Äntligen!

Marcus Ericsson tog igår äntligen sin första seger i Indycar

Marcus Ericsson tog igår äntligen sin första seger i Indycar

Så kom den då, den efterlängtade första segern i Indycar för Marcus Ericsson. Det blev sportsligt en riktig bergodalbanekväll med dramat i  Fotbolls-EM, som dessbättre slutade någorlunda väl, följt av Felix Rosenqvists krasch där han, enligt sin instagram, körde tvärstopp i betongbarriären från 164 km/t. Nu slutade det förhållandevis bra för Rosenqvist också som dock blev kvar på sjukhuset över natten för observation och som p g a traumat han utsattes gör att han inte kör ikväll, ersätter gör Oliver Askew.

Felix krasch var paradoxalt nog det som gjorde att Marcus Ericssons läge i racet förbättrades dramatiskt. Det blev givetvis rödflagg efter Rosenqvists smäll och i det läget hade topp 9 sitt första stopp kvar att göra. När det rullade igång igen och depån öppnade blev därför följden att Will Power ledde före Marcus Ericsson på andraplats. Efter detta var det ett tämligen okomplicerat läge där det handlade om att behålla banposition för Ericsson och försöka sätta så stor press på Will Power som möjligt. Marcus gjorde vad han kunde men sa på radion at than svårt att hitta en lucka på den rutinerade australiensaren i täten.

”The lucky break” kom dock med drygt fem varv kvar att köra. Romain Grosjean kraschade och då tävlingsledningen ville ha målgång under grönflagg så rödflaggade man racet. Alla bilarna pilade in i depån och ställde upp i en rad med Will Power längst fram som snabbt insåg att han måste ha kylning av bilen med hjälp av fläktar för att inte få problem att få igång bilen när det skulle köras igen. Det dröjde dock lite för länge innan detta skedde och hans ECU (databox) överhettade. Följden blev att teamet inte fick igång bilen igen när racet skulle startas om och Marcus Ericsson rullade därför iväg P1 med tre varv kvar att köra efter omstart.

Power var förstås fly förbannad över det som hänt och menade att tävlingsledningen aldrig lyssnar på förarna, han var missnöjd med rödflaggen och i allmänhet skitförbannad vilket man kan förstå. Will Power menade att han återigen drabbats av dåliga beslut han själv inte kan påverka, dock verkar han ha glömt att enda anledningen till att han hade chans på seger var att HAN haft lite flyt med när den första rödflaggen kom. Det är en hel del tur inblandat i Indycar, för alla förarna. Jag har ingen statistik på om någon drabbats/gynnats mer än någon annan men gissar att det i långa loppet jämnar ut sig. Dock kan jag hålla med om att det sportsliga ibland kommer i andra hand till förmån för underhållningen.

Marcus Ericsson gjorde allt rätt i denna andra omstart, perfekt iväg och såg sen till att sätta varje kurva och bara räkna ner varven till målflagg. Ingen lätt uppgift på slitna däck men i det läget kände åtminstone jag mig lugn med att det skulle gå vägen, Marcus är så pass erfaren att han visste exakt vad som krävdes och gjorde ingen besviken. Bakom honom pågick en grym fight om de två andra platserna på pallen där som Rinus Veekay gick vinnande ur före Pato Oward. Det blev alltså en rolig avslutning på denna kväll som såg ut att bli något helt annat till att börja med.

Jag vet hur mycket denna första seger betyder för Marcus Ericsson. Det har varit en lång väg att nå det högsta steget på pallen, många gånger för att farten saknats i viktiga lägen (typ kval) men också oflyt med timing, hundradelar på fel sida och andra saker utanför hans egen påverkan. Igår hade Marcus Ericsson den extra turen man måste ha ibland för att lyckas och som han själv beskrev det. ”Jag tar det med öppna armar”.

Nu blir det att ladda om för ett nytt race ikväll och jag hoppas vi ser lite bättre fart från Ericsson i dagens kval och att det inte blir någon mental reaktion på gårdagens seger, då finns alla möjligheter till ett nytt bra race. Marcus klättrade med segern igår till sjundeplats i tabellen, 74 poäng bakom Alex Palou som fortfarande leder. Marcus har dock mindre än 50 poäng fram till tredjeplatsen i mästerskapet och fortsätter han göra resultat som igår då finns en bra chans att vara med i toppen av mästerskapet när säsongen avslutas.

När det gäller Felix Rosenqvist blir det som sagt inget race ikväll, höghastigthetsvåldet han utsattes för igår gör att läkarna tills vidare håller honom utanför bilen. Kraschen som sådan verkar ha orsakats av att gasen fastnade i öppet läge, det både syntes och hördes att bilen plötsligt gick på varvstopp när han skulle svänga in i kurvan och i det läget var han passagerare till det tog stopp. Första bilderna vi fick se såg lite oroande ut med en helt klart tagen Felix Rosenqvist som såg ut att ha ont. Dessbättre fick vi i sändningen besked om att det gått förhållandevis bra, läget var stabilt och Felix hade varit vid medvetande hela tiden. Efter vidare undersökning stod det klart att inget var brutet men att Felix var rejält mörbultad vilket ändå gjorde att man kunde andas ut. Nu hoppas vi på snabb bättring så att Rosenqvist snabbt kan vara uppe på hästen igen. Säsongen som sådan är som den är, det viktiga är dock att han inte blev allvarligt skadad.

Tiderna för dagens övningar är kval race 2 15.00 och race 18.00, allt på Viaplay och V Sport Motor