tanke på hur hårt han periodvis körde dem. Den stora frågan var bara när han skulle komma in och det är alltid ett väldigt svårt beslut att ta under rådande omständigheter. Det är väldigt lätt att i efterhand säga de borde gjort si eller de borde gjort så men medan loppet pågår har man inte den lyxen att ha facit i hand. Det som absolut inte fick hända var att däcken tog slut helt och att Hamilton blivit tvungen att bryta eller hamnat utanför poängplats vilket risken var stor för. Visst, Lewis tyckte det kändes ok men kunde omöjligt veta hur mycket slitbana som fanns kvar. Det kunde å andra sidan inte heller teamet som dock hade sett Valtteris däck och även haft möjlighet att följa Ocon och Leclerc som också försökte hålla ut. Leclerc fick ge upp medan Ocon stannade kvar men där Fransmannen förlorade massor med tid sista tio varven då däcken tog helt slut.

Summan av kardemumman är att Lewis Hamilton nog får vara nöjd med den femteplats det blev i mål och att han inte tappade mer poäng på Max Verstappen än han gjorde. Han är fortfarande mindre bakom Max än vad skillnaden mellan en seger och en andraplats är.

När det gäller Max Verstappen så kan man konstatera att Red Bull-bilen inte var snabb nog denna helg för att utmana Mercedes. Mark Hughes från the-race.com beskrev problemen Red Bull hade denna helg väldigt bra i denna artikel och att då komma hem med en ny andraplats med pluspoäng på Lewis Hamilton var så bra det kunde bli. Smart kört av Max som aldrig förivrade sig och hanterade det uppstådda läget med det tålamod som krävs om det ska bli en eventuell första VM-titel. För ett par år sedan är jag inte säker på att han gjort samma bedömning.

Valtteri Bottas vann loppet på samma bana som han förra året, i liknande förhållanden, snurrade inte mindre än sex gånger på under racet och blev fjortonde. Igår var han felfri där han satte starten, fick banposition och kunde sedan lugnt och fint bara bevaka det som hände bakom med tillsynes goda marginaler när det gällde fartresurser. När Max inte kunde utmana och med Lewis för långt bak i fältet var det Valtteris race att förlora vilket han inte gjorde och tog därmed säsongens första seger, drygt ett år efter sin senaste viktoria.

I ett tämligen lamt race var Sergio Perez försvar mot Lewis Hamilton i slutet på racet den stora behållningen. Jag tycker överlag att Sergio gjorde en bra helg, speciellt med tanke på att Christian Horner under helgen sagt att teamet desperat behöver mer stora poäng från Mexikanen om de ska ha en chans att slå Mercedes i konstruktörsmästerskapet