På pallen igen…

Marcus Ericsson på pallen igen

Marcus Ericsson på pallen igen

Marcus Ericsson har verkligen hittat formen efter sin seger i Detroit för 3 veckor sedan. Visst, inget vidare kval på Road America senast men väldigt stark i racet. I helgen på Mid Ohio satte Ericsson ihop hela helgen och för det belönades Ericsson med en andraplats i mål, med mersmak.

Om vi summerar racet kan vi konstatera att det var tre tämligen avgörande delar som gav en ny pallplats. Först och främst starten där Ericsson var precis så tuff som han var tvungen att vara.

”Starten var väldigt viktig. Visste att Scott skulle göra ett försök. Jag hade bestämt mig redan innan att inte släppa en millimeter och sätta hårt mot hårt om de skulle behövas. ”

Lagom tuff men också smart körning genom de första kurvorna gjorde att Ericsson rullade iväg P3 ut på första varvet och då startade nästa kritiska del av loppet, en tillräckligt snabb och lång stint på den röda mjukare gummiblandningen. Inledningsvis såg Marcus ut att ganska lätt kunna hänga med Josef Newgarde och Colton Herta. När det började närma sig depåstopp hade dock luckan fram vuxit en del med en bil som enligt Marcus själv blev mer och mer svårkörd.

”Tyvärr för mycket understyrt på de röda däcken så kunde inte hålla tempot på dom mot slutet av första stinten.”

Depåstoppen har varit ett problem för bil #8 men på det området har stora framsteg gjorts med två riktigt bra stopp för Ericsson igår. Tyvärr gick det inte lika bra för Andretti Autosport med Colton Hertas bil efter problem med tankriggen och Herta föll bakåt ett antal placeringar. Ericsson var därmed P2 bakom Josef Newgarden efter första depåstoppen, nu på de svarta lite hårdare däcken.

Efter en stabil andra stint utan något drama skulle det hela avgöras under de avslutande dryga 20 varven till målflagg. Marcus Ericsson hade ca 7-8 sekunder fram till Newgarden, en lucka som såg relativt stabil ut. Men med 10-talet varv kvar höjde Ericsson tempot och kom allt närmare och i mål skilde inte mer än 8 tiondelar efter en magisk avslutande stint från Ericsson som faktiskt hittade den farten på det första setet svarta däck.

”Jag lärde mig hur jag skulle hantera de svarta däcken på min andra stint vilket gjorde att jag visste precis hur jag skulle använda dom sista stinten.” Berättar Marcus

Nu räckte det som sagt inte hela vägen fram men hade loppet varit ett par varv längre hade seger nr 2 nog varit fullt möjlig. Oavsett en mycket bra helg för Ericsson som nu hoppat upp till femte plats i totalen. Chip Ganassi ligger nu P1, P3 och P5 i mästerskapet och är just nu det klart bästa teamet i Indycar.

Gårdagens starka resultat grundlades redan i lördags. Ingen har väl missat att Marcus Ericsson haft problem att hitta de sista tiondelarna i kval och därför ofta haft svåra utgångslägen i racen. I helgen gjorde Ericsson ett riktigt bra kval och mycket av detta hängde ihop med en annan approach under träningarna. Fokus låg på att göra så många varv som möjligt för att bli bekväm i bilen, en taktik som verkade fungera. Kvalen i Indycar är otroligt jämna och nyckeln är att passera Q1, gör man det får man än fler varv och man ”kör in sig” med bättre och bättre känsla allt eftersom. För Ericsson verkade helgens upplägg hjälpa då han inte bara gick vidare från Q1 utan tog sig hela vägen till Q3 och start från andra led. Att sedan få köra racet där framme är ju betydligt enklare i mer eller mindre fri luft hela tiden och därmed kunna utnyttja denna fina speed som hela tiden funnits för Marcus i racen.

För Felix Rosenqvist blev comebacken efter kraschen i Detroit ingen lyckad sådan. Vändes runt direkt efter start med skador på bilen som följd. Efter lite reparationer kom Rosenqvist ut igen men slutade P23 två varv efter segrande Josef Newgarden. Felix hade tuff helg rent allmänt där han inte haft farten på kval på vanliga och stadsbanor i år och denna helg var inget undantag. Felix sa själv att varven kändes bra eller åtminstone ok men varvtiden kom aldrig. Det är bara att konstatera att säsongen 2021 är lite av ett förlorat år. Nu väntar ett välbehövligt sommaruppehåll med möjlighet att ladda upp batterierna igen med förhoppning om en stark andra halva av säsongen

Blogginlägget postades i IndyCar.