Två förstagångare i Falkenberg…

Edvin Hellsten tog sin första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia i race 1 på Falkenbergs Motorstadion

Edvin Hellsten tog sin första seger i Porsche Carrera Cup Scandinavia i race 1 på Falkenbergs Motorstadion

Utan vare sig Formel 1, som hade körledigt, och Indycar, som dragit igång sitt sommaruppehåll, var det fullt fokus på Porsche Carrera Cup Scandinavia den gångna helgen. För första gången i år kunde vi köra full TV-besättning på plats i Falkenberg med Robin Nilsson som kommentator och Björn Wirdheim som expert och jag själv som programledare. Har ju blivit en hel del kalenderändringar som ställt till det för vår del men nu kunde vi gasa på för fullt.

Klassiska Västkustloppet bjöd tuffa förhållanden, flera krascher – och två förstagångssegrare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Först ut var göteborgaren Edvin Hellsten, 24 år, som inte riktigt gått att känna igen i början på säsongen men där det vände i Falkenberg. Han kvalade bra vilket gav honom andra startruta i det inledande heatet. En vinstlott skulle det visa sig.

– Jag gjorde en superstart på det torra ytterspåret, tog ledningen och kunde därefter åka mitt eget race. Det gick hur bra som helst, allt var perfekt, allt lirade. Jag har aldrig haft så låg puls och ändå låg jag etta, sa Hellsten och konstaterade samtidigt:

– Superkul att jag fick vinna mitt första race.

Någon repris blev det inte i det stökiga andraracet. På begagnade regndäck hade han inte en chans att konkurrera, men säkrade ändå en sjätteplats på grund av det stora manfallet i heatet.

Hampus Ericsson tog hem segern i race 2 i Falkenberg

Hampus Ericsson tog hem segern i race 2 i Falkenberg

För 19-årige Hampus Ericsson från Kumla slutade lördagen bättre än den började. Från tredje ruta startade han nämligen på den våta delen på den upptorkande banan i race ett. Det gick inte alls. Ericsson tappade ner till nionde plats innan han började avancera och till slut tog målflagg som fyra med racets snabbaste varv.

– En fjärdeplats är bra, men med den farten och den startposition vi hade är det inte tillräckligt. Surt. Vi hade bra fart i bilen och fick visa det genom omkörningar men inte riktigt i resultat, sa Ericsson.

Det andra heatet, som avgjordes i regn, startade han utanför Lukas Sundahl i första startled.

– Jag fick till en helt okey start och var uppe och tittade på Lukas in i första kurvan, men valde att ta det lugnt och backade av.

Bakom honom blev det stökigt. Hugo Andersson snurrade efter närkontakt med Edvin Hellsten och blev sedan påkörd av gästföraren Jan Magnussen.

– Jag kunde inget göra, det fanns ingenstans att ta vägen, konstaterade Magnussen som i sin tur blev påkörd av en lika oskyldig Thomas Karlsson.

Med Andersson, Magnussen och Karlsson ute ur leken följde ett omfattande bärgningsarbete och därför beordrade tävlingsledningen omstart. Då var Ericsson ordentligt på hugget.

– I den andra starten fick jag till en bättre tajming med gasen och kopplingen. Det blev mindre hjulspinn och jag kunde styra in framför Lukas i den första kurvan.

Från ledning var Ericsson aldrig ohotad, även om han brottades med ordentlig överstyrning i slutet av racet.

Lukas Sundahl var inte glad efter att ha blivit påkörd in i första kurvan

Lukas Sundahl var inte glad efter att ha blivit påkörd in i första kurvan

För Lukas Sundahl blev det andra racet kort. Redan i den första kurvan blev han påkörd av Pontus Fredricsson. Kollisionen innebar att båda förarna fick bryta. För Sundahl var det första gången sedan säsongen 2017.

Det var riktigt upprörd stämning i depån efter det som hände mellan Fredricsson och Sundahl vilket gjorde att jag som depåreporter fick vara lite extra på tårna. Fredricsson ställde upp på intervju direkt när han klev ur bilen och erkände utan omsvep att han gjort en rejäl miss med för små marginaler.

Lukas Sundahl behövde däremot lite tid innan han ville vara med, krävdes några minuter att svalna av först. Sundahl var förbannad på riktigt och ilskan riktades såklart mot Pontus Fredricsson som var den vållande.

Pontus Fredricssons bil var för illa tilltygad efter påkörningen av Lukas Sundahl för att kunna köra vidare

Pontus Fredricssons bil var för illa tilltygad efter påkörningen av Lukas Sundahl för att kunna köra vidare

Det var lite uppfriskande med ”äkta” känslor från båda förarna som tydligt visade hur de kände det efter det som hänt. Ofta har det gått en tid innan man får chansen att höra förarnas olika versioner och när det adrenalinet avtagit brukar det bli lite mer balanserade svar.

Själva situationen är knepig. Det var väldigt svåra förhållanden på banan direkt efter omstarten vilket gör att man måste ha förståelse för att en missbedömning är lätt att göra. Samtidigt är det som Lukas Sundahl sa i intervjun, är det svårt med sikten och greppet måste man ha större marginaler. Nu tvingades båda förarna bryta vilket för Lukas del ändå betyder att han fortfarande har greppet om mästerskapet. Pontus Fredriksson däremot börjar halka tämligen långt efter vilket gör det tufft för honom att kunna utmana om titeln i år vilket han på förhand var tippad att kunna göra.