Ericsson nia men knappade in på täten…

Will Power tog till slut en efterlängtad seger i år

Will Power tog till slut en efterlängtad seger i år

Indycar kör på i högt tempo efter sommaruppehållet med nytt race igår på Indianapolis Motors Speedway och RC-slingan. Kontrasten mot förra helgens stadslopp i Nashville kunde inte varit större. Igår vad det mer konventionell racing vi fick uppleva på en bana med slät asfalt och stora avåkningszoner.

IMS är svår att köra om på, banposition därför av yttersta vikt. Tyvärr lyckades varken Marcus Ericsson eller Felix Rosenqvist, i kvalet, skaffa sig tillräckligt bra sådan för att ha någon egentlig chans på segern. Bästa utgångsläge hade Marcus Ericsson från sjätte startled medan Felix fick rulla iväg från led 10. Faktum var att Ericsson gick vidare till Q2 och ”fast 12″ (där han blev P11) på Rosenqvists bekostnad. När andra kvalgrupp var färdigkörd, där båda svenskarna fanns med, var Rosenqvist P4 medan Marcus hade sjunde tid. Felix blev dock av med sin snabbaste tid då han gjorde sin bästa tid utan att ha saktat ner tillräcklig förbi en nysnurrad Scott Dixon och den gulflagg som därmed gällde. Rosenqvist därmed utslagen och Ericsson istället vidare till Q2.

Racet blev en ganska statisk historia även om Indycar meddelande att det gjorts en triljon omkörningar i loppet, nytt rekord eller vad det var. Visst skiftades det positioner emellanåt men mest om någon enstaka placering.

Will Power vann racet före Romain Grosjean och Colton Herta. Power har under säsongen desperat  försökt få till ett bra resultat men en blandning av egna misstag och lite teknikstrul och allmän otur har gjort att han fick vänta till 12:e deltävlingen i år med att få kliva högst upp på pallen, detta efter mycket stabil och bra körning. Romain Grosjean tycks trivas väldigt bra på IMS där han för andra gången i år blev tvåa, igår efter en briljant omkörning av Colton Herta i första omstarten efter en av två ”cautions” mot slutet av racet och utan att ha någon P2P kvar. Colton Herta sa efter loppet att tredjeplatsen var en bra studs tillbaka efter den snöpliga sortin senast och menade att han inte hade något att sätta mot vare sig Power eller Grosjean och att P3 var max vad han kunde klara.

Marcus Ericsson gjorde en stabil insats utan att vara helt nöjd med bilen

Marcus Ericsson gjorde en stabil insats utan att vara helt nöjd med bilen

För Ericsson och Rosenqvist var det lite upp och ner genom racet. Marcus valde att starta på de klart långsammare svarta däcken medan Felix gjorde det omvända och gick för rött. När det gäller Ericsson kan man lätt göra en jämförelse med Simon Pagenaud, som startade intill Marcus och valde rött i starten, att det var korrekt beslut att börja på svart. Pagenaud gick i mål P16 medan Ericsson rullade i mål som nia efter några fina omkörningar mot slutet. Det såg annars lite trögt ut för Marcus med en alldeles för överstyrd bil mot slutet av varje stint, främst på röda däck. Felix Rosenqvist gjorde en stark öppning på loppet på den mjuka blandningen men tappade all känsla för bilen under andra stinten, även den på röda däck.

- Det var ett intressant race, Jag startade på använda röda däck, vilket jag egentligen var skeptisk till, men det visade sig bli en kanonstint och vi avancerade fem platser. Sedan satte vi på nya röda däck i det första depåstoppet, och av någon anledning var det som att köra på is. Jag vet inte varför – det kanske var något fel på just det setet – men där förlorade vi väldigt mycket tid. På sista stinten fungerade det bättre igen och vi kunde ta oss upp till 13:e plats, men det var hårt slit för ganska liten belöning.

Felix Rosenqvist avslutade starkt i gårdagens race

Felix Rosenqvist avslutade starkt i gårdagens race

I sammandraget tätnar det nu då ledaren inför helgen, spanjoren Alex Palou, tvingades avbryta i förtid med en trasig motor. Arrow Mclarens Pato O’ward hade därmed en bra chans att ta in ordentligt med poäng på spanjoren om han klarat att förvalta sin pole position bättre, det blev till slut en femte plats i mål för mexikanen efter en, som jag ser det, lite tveksam taktik i racet. Palou leder nu med 21 poäng före O’ward som tog tillbaka andraplatsen från Scott Dixon som hade en bedrövlig helg och bara en 17:e plats i mål. De stora vinnarna ihop med O’Ward blev annars Josef Newgarden och Marcus Ericsson som båda plockade in rejält på ledande Palou. Båda är fortfarande P4 och P5 i sammandraget men nu 55 respektive 62 poäng bakom med fyra race kvar att köra. För Alex Palou väntar nu en ny motorbestraffning med 9 platser nerflyttning efter kvalet kommande helg på Gateway

Marcus Ericsson hade alltså en halvdan helg i Indianapolis och ändå nia i mål vilket säger en del om hur mycket han höjt lägstanivån. Nu väntar nästa helg årets sista ovalrace, på Gateway, och just ovalerna har Marcus en oplockad gås med i år. På de tre ovalrace som körts hittills i år har Ericsson tappat 77 poäng (145 – 68) på ledande Palou, hade han haft lite bättre lycka med sig i främst Texas så förstår ni alla att han varit en ännu starkare utmanare till årets titel. Samtidigt konstaterar jag att Marcus leder road- och streetcourse tabellen 15 poäng före Palou trots ett kvalsnitt som inte ens är topp 10, det skulle man kunna kalla stark racecraft. Med andra ord, ett otroligt bra tabelläge skulle kunna vara betydligt bättre om det lilla som fortfarande saknas i kvalen fixas till.

Blogginlägget postades i IndyCar.