Spännande gästinhopp i Porsche Carrera Cup Scandinavia

Den här situationen har det snackats mycket om senaste dagarna

Den här situationen har det snackats mycket om senaste dagarna

En intensiv racing helg bakom oss med både Formel 1 och Indycar där det senare mästerskapet är inne i slutfasen med bara två race kvar att köra. Formel 1 kämpar på med att försöka få ihop sin 22 race långa kalender som man tillslut kunnat bekräfta, men fortfarande inte helt säkert att den går att genomföra.

Kontroversen på Monza med sammanstötningen mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton har naturligtvis varit en största snackisen men många starka känslor lite beroende på vem man man ansett vållande och vilka preferenser på förare man har. Det är hur man än ser på et väldigt positivt för sporten med all denna interaktion som pågår och intresset för årets mästerskap lär knappast svalna. Vad jag och Erik Stenborg tycker om det helas kan du höra i senaste avsnittet av Viaplay F1 Podcast

Indycar körde säsongens tredje sista race i Portland och det blev ett konstigt race att titta på. Utgångsläget var ok för våra svenska med start från andra respektive femte led och goda chanser till ett bra resultat.

Banan i Portland är det inget större fel på förutom kurva 1. Händer nästan alltid något större just i den svängen i starten av race här och söndagens start var inget undantag. Flera förare missbedömde när de skulle bromsa (Felix Rosenqvist en av dem) och tvingades gena genom den stora asfalterade avåkningszonen trots att tävlingsledningen varit väldigt tydlig med vad som gällde där och vilka konsekvenser det skulle få om man inte höll sig i skinnet. Det var inte bara förare som genade, någon snurrade och Grosjean städade av några när han kom med alldeles för hög fart. Det hela resulterade i en mängd bestraffningar där bl a polesittern Alex Palou skickades bakåt i kön tillsamman med Rosenqvist, Scott Dixon och Alex Rossi

För Marcus Ericsson blev inledningen något positivt, från att ha rullat iväg 10:a var han plötsligt P4 och ett avsevärt bättre läge och viktigast av allt, flera av hans konkurrenter om mästerskapstiteln hade hamnat långt bak

Pallen i Portland trots bestraffning i racet för alla tre

Pallen i Portland trots bestraffning i racet för alla tre

Det tog tävlingsledningen nästan 20 minuter att reda ut allt innan man kunde köra igång igen och den långa perioden bakom säkerhetsbil blev faktiskt de som straffats smala lycka, när depån öppnade kunde de gå in och toppa upp och när racet var över stod Alex Palou överst på podiet tillsammans md Alex Rossi och Scott Dixon. Samma tre som startat P1, P2 och P3 gick i mål på samma placering tros att man skickats nästan längst bak efter startincidenten. Felix Rosenqvist rullade i mål på sjätte plats tätt följd av Marcus Ericsson på sjunde plats. Ericsson hade då varit nere och vänt på 17:e plats innan han hade lie tur med den sista gulflaggen som då räddade en ny topp-10 placering.

Man skulle kunna tro det var ett klassiskt Indycarrace med massor som hände men faktum är att det ytterst lite som hände i loppet och var man hamnade hade nästan uteslutande med den valda strategin att göra plus flyt med gulflaggorna. Däcken den här helgen var alldeles för bra och utan degradering händer inte mycket på en bana som den i Portland och den lärdomen får vi hopas Firestone tar med sig till nästa år.

Jag tycker inte heller tankning tillför något, det blir allt för ofta att stora depåfönster med läge för lite olika taktik förstörs av dessa evighetslånga gulflaggsituationer som krymper fönstret från en generös tre-stoppare till en tight två-stoppare med massor av bränslesparande som följd vilket helt tar bort udden av racingen.

Förhoppningsvis blir det bättre underhållning kommande helg på Laguna Seca en bana man inte körde på förra säsongen. Det kan när det gäller däcken var lite ”hit and miss” från Firestones sida som Marcus Ericsson uttryckte det, ibland blir det perfekt och ibland inte alls bra. Vi får hoppas på det första. Apropå Marcus Ericsson så har det varit lite förvirring kring hur långt kontrakt han egentligen har med Chip Ganassi Racing. Förra året sas att ett flerårskontrakt var påskrivet men där det visade sig finnas lite frågetecken trots allt, frågetecken som nu är uträtade och Marcus kör på som planerat 2022 och framåt i bil nr #8

Simon del Silvestro kör Porsche Carrera Cup Scandinavias gästbil kommande helg

Simona De Silvestro kör Porsche Carrera Cup Scandinavias gästbil kommande helg

Nästa grej har också lite Indycaranknytning. Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin, en man med väldigt stort racinghjärta, sa lite skämtsamt inför säsongen att det som krävdes för att få köra Porsche Carrera Cups gästbil i år var erfarenhet från antingen Indycar eller Formel 1. Jag log lite när jag hörde detta men anade samtidigt att Wermelin sannolikt hade något i bakfickan som backade upp det påståendet. Hittills i år har Fredrik Ekblom (Indycar), Jan Mangussen (Indycar och Formel 1) kört bil nr 911 och när det nu är dags för ny deltävling på Rudskogen så nås vi av nyheten att gästföraren heter Simona De Silvestro.

Simona har en lång karriär bakom sig i flera av världens främsta racingmästerskap. På 70 starter i Indycar har hon tagit 15 topp-10 placeringar, med en 2:a plats i Grand Prix of Houston 2013 som främsta merit. Så sent som i somras körde Simona De Silvestro Indy 500 i en historisk satsning med ett team dominerat av kvinnor.

– Jag har stor respekt för att Carrera Cup är ett elitmästerskap för GT-specialister, fortsätter De Silvestro. Jag kommer att få utnyttja mina erfarenheter från Indycar, Formula E och australiensiska V8 Supercars maximalt på Rudskogen. Vi får se hur långt det räcker.

Simona De Silvestro har sedan 2019 ett fabrikskontrakt med Porsche Motorsport. Hon arbetar i rollen som Reserve Driver med Formula E-teamets förare, Le Mans-vinnaren André Lotterer och den tidigare Formel 1-föraren Pascal Wehrlein. Inhoppet i Carrera Cup innebär premiär för en fabriksförare från Porsche Motorsport i det skandinaviska mästerskapet.

– Jättekul att vi får njuta av ytterligare en gästförare av högsta internationell kaliber. Omfattande erfarenhet av både Indycar och V8 Supercars gör Simona De Silvestro unik, säger Raine Wermelin, Direktör, Porsche Sverige. Att få välkomna en fabriksförare från Porsche Motorsport till Porsche Carrera Cup Scandinavia blir dessutom både spännande och högtidligt. Vi ser fram emot tre intensiva race med Simona i gästbilen.

Porsche Carrera Cup går även det in ett avgörande skede med två helger kvar att kör inklusive kommande helg på norska Rudskogen. Fem race kvar alltså och fortfarande pekar allt mot att Lukas Sundahl är favorit till titeln, hans fjärde raka om han lyckas med bedriften. Det är dock ett tag sedan han vann ett race, ingen seger vare sig i Falkenberg eller på Gelleråsen gör att avståndet ner till jagande trion – Hampus Ericsson, Emil Persson och Edvin Hellsten – krympt en aning. Nu ska det dock mycket till för att Sundahl ska tappa 43 poäng på fem race till Hampus Ericsson som är tvåa men Lukas behöver nog bryta trenden med uteblivna vinster för att det ska kännas riktigt bekvämt

Indycar från Laguna Seca och Porsche Carrera Cup ser du kommande helg på Viaplay och V Sport Motor