Ny stabil insats av Ericsson och Sundahl tog fjärde raka…

Marcus Ericsson fast bakom Scott Dixon i inledningen av loppet på Laguna Seca

Marcus Ericsson fast bakom Scott Dixon i inledningen av loppet på Laguna Seca

Marcus Ericsson stod för en ny stabil insats i Indycar med en sjätteplats på Laguna Seca igår, men det hade kunnat bli bättre än så. Marcus tappade Scott Dixon i starten vilket kanske blev det mest avgörande för racet då Dixon inte alls hade fart att hänga med i täten i inledningen. Marcus fastnade bakom och uttryckte också sin irritation över radion att Scott behövde öka tempot, något som inte hände.

Istället valde teamet att ta in Ericsson tidigt för att komma loss och det betydde i sin tur att resterande stinter var tvungna att bli max långa vilket var svårt på den här banan med högt däckslitage. Detta blev kanske mest tydligt inför sista stoppet när Ericsson, då på väg mot en fjärdeplats kanske t o m en chans på pallen, istället blev omkörd av Graham Rahal när däcken tröttnade mot slutet. Att Marcus dessutom gjorde en miss på väg ut ur depån hjälpte inte heller, han tappade då helt kontakten med dem han fightades om pallplatsen med.

I det läget var Ericsson femma men, en mot slutet, supersnabb Romain Grosjean passerade tämligen enkelt och det blev P6 i mål efter en grym fight de avslutande varven med Josef Newgarden som också var förbi en kort stund men där Ericsson kunde kontra tillbaka.

Romain Grosjean var annars den mest underhållande föraren igår med flera fräcka omkörningar i korkskruven. En dem, på Jimmie Johnson, blev kanske lite väl tight och kunde eventuellt ha bestraffats. Båda förarna kunde dock fortsätta och det hela lämnades utan åtgärd.

Colton Herta från pole till seger på Laguna Seca

Colton Herta från pole till seger på Laguna Seca

Loppet vanns  av Colton Herta före Alex Palou, spanjorens ledning över Pato O’ward är inför finalracet i Long Beach 35 poäng där O’ward nu är den enda med praktisk möjlighet att utmana. Josef Newgarden kan matematisk fortfarande vinna titeln men är i praktiken avhängd  precis som Scott Dixon och Marcus Ericsson. Ericsson har chansen på fjärdeplatsen i mästerskapet med 15 poäng fram till Scott Dixon inför finalen.

Sammanfattningsvis konstaterar jag  att det blev en enorm skillnad att följa loppet på Laguna Seca mot racet i Portland. Att däcken inte orkade fulla stint gav precis den dynamik som är Indycar på något sätt. I Portland var det nästan inget slitage alls och därför väldigt statiskt race. Laguna Seca är annars en bana som ofta ger tråkiga race men efter att ha sett loppet igår så är nog svaret inte banan utan snarare de förutsättningar som ges med däcken. Vi hoppas att Firestone noterade detta för kommande lopp både i Monterey men även för resten av kalendern. Jag fattar såklart att Firestone har ett begränsat antal däcktyper att tillgå och ofta träffar man rätt men vissa gånger blir det också helt fel.

Värt att nämna är också vilken hög nivå Marcus Ericsson nått, han har radat upp topp 10 placeringar på löpande band och när även kvalen nu börjar gå i rätt riktning så kan 2022 bli ett riktigt kul år. När man analyserar årets säsong så är det på ovalerna som Ericsson tappat de stora poängen. Hjulet som ramlade av i Texas fick dubbel betydelse och oflytet med att köra slut på bränsle på Indy 500 hade också stor påverkan på slutresultatet och poängskörden. Med detta sagt så har alla förare sina toppar och bottnar och anledningar till att poängen uteblivit men för Ericsson är ändå bilden rätt tydlig, lite mer ovalflyt och han hade, på merit, varit i med den absoluta toppen av mästerskapet.

Har varit en tuff säsong för Felix Rosenqvist

Har varit en tuff säsong för Felix Rosenqvist

Felix Rosenqvist läge är svårare att förstå sig på. Flytten till Arrow Mclaren har inte blivit bra, så mycket kan man konstatera men frågan är varför? Min egen killgissning är att AMSP kör sin bil med en setupfilosofi på vanliga och stadsbanor som inte alls passar Felix körning. Visst har vi sett glimtar av det vi vet Felix är kapabel till men oftast inte. Undantaget är ovalerna där kommentarerna kring bilen varit mer positiva. Är helt övertygad om att Rosenqvist fler än en gång framfört sina önskemål på hur han vill ha bilen och teamet har säkert, med den grundsetup de har, försökt att gå honom till mötes men det verkar inte fungera. Jag kan inte detalj redogöra för vad Mclaren gör annorlunda men något är det för Rosenqvist har inte glömt hur man kör Indycarbil snabbt. Problemet för Felix är också att det blir svårt att argumentera kring felaktiga inställningar när den andra bilen bevisligen är snabb och är med och slåss i toppen av mästerskapet. Jag tror aldrig jag har sett Felix så illa ute som igår och jag hoppas verkligen han får avsluta snyggt nästa helg och att man hittar en lösning inför nästa säsong.

En förare som det gått lite enklare för är Lukas Sundahl som i helgen bärgade sin fjärde raka titel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. En mycket imponerande rad och han är nu ensam om fyra titlar, dessutom tagna i rak följd. Helgen på norska Rudskogen blev ganska enkel för Sundahl med tre raka vinster och egentligen aldrig hotad. Detta efter att ha kommit till Norge efter två raka helger utan seger. Starkt och slå tillbaka på det sättet och han kan nu köra säsongsfinalen väldigt avslappnat och bara njuta av att allt redan är klart.

Fyrfaldige Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl med pappa Per

Numera fyrfaldige Porsche Carrera Cup-mästaren Lukas Sundahl med pappa Per

För mig är nu funderingen vad Lukas Sundahl ska göra efter detta. Det hade varit spännande och se Lukas pröva vingarna i Mobil 1 Super Cup mot de stora stjärnorna i denna kategori av racing internationellt. Jag vet att grejer är på gång runt Sundahls satsning men om det bär hela vägen till Supercupen är skrivet i stjärnorna ännu men några inhopp kanske kan vara aktuellt. Jag hoppas verkligen att de kan få ihop en budget för att köra utanför Skandinavien för han känns klar nu när det gäller inhemsk racing och en flytt till t ex STCC känns inte heller som ett optimalt alternativ.

En helg återstår av PCCS på Mantorp men förberedelserna för nästa år är redan i full gång. Det blir t ex introduktion av den nya Cup-bilen baserad på 992 modellen, den som redan nu körs i Mobil 1 Super Cup. Nu kommer inte alla som vill och kan att kunna få den nya bilen men det det skandinaviska har tillgång till nånstans mellan 12-14 bilar för nästa år (vet inte exakt men där nånstans). Den äldre modellen kommer att finnas kvar och där återupplivas Approved Cup som just nu ser ut att bli både manstarkt och väldigt konkurrenskraftig del av mästerskapet. Drömmen från PCCS-organisationen är väl att ha 20+ bilar till start nästa säsong där drygt hälften är den nya bilen. Vi återkomma med detaljerna kring nästa år längre fram och först och främst sikta in oss på finalen på Mantorp om två veckor.