Ericsson stark på Road America…

ericsson RA

Racehelgerna är intensiva just nu. Formel 1 startade just en ”tripple header”, Indycar avslutade just en, Formula E var i farten i Mexiko och Moto GP hade race på Sachsenring. Hemma i Sverige, på Anderstorp, körde Porsche Carrera Cup sin andra deltävling för säsongen.

I Indycar gjorde Marcus Ericsson igen en stark raceinsats (6:e plats i mål) medan det tyvärr fortsätter vara bekymmersamt att kvala tillräckligt högt. Har varit inne på detta många gånger, att starta långt ner gör livet väldigt svårt i jakten på bra resultat. Extra svårt att smälta är det med tanke på hur väl Marcus sedan kör i själva racen, han är själv inne på att det är få om någon som slår honom i racecraft och jag är faktiskt benägen att hålla med. Söndagens race var inget undantag.

Ett exempel på detta med racecraft i racet i söndags är att han körde upp sig, snurrade och fick börja om och en ny uppkörning och ändå var det Marcus som satt med mest P2P kvar när det skulle köras om det på slutet. Man skulle kunna tänka sig att starta P18, köra upp sig till P12, snurra hamna P21 för att sedan återigen köra upp sig till P6 skulle gjort att man var tvungen att använda upp all den extra effekten på vägen fram,  men ändå inte. Just den typen av smart körning betalar sig i Indycar och ve resten av startfältet när/om Ericsson får ordning på sina kval mer regelbundet, då blir han en allvarlig konkurrent om mästerskapstiteln. Man kan lätt dra parallellen till Marcus teamkompis Alex Palou som har ordning på sina kval och följaktligen leder mästerskapet.

Regerande mästaren Scott Dixon är inte heller på samma nivå som Palou kvalmässigt i år och är nu en bit efter i sammandraget. Vad som är helt tydligt är dock att Chip Ganassi Racing har bra koll på sina raceinställningar medan det kräver en väldigt aggressiv körstil för att plocka ut det sista i kval och detta verkar inte riktig passa Dixon och definitivt inte Marcus Ericsson. En svår situation att lösa som troligen skulle kräva mycket testande för att fixa, mer än vad som finns tillgängligt.

I sammandraget är det som sagt Alex Palou som leder. Marcus Ericsson tappade en position i helgen som var och är 8:a men har fortfarande bra kontakt med främst topp 5 och faktiskt bra häng också på topp 3. Ericsson är 16 poäng från P5 och har 57 poäng fram till tredjeplatsen som just nu innehas av Scott Dixon.

Lukas Sundahl omutlig även på Anderstorp

Lukas Sundahl omutlig även på Anderstorp

I Porsche Carrera Cup Scandinavia känns det nästan som om det är avgjort redan efter två helger (5 race) Regerande mästaren Lukas Sundahl har tagit full pott så här långt och blir svår att slå i år också. Främsta utmanarna var på förhand Pontus Fredriksson och Marcus Ericssons lillebror Hampus men det är faktiskt Emil Persson som ligger tvåa i totalen efter två helger. Det är egentligen fem förare som slåss om platserna närmast bakom Sundahl som har en stor ledning, nästan dubbelt så stor poängskörd som Person på andraplats. Där bakom är det desto jämnare med blott 17 poängs skillnad mellan P2 och P6 i mästerskapet. Emil Persson på andra plats jagas närmast av Hampus Ericsson, Pontus Fredriksson, Edvin Hellsten och Hugo Andersson. Därefter blir det ett litet glapp poängmässigt till resten av fältet

Mästerskapets gästbil kördes på Anderstorp av danske Jan Magnussen, så även hemma i Sverige tävlade Magnussen mot Ericsson då Jans son Kevin ersatte Felix Rosenqvist hos Arrow Mclaren på Road America. Magnussen, som alltid sugen att köra racerbil fick resultatraden 4 – 7 – 5 i de tre racen och var nöjd efteråt och meddelade glatt att om inbjudan kommer igen så kommer han på stört. Jan och Kevin Magnussen ska faktiskt tävla tillsammans senare i år under Le Mans 24-timmarslopp för High Class Racing.

Ingemar Stenmark gjorde tävlingsdebut i Sprint Challenge på Anderstorp

Ingemar Stenmark gjorde tävlingsdebut i Sprint Challenge på Anderstorp

En annan storfräsare fanns också på plats på Anderstorp för att tävla, dock mest känd från skidbackarna. Ingemar Stenmark hoppade nämligen in och körde Sprint Challenge. Det är ingen hemlighet att Stenmark gillar att köra bil och när han fick chansen att hoppa in i Porsche Cayman 718 GT4 Clubsport var han inte sen att tacka ja. Skulle gissa att det inte är sista gången han kör i årets mästerskap. Hur det gick? En 17:e och en 18:e plats i de båda racen.