Marcus Ericsson vann galet race i Nashville… (Uppdaterad i slutet av andra stycket)

Marcus Ericsson strålande glad efter karriärens andra seger i Indycar

Marcus Ericsson strålande glad efter karriärens andra seger i Indycar

Jag vet knappt inte hur jag ska börja detta inlägg som ska handla om gårdagens Indycarrace i Nashville. Till att börja med fantastiskt kul att Marcus Ericsson vann, något man inte trodde var möjligt med tanke på startpositionen. När Ericsson sedan, på varv 4, smällde in i baken på Sebastien Bourdais i den första omstarten, och tog en lufttur av sällan skådat slag, såg det ut som om racet var över helt och hållet. Mot alla odds höll dock bilen ihop med undantag för nosen som han tvingades byta.

Det finns många saker som gjorde att racet blev som det blev för Marcus Ericsson igår. En avgörande sak var att teamet hade den nödvändiga flexibilitet som krävs i sådant här race. Jag vet att Marcus, med tanke på den blygsamma startpositionen P18, hade sagt till Brad Goldberg (hans raceingenjör) att det var extremt viktigt att inte låsa in sig på någon specifik taktik utan istället vara följsam och följa loppets händelser och det var precis vad man gjorde. Upptoppningen av bränsle i inledningen i samband med allt annat strul gjorde t ex att Ericsson fick den nödvändiga banpositionen när övriga gick in för sitt första ordinarie stopp. Att Ericsson klarade sig förbi ”stoppet” på banan när Will Power tryckt sin teamkamrat Simon Pagenaud in i däckbarriären var en annan väldigt avgörande situation. Att bilen höll för flygturen på varv fyra är en extremt avgörande del till gårdagens seger och sist men verkligen inte minst Marcus Ericssons strålande körning på slutet när han höll supersnabbe Colton Herta bakom sig och samtidigt sparade bränsle. Valet att använda sin P2P på ett smart sätt räddade honom ut på de långa raksträckorna. Marcus hade betydligt mer kvar av sin Push to Pass jämfört med Herta och använde 2 sekunder ut på varje raka för att få lite andrum, åkte sedan långsamt och sparade bränsle där han visste en omkörning var omöjlig. Väldigt imponerande körning som till slut fick Herta att göra ett misstag i sin frustration över att inte komma om. 

Detta var Marcus Ericssons andra seger i mästerskapet och han fortsätter vara grym på stads- och vanliga banor och han är den som tagit mest poäng totalt i mästerskapet efter Indy 500 i maj. Marcus är fortfarande P5 totalt i mästerskapet men minskade lucka fram med 24 poäng och är minus 79 på ledande Alex Palou. Tvåa igår blev Scott Dixon som fortsätter visa vilken mästerskapsförare han är, inte riktigt  fart för att vinna men hela tiden med där framme och är nu ny tvåa totalt också då Pato O’ward inte hade någon lyckad kväll igår. Intressant är dock att Scott Dixon bara har en seger i år medan Palou och Ericsson har två vardera. Chip Ganassi har just nu tre förare som alla i praktiken kan vinna mästerskapet – ett rejält styrkebesked!

Måste även prata lite om racet i stort som inte blev någon PR succé för indycar på ett sätt men en grym framgång på ett annat. Rent sportsligt är det ju inte kul med så mycket gulflagg och hur kan mn ha omstartszonen där det är som mest krokigt på banan när man valde att ha racestarten ut på långa rakan över bron. En stor anledning till flera av gulflaggorna var just omstartszonen, detta måste de ju justera till nästa år av säkerhets- och sportsliga skäl. Däremot blev racet i Nashville en publiksuccé med välfyllda läktare där de som kommit fick se mycket dramatik och ytterligare ett bevis på att allt är möjligt i Indycar. Kan inte låta bli att tänka på Verstappen/Hamilton på Silverstone där Hamilton blev bestraffad med 10 sekunders tidstillägg och kunde ändå vinna. Marcus Ericsson vann igår efter att ha varit hopplöst sist efter sin krasch och ett ”stop n go” straff och ändå först i mål, händer bara i Indycar.

Felix Rosenqvist gjorde en stark insats i omstarten efter sommaruppehållet

Felix Rosenqvist gjorde en stark insats i omstarten efter sommaruppehållet

Ska heller inte glömma Felix Rosenqvist som gjorde något av ett genombrott fartmässigt denna helg. Årets säsong har varit allt annat än bra med en blandning av dålig fart men också en hel del otur. I Nashville var det ”den gamla” Rosenqvist igen med bra speed från starten av helgen, starkt kval och ett ok race där han inte drog vinstlotten. Felix tvingades spara mycket bränsle på slutet och tappade därmed några placeringar men P8 i mål är ett rejält fall framåt.

Annat på plussidan denna helg för Felix är att Arrow Mclaren meddelade att både han och Pato O’ward kör vidare med teamet 2022. Skönt med tidigt besked som gör att han kan avsluta denna säsong med att förbereda sig på nästa. I År finns bara enstaka resultat kvar att köra om, i totalen är han hopplöst efter. Mclaren, med Zak Brown i spetsen, meddelade också att man nu är majoritetsägare av teamet med 75 procent ägarandel. Tanken är att Arrow Mclaren ska köra en tredje bil på full tid från 2023, kanske redan till 2022.

När det gäller kontrakt för Marcus Ericsson för 2022 så jobbas det på saken. Vi var många som trodde det var ett flerårskontrakt som Ericsson skrev på i fjol men så var alltså inte fallet. Tror dock inte vi behöver vara alltför oroliga för Marcus framtid, segern igår gjorde inte förhandlingsläget sämre direkt. Om jag får gissa så tror jag på en fortsättning i bil nr 8 för Chip Ganassi racing

Redan nästa helg är det dags för mer Indycar då man tar sig an roadcourse-slingan på Indianapolis Motor Speedway

Blogginlägget postades i IndyCar.