Nytt år, nytt namn…

Aston Martin F1, en ny era startar 2021

Aston Martin F1, en ny era startar 2021

Gott nytt år och god fortsättning önskas. 79 dagar kvar till F1-premiären i Melbourne (om den blir av som planerat). Såg en tweet från Felix Rosenqvist där han igår skrev att det ”bara” var 17 dagar till Indycars första test

 

I dagarna drar Dakar igång och vi har i slutet på januari både WRC i Monte Carlo och Daytona 24 timmars. Det finns således ett tämligen stark ljus i tunneln!

Så här någon dag in på nya året kan vi också konstatera att Aston Martin F1 nu finns på riktigt. Racing Point byter alltså namn och färg till kommande säsong och det är inte utan att man är lite spänd på vad det där teamet kan komma att åstadkomma. Nya ägare och ett rejält tillskott i kassan är naturligtvis välkommet, vi såg frukten av det redan under 2020. Det togs ett vågat beslut att helt byta designstrategi inför 2020, något som blev lyckat får man ändå säga. Racing Point klarade inte att bli trea i konstruktörs-vm vilket nog var målsättningen, delvis p g a av bristande tillförlitlighet men också för att man tog det beslut man gjorde kring årets bil som var en ”Merecedes-kopia” i stora stycken. Protest lämnades in mot vissa av delarna som användes under säsongen vilket kostade teamet 15 poäng i märkesmästerskapet, poäng som i slutänden hade räckt i kampen med Mclaren kring P3. Många av konkurrenterna tyckte Racing Point fick ett lamt straff men sett till vad poängavdraget kostade i pengar med missad tredjeplats tycker jag nog det stod i proportion till förseelsen.

Till årets säsong byter nu alltså Racing Point namn till Aston Martin F1 och vi får alltså ett femte bilmärke i Formel 1. Det är knappast någon fabrikssatsning i ordets rätta bemärkelse men ändå lite intressant att vi på relativt få år nu fått tillbaka Renault (full fabrikssatsning), Alfa Romeo (branding) och nu Aston Martin (branding). Formel 1 är uppenbarligen en plattform som lockar att vara på, detta sagt utan att jag har något som helst underlag för hur väl det slagit ut för t ex Alfa Romeo men kontraktet förlängdes en säsong till och det gör man knappast om de inte ger något tillbaka.

Bortsett från hur det funkar ekonomiskt med upplägg för tillverkare med egna team eller bara som sponsorer så tycker jag det är spännande med Aston Martin F1. Jag gissar att ägarkonsortiet, med Lawrence Stroll i spetsen, har för avsikt att försöka flytta fram positionerna ytterligare. Man får något av en mjukstart med en säsong till med detta chassi innan man verkligen ställs på prov med det nya reglementet från 2022. Att bygga en helt ny bil kostar pengar, mycket pengar och gör man inte rätt där så kan det bli dyrbart i längden. Att harva bak i fältet är varken bra sportsligt eller för Aston Martin som märke.

Jag tror säkert att Stroll vet vad som krävs men samtidigt så finns också en smärtgräns för hur mycket pengar han kan skjuta till. Det gamla ordspråket ”Hur blir man enklast miljonär? Ta en miljard och starta ett F1-team” stämmer rätt så bra. Tycker Gene Haas är ett bra exempel, han hade lätt kunnat spendera rätt mycket mer pengar än vad han hittills gjort utan att ställas på bara backe och på vägen få mer framgångar. Samtidigt finns alltid en brytpunkt där det helt enkelt blir för dyrt mot vad man får tillbaka och då är det lätt man istället drar pluggen ur.

Gene Haas har varit väldigt nära att göra just detta, dra pluggen ur. Nu valde Gene Haas ändå att skriva på det nya concordeavtalet och se till att teamet åtminstone är värt minst 200 miljoner vilket är startavgiften för eventuella nya spekulanter på väg in. Han bestämde sig också för att ta in en förare med väldigt god ekonomi (Nikita Mazepin) och samtidigt fördjupa samarbetet med Ferrari både när det gäller byggandet av bil och förare där Mick Schumacher kommer in, även han med ett betydande bidrag till budgeten. På så vis fick han affären att gå ihop ett tag till och mot bakgrund av detta kan man också förstå att Nikita Mazepin inte bara satte sig själv i en svår situation utan även Haas och faktiskt också F1. Det skulle inte alls se bra ut om Haas varit tvungna att sparka Mazepin, vilket inte vore orimligt sett till vad han gjort, men samtidigt äventyra sin medverkan i Formel 1 med allt vad det innebär när det gäller t ex personalansvar för en stor mängd människor i organisationen.

Tillbaka till Aston Martin så är det alltså långt ifrån bara att pumpa in pengar och sen kamma hem vinster på banan. Lawrence Stroll är inte en framgångsrik affärsman för inte, han är känd för att rädda ekonomiskt utsatta företag och göra dem vinstdrivande och på så sätt få tillbaka sin investering. Självklart är tanken att göra detsamma med Aston Martin Lagonda, d v s bilmärket som sätter sitt namn på Strolls F1-team. Stroll lyckas med sin affärer, inte för att han spenderar ohämmat med pengar utan på att hålla ner på kostnaderna och är det något som Jordan/Spyker/Midland/Force India/Racing Point varit bra på genom åren så är det att vara just kostnadseffektiva. Ett framgångsrecept kan man tycka, att hålla ner organisationen i storlek och få ut max av det man har snarare än att växa för snabbt och riskera att tappa kontrollen på pengarna och hur effektivt de används. Just denna avvägning, blir som jag ser det utifrån, den största utmaningen för Aston Martin F1 när man nu går in i en ny era.

Vi kommer få anledning att komma tillbaka till hur de kommer lyckas framöver, för mig känns i alla fall Aston Martin F1 spännande och något som jag ser fram mot att följa utvecklingen för under de kommande säsongerna.