Indy och IMSA test för Marcus Ericsson…

Marcus Ericsson har kört sina första varv 2021

Marcus Ericsson har kört sina första varv 2021

Säsongen har dragit igång på andra sidan Atlanten med tester för både Indycar och Sportvagnarna i IMSA-serien. Ericssons team Chip Ganassi Racing har team i båda kategorierna och därmed haft bråda dagar i inledningen på denna vecka. CGR återkommer i år till IMSA, denna gång med en Prototyp istället för Ford GT:n som man senast tävlade med.

Samtliga fyra bilar i Indycarteamet körde i måndags på den ena halvan av banan på Sebring (Indycar och IMSA körde på varsin halva) och som vanligt lite vanskligt att läsa in för mycket i varvtiderna. Samtidigt är det en enhetsklass utan några direkt uppdateringar år från år så  det är ändå ett tämligen bra riktmärke.

Marcus Ericsson avslutade dagen näst snabbast en tiondel bakom Scott Dixon och med fjärde bästa tid totalt om vi också slår ihop tiderna från dag två vilket naturligtvis var ett skönt besked så här första gången i bilen för säsongen

”Jag är supernöjd med testdagen där jag direkt fick en god känsla. Jag och min Ingenjör Brad (Goldberg, reds anm) har under vintern fortsatt jobbat hårt på att försöka hitta ett sätt att ställa in bilen för mina shortruns, typ kvalvarven, och där kändes det som vi gjort en hel del framsteg vilket är skönt. Fick den känslan redan under testen på Barber i höstas och det höll i sig på Sebring också även om det är en helt annan typ av bana”

”När det gäller racepace vet vi att vi är snabba men det är ändå viktigt att få kvitto på att man är med på pacen”

Marcus Ericsson gör i år sin andra säsong i CGR och känner ett större lugn nu än tidigare när säsongen nu drar igång.

”Jag känner mig väldigt avslappnad och tillfreds med mig själv, har en inre harmoni på något sätt. Jag är otroligt laddad på att komma igång och det känns som att det inte finns några direkta frågetecken att räta ut vilket är en god känsla att ha”

Chip Ganassi Racings nya sportvagnsprototyp premiärkördes, bl a Marcus Ericsson, på Sebring i tisdags

Chip Ganassi Racings nya sportvagnsprototyp premiärkördes, bl a Marcus Ericsson, på Sebring i tisdags

Nu blev det inte bara Indycartest för Marcus Ericsson utan även lite känning på den nya IMSA-prototypen dag 2 på Sebring. Daytona 24-timmars är bara en dryg vecka bort och förberedelserna är såklart i full gång. Som många redan känner till är det danske Kevin Magnussen, direkt från Haas i Formel 1, och 34-årige Holländaren Renger van der Zande som ska köra bilen hela året. De gånger det behövs fler än två förare, som t ex i kommande Daytona 24-timmarslopp, fyller man på med Scott Dixon.

Nu är det dock osäkra tider och därför smart att ha en reserv om det skulle behövas och det är där Marcus Ericsson kommer in i bilden, därav att han fick testa bilen under gårdagen. Ingen större vits att vara reserv om du inte kört bilen. Ericsson körde 2 x 20 varv i bilen och imponerade verkligen på teamet med sin fart. Enligt källor inom teamet körde Ericsson klart bättre än förväntat, detta i en för Ericsson helt ny biltyp. Marcus speed kan eventuellt ge teamledningen lite huvudbry – eller borde åtminstone ge teamledningen lite huvudbry. Många av teamen i prototypklassen kör som bekant med fyra förare medan CGR valt att endast använda tre vilket man från utsidan har svårt att tycka något om då det kan finnas många skäl till Ganassis beslut. Jag vet dock en som varit väldigt tydlig, både på och utanför banan, med att han är redo att hoppa in om det skulle visa sig att läge uppstår att lägga till en förare eller om det blir bortfall, t ex p g a covidsmitta.