Giganternas kamp fortsätter…

Istanbul Park får en chans till, denna gång som ersättare till Japans GP

Istanbul Park får en chans till, denna gång som ersättare till Japans GP

Turkiets GP till helgen och alla, inklusive jag, förutsätter att kampen om VM-titeln fortsätter i oförminskad styrka. Man vill ju inget annat än att se de båda giganterna återigen drabba samman på banan, helst utan att köra varandra av banan. Tyvärr finns dock vissa orosmoln på himlen som kan göra att vi återigen snuvas på ”close contact”.

Denna gång är det Lewis Hamilton och Mercedes som inte riktigt bestämt sig hur de ska göra kring ev motorbyte (eller så har de det utan att meddela oss än). Med sju race kvar att köra är det inte oceaner av tid för Mercedes att spela med även om de nog kan vänta någon helg till med ett definitivt beslut. Att Hamilton ska klara sig med de två friska motorer som Hamilton har resten av säsong håller jag för osannolikt, den stora frågan är bara var det är mest gynnsamt att göra bytet. Jag skulle tro Istanbul Park är lika bra som någon annan bana att göra bytet på, Ingen av de återstående banorna är speciellt mycket bättre lämpad om bytet ska ske inom rimlig tid och faktisk göra någon nytta.

USA om två veckor har visserligen en lång raksträcka men också flera partier där det är svårt att följa en annan bil. Mexiko skulle kunna vara ett alternativ med den extremt långa start o målrakan men i gengäld inte speciellt högt luftmotstånd för bilen som ligger längst fram. Resten av varvet är inte direkt omkörningsvänligt. Efter Mexiko återstår sen bara fyra race och beroende på hur det går närmaste tiden kan chansen att vara med i VM-fighten vara över om Mercedes under tiden råkar ut för ett haveri. Just en bruten tävling får under inga omständigheter hända. Noll poäng och dessutom en motorbestraffning helgen efter skulle vara förödande för möjligheterna till en ny VM-titel. Detsamma gäller ju såklart Red Bull och Max Verstappen men de har klarat av sitt byte och bör rimligen har lite mer marginal på Mercedes även om det långt ifrån finns några garantier.

 

Apropå Red Bull så kör de i Turkiet med en specialdesign för bilens färgschema. Av de smygtittar vi kunnat se blir bilen övervägande vit för att hedra sin motorpartner Honda som bekant lämnar Formel 1 efter denna säsong. Jag är personligen inte någon speciellt vidskeplig person men i det läget på säsongen man är just nu skulle åtminstone jag inte vara speciellt benägen att göra något som bryter mönstret om ni förstår vad jag menar. Samtidigt, är man någorlunda rationell så ska såklart en annan färg på bilen inte spela någon som helst roll. Vi minns ju annars när Mercedes firade 125 år inom motorsport på Hockenheim 2019. Mercedes slog den gången på stort med specialfärgschema på bilen och utklädd personal, det gick så där den gången för Mercedes.

David Coulthard i karriärens sista race

David Coulthard i karriärens sista race

Senast Red Bull körde med en övervägande vit bil var David Coulthards sista race för teamet i Brasiliens GP 2008, då var han även utrustad med hjälmkamera som vi alla var sugna på att få följa under racet. Det hela tog slut i första kurvan. Red Bull har dock hittat på lite andra grejer där resultatet blivit desto bättre. I Monaco 2005, med en bil som långt ifrån var någon av de bättre i startfältet, rullade David Coulthard i mål som trea med näst intill full stålmannenutstyrsel. Jag drar sannolikt för stora växlar på detta men tror nog teamet är lite smånervösa även om de inte är vidskepliga på riktigt. Tror som sagt det är viktigaste är att inte rubba cirklarna mer än att en viss färg på bilen skulle ställa till det. Farligt att tappa fokus i detta läget på säsongen.