En premiär som lovar gott inför resten av säsongen…

Lewis Hamilton vann en högdramatisk premiär i Bahrain

Lewis Hamilton vann en högdramatisk premiär i Bahrain

Alltid hög anspänning inför första racet på säsongen, inget undantag igår men kanske ändå lite extra hög med tanke på hur det sett ut under försäsongen där allt pekade mot att Red Bull var teamet att slå. Lördagens kval bekräftade detta med en dominant pole för Max Verstappen, nästan 4 tiondelar före Lewis Hamilton. Frågan var då om racet skulle bli en lika övertygande historia?

Analyserna som gjorts före racet  pekade mot en jämn match mellan Red Bull och Mercedes men med ett litet övertag för Red Bull. Att det inte var mycket som skilde bilarna åt var också det som gjorde detta race till ett taktisk drama. Red Bull hade (tyvärr precis som vanligt) bara en bil där framme medan Mercedes hade två att spela med. Det var närmast tvunget för Red Bull att skaka av sig förföljarna för att kunna diktera villkoren i racet, något man dock inte lyckades med. Inför första rundan av depåstopp skilde inte mer än drygt en sekund mellan Verstappen och Hamilton närmast bakom och Red Bull hade ett tufft läge. Gick man in för tidigt för att skydda sig mot en undercut riskerade man att hamna kort om varv på slutet och väntade man skulle man passeras av Hamilton och behöva köra om honom på banan senare i racet för att ta tillbaka ledningen.

Mercedes valde undercut då de bedömde att deras bil inte var lika snabb som Red Bulls,  Verstappen i sin tur stannade kvar ute i hopp om att vinna tillbaka ledningen senare i loppet i kraft av bättre däck mot slutet av racet.

Red Bull lyckades så när med sin taktik, Max körde förbi Hamilton men gjorde det med hela bilen utanför banan i kurva 4 och tvingades ge tillbaka positionen. Med, i det läget, väldigt få varv kvar att köra och sannolikt ett tomt ERS batteri (krävs troligen minst två varv att ladda fullt igen utan att offra för mycket fart på banan) blev det för tufft att upprepa omkörningen på ett korrekt sätt och därmed gick segern till Mercedes och Lewis Hamilton. En mycket dramatisk upplösning på ett race som faktiskt var spännande från start till mål.

Gårdagens race gav verkligen mersmak, Kan vi få kamper av det här slaget under resten av säsongen kan vi bara skatta oss lyckliga oavsett vem som i slutänden vinner. Lägg därtill massor av andra fina prestationer igår med Lando Norris fjärdeplats som ett stort utropstecken. Det var verkligen stentuff körning av den unge britten i början av racet med hårda fighter både med sin teamkamrat Daniel Ricciardo oh Ferraris Charles Leclerc som la grudne till den fina placeringen i mål. Tycker även att Yuki Tsunoda blir spännande att följa vidare, efter en mindre bra start på racet för honom hade han grym fart och körde bl a Lance Stroll på sista varvet för P8 i mål.

Såklart har detta med track limits i kurva 4 blivit en stor snackis i efterhand, med all rätt. Först och främst själva omkörningen, den är inte korrekt då den genomfördes utanför banan, där är reglerna tydliga. Michael Masi, Formel 1:s tävlingsledare, hade under helgen varit tydlig med att alla varvtider från FP2 fram t o m kval skulle strykas om man körde med hela bilen utanför den röd/vita banmarkeringen. I racet däremot skulle man inte vara lika noga när det gäller stryka varvtider då detta har noll påverkan på racet, istället refererade man till artikel 27.3 i det sportsliga reglementet

”21) Track Limits

21.1 Practice Sessions

a) A lap time achieved during any practice session by leaving the track and cutting behind the red and white kerb on the exit of Turn 4, will result in that lap time being invalidated by the stewards.

21.2 Race

a) The track limits at the exit of Turn 4 will not be monitored with regard to setting a lap time, as the defining limits are the artificial grass and the gravel trap in that location. b) In all cases during the race, Drivers are reminded of the provisions of Article 27.3 of the Sporting Regulations.”

Där står följande

”27.3

Drivers must make every reasonable effort to use the track at all times and may not leave the track without a justifiable reason. Drivers will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with it and, for the avoidance of doubt, any white lines defining the track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not. Should a car leave the track the driver may re-join, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any lasting advantage. At the absolute discretion of the Race Director a driver may be given the opportunity to give back the whole of any advantage he gained by leaving the track.”

Problemet i detta fallet var att man släppte en hel del körning utanför banan under racet, inte minst Lewis Hamilton ett flertal gånger, troligen då man inte bedömde detta gav en ”lasting advantage. Till slut kom Red Bull på radion till Verstappen och sa att det är ok att köra där då Mercedes gör det. ”Gör som det tycker fungerar bäst fram till vi säger något annat”. Då vaknade tävlingsledningen till och varnade Hamilton från att köra på det sättet fler gånger annars riskerade han att bestraffas. Hamilton svarade förvånat på radion att han inte trodde det var några track limits i kurva 4.

Det är detta förfarande som blir lite svårsmält, banorna tillåter på många håll att man kör utanför den vita linjen. FIA kämpar som galningar med att hitta ”rätt” nivå när det gäller kontrollen att detta med att köra PÅ banan efterlevs. När man använder en svart/vit hållning med nolltolerans blir förarna galna och gnäller. Är man mer flexibel, typ som igår, blir det för otydligt och skapar svåra och ofta onödiga situationer att hantera.

Summan av allt detta för mig är att FIA borde hållit fast vid röd/vita banmarkeringen även under racet, klart o tydligt för alla. För mig är det också glasklart att Max Verstappens omkörning var otillåten då den genomfördes utan för banans avgränsning.

Michael Masi hävdar att reglerna är tydliga och att inget förändrades under loppets gång då han lutar sig mot artikel 27.3 i Sporting regulations. Men det blir problematiskt när de väljer att inte bestraffa alla som upprepade gånger, och med avsikt, körde spåret utanför den röd/vita banmarkeringen bara för att det inte var precis i samband med en omkörning och först med 20-talet varv kvar börjar tighta till bedömningen. Då tycker jag faktiskt att man inte är tillräckligt konsekvent och skapar en onödig otydlighet.