Ny bil och större prispott i Porsche Carrera Cup 2022

Porsche Carrera Cup Scandinavia presenterar planerna för 2022

Porsche Carrera Cup Scandinavia presenterar planerna för 2022

Knappt har säsongen i Porsche Carrera Cup kommit igång i år innan mästerskapet presenterar planerna för 2022 som bl a innefattar ny bil, mer prispengar, nysatsning på Porsche Approved Cup och race på Europeisk F1-bana.

Det går undan i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Både på och vid sidan av banan. Två veckor efter årets premiär offentliggör nu mästerskapet planerna för 2022, vilket får betraktas som synnerligen unikt i racingsammanhang och som självklart skapar en trygghet inte minst för mästerskapets alla team och förare. Har sällan, om någon gång hört talas om denna typ av långsiktighet och framförhållning inom svensk racing vilket är ett tydligt styrkebesked. Att Porsche Carrera Cup redan nu har en tydlig plan för de närmaste åren är viktigt för de tävlande, teamen vet vad man har att jobba mot och oavsett om man vill/klarar att få ihop sin budget för fortsatt tävlande så får man med detta tidiga besked åtminstone en större chans att förverkliga planerna.

I förra veckan presenterade Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige, flera nyheter inför 2022 på ett digitalt möte för team och förare.  Bland annat offentliggjordes en preliminär kalender som förutom tävlingar i Sverige och Norge också innehåller en deltävling på en Formel 1-bana någon stans i Europa.

2018 gästade det skandinaviska mästerskapet Nürburgring där man tävlade tillsammans med förarna i det tyska Carrera Cup-mästerskapet. Initiativet var mycket uppskattat. Jag var själv där tillsammans med Björn Wirdheim och kommenterade racet LIVE och det var en extraordinär känsla att se så många bilar tävla mot varandra och inte på något sätt var de skandinaviska förarna sämre än sina tyska kollegor. Att nu på nytt få möjligheten att köra på en Grand Prix bana 2022 är häftigt, hur fina banor vi än har i Sverige så är det något annat när man får möjlighet att sträcka ut lite mer på banor mer anpassade för denna typ av snabba bilar.

– Nürburgring är ett alternativ för nästa säsong också, men vi tittar även på banor som Hockenheim, Red Bull Ring, Zandvoort, Spa och Silverstone, säger Thomas Johansson, sporting director för mästerskapet.

I och med införandet av nya Porsche 911 GT3 Cup (992) med 510 hästkrafter görs en extra satsning på Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet som 2022 kommer att gälla för de bilar som trafikerar Porsche Carrera Cup Scandinavia i år (991 II).

Porsche Sverige erbjuder förarna i Porsche Approved Cup en lägre startavgift vid anmälan senast den 10 december, däcksupport i form av kostnadsfria racedäck samt en egen prispott på upp till 150.000 kr till segraren i cupen.

Därmed höjs den totala prissumman i mästerskapet från 500.000 kr till 650.000 kr. Precis som i år kommer topptrion i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2022 att dela på 350.000 kr (200.000 kr, 100.000 kr och 50.000 kr), och i teammästerskapet, där Porsche Approved Cup ingår, kan det segrande teamet kvittera ut 150.000 kr.

– Med satsningen på Porsche Approved Cup vill vi bland annat hålla uppe intresset för, och värdet på, bilarna. Vi vill också skapa ett ekonomiskt intressant elitracingalternativ och ett attraktivt inträde in i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin.

Målsättningen är att det jämte tolv nya bilar ska rulla 8-10 stycken Porsche 911 GT3 Cup (991 II) i mästerskapet kommande säsong.

– För 2022 siktar i på 20-22 bilar totalt, den nivå vi var på innan pandemin. Till 2023 är målsättningen 24-26 bilar, säger Wermelin.