Alex Palou nye mästaren…

Alex Palou är den nye Indycarmästaren

Alex Palou är den nye Indycarmästaren

Årets Indycarsäsong är över och titeln gick som väntat till Spanien, Barcelona och Alex Palou som hade läget fullständigt under kontroll i gårdagens finalrace på gatorna i Long Beach. Det krävdes ett smärre mirakel för att han skulle missa titeln med 35 poängs ledning in i sista racet över Pato O’ward och när Mexikanen tidigt i loppet vändes runt av en slarvig Ed Jones var det så gott som över. Josef Newgarden hade en matematisk chans med då krävdes att Palou hamnade väldigt långt ner i listan samtidigt som Newgarden själv vann. Inget av detta hände, Colton Herta vann racet före Newgarden och Palou rullade i mål P5 efter hur stabil körning som helst och därmed 2021 års Indycarmästare.

Ingen succé för Felix Rosenqvist trots bra utgångsläge i gårdagens race

Ingen succé för Felix Rosenqvist trots bra utgångsläge i gårdagens race

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist hade ambitionen att avsluta snyggt men tyvärr blev det ingen succé för någon av dem. Felix Rosenqvist hade bästa utgångsläget från tredje led medan Ericsson startade 17:e. Felix inledde aggressivt och såg ut att ha med de mer framskjutna placeringarna att göra men hamnade snett med strategin och ramlade ner till runt 15:e efter sista depåstoppet med en 13:e plats i mål. Lite typiskt för hela den här säsongen, spår av bra fart men inga resultat att tala om.

God stämning i CGR

God stämning i CGR

Marcus Ericsson var på väg upp genom fältet när han i kamp med Alex Rossi åkte av och hamnade i däckbarriären. I det läget hade Ericsson strax innan varit inne och lagt på de långsammare svarta däcken och hade det tufft med att hålla Rossi (på röda) bakom sig. Såg lite märkligt ut när Ericsson gav spåret på insidan till Rossi inför nästa vänster, han såg då ut att hamna i gummiresterna där bilen inte styrde över huvud taget med krasch som följd. När Colton Herta nu gick och vann racet samtidigt som Ericsson fick bryta så tappade Marcus femteplatsen i totalen och blev istället sexa 20 poäng bakom Herta som med smet förbi.

Colton Herta vann säsongsfinalen i Long Beach

Colton Herta vann säsongsfinalen i Long Beach

Apropå Colton Herta så måste han vara den svåraste gåtan i årets mästerskap. Maken till snabb förare i en Indycarbil men ändå bara femma totalt. Många gånger togs lite konstiga beslut och han tappade bort viktiga poäng bl a genom överilad körning där t ex kraschen i Nashville är ett sådant exempel. Man får inte göra så om man ska slåss om titeln vilket jag förutsätter han vill göra. Kan Colton Herta fortsätta vara snabb som i år och dessutom hålla ihop en hel säsong så tror jag han skulle kunna vinna mästerskapet ganska enkelt.

Nye mästaren Alex Palou har varit intressant att följa i år. Först och främst väldigt snabb, både i kvaltrim och race där han oftast har haft bra utgångsläge i racen som han förvaltat väl. De gånger det inte gått som tänkt har han ändå behållit lugnet och inte låtit detta påverka. Tänker kanske främst motorhaverierna (två otillåtna motorbyten i år) och påkörningen han råkade ut för på Gateway. En komplett förare som tvärt mot Colton Herta har kylan även i stressade situationer vilket, som jag ser det, varit avgörande för hans framgång i år. Många gånger är det turen som leder till olika resultat i Indycar men samtidigt är det så att grädden oftast ändå flyter upp till ytan och visar vem som verkligen är bäst, som i år när Alex Palou körde hem titeln.

Är Alex Palou Chip Ganassis nya storstjärna?

Är Alex Palou Chip Ganassis nya storstjärna?

Frågan är också om vi nu såg ett maktskifte i Chip Ganassi Racing där Scott Dixon hittills varit den odiskutable ettan i teamet men som i år fått se sig slagen av en teamkamrat för första gången på runt 10 år. Dixon håller fortfarande väldigt hög nivå men misstagen har varit fler i år än på länge och han är heller ingen ungdom längre. Scott har sex titlar och jagar givetvis en sjunde men det blir inte lättare när förare som Palou, Herta, O’ward, Grosjean och inte minst våra svenskar står för motståndet. Känns som en att en rejäl generationsväxling pågår just nu i Indycar och det gäller för Dixon att orka mobilisera alla krafter han har för att kunna ta den där sjunde mästerskapstiteln, jag undrar verkligen om han klarar den utmaningen.

Hur som helst har det varit en bra säsong där racen visserligen varit lite upp och ner i underhållningsvärde men sådan är racingen, man kan inte få klassiker varje helg. För svenskt vidkommande är såklart Marcus Ericssons två vinster höjdpunkten i år, i övrigt tycker jag veteranen Helio Castroneves seger på Indy500, hans totalt fjärde, var en riktig höjdare.

Som kommunicerades i fredags så fortsätter Viaplay att sända Indycar även de kommande tre åren. NENT (Nordic Entertainment Group) ökade även ut inköpet av rättigheterna till att även gälla Baltikum och Polen. Faktum är att NENT börjar bli en maktfaktor att räkna med där Viaplayplattformen växer så det knakar. NENT har t ex rättigheterna till Formel 1 i tio länder från nästa säsong med bl a  Nerderländerna (superviktig marknad med Max Verstappen som stort dragplåster), Finland och Polen bland nyförvärven.

Blogginlägget postades i IndyCar.