Porsche Motorsport storsatsar igen…

Nya Porsche 911 GT3 Cup  992

Nya Porsche 911 GT3 Cup 992

Porsche har presenterat den nya 911 GT3 Cup-bilen som bl a ska tävla i Porsche Mobil 1 Supercup från och med nästa säsong. Den nya bilen, som är baserad 992-modellen, har en hel del nyheter som är intressanta. För det första har den fått en mer kraftfull motor som ger 510 hk vilket är en höjning mot den tidigare modellen med 25 hk. Vad som är än mer intressant är att den kan köra på syntetisk bränsle vilket naturligtvis minskar avtrycket på miljön. Bilen sägs sänka varvtiden ca 1 procent, lite beroende på banlayout.

Porsche 911 GT3 Cup 992

Porsche 911 GT3 Cup 992 under tester

Den nya Cup-bilen kommer, förutom i Supercup, att köra i de nationella mästerskapen i Tyskland, Frankrike, Asien och Benelux och för första gången i Nordamerika. Just på andra sidan Atlanten har det varit lite speciellt då man inte haft någon Carrera Cup p g a valet av annan däckleverantör än Michelin (ett krav för att få vara en Carrera Cup serie) vilket det blir ändring på till kommande säsong. Porsche Carrera Cup Scandinavia står på tur att få den nya bilen till säsongen 2022 vilket såklart är kul men också ett problem då den nya bilen ev är lite för snabb för några av banorna i Sverige

Porsche kommer bygga en långloppsbil baserad på LMDh-reglementet

Porsche kommer bygga en långloppsbil baserad på LMDh-reglementet

Förutom den nya Cup-bilen så visar Porsche att man är på offensiven igen när det gäller racing och behovet att synas i dessa sammanhang. Efter säsongen 2017 hoppade man av satsningen på sin LMP1-bil för att istället lägga fokus på Formel E. I går kom beskedet att högsta ledningen på Porsche gett Porsche Motorsport i uppdrag att bygga en ny bil för LeMans, WEC och IMSA baserad på det kommande LMDh reglementet som kommer köras parallellt med bilar i LMh-reglemetet (Hypercar) i både WEC och IMSA. Porsche går alltså inte hela vägen och bygger en Hypercar utan väljer den lite billigare klassen via den sportbilsprototyp som kommer bli toppklassen i IMSA men strax under den ledande klassen i WEC (Hypercar). “Den nya LMDh kategorin ger oss möjligheten att slåss om segrar med en hybridbil i Le Mans, Daytona och Sebring – utan att knäcka banken. Projektet är extremt tilltalande för Porsche. Långloppsracing är verkligen en del i Porsches DNA” förklarar VD:n för Porsche AG Oliver Blume.

Pristagarna i Prins Carl Philips Pokal samlade inför test av Porsche Cayman GT4 Clubsport

Pristagarna i Prins Carl Philips Pokal samlade inför test av Porsche Cayman GT4 Clubsport (Bilen i Porsche Sprint Challenge)

Detta är intressant av många skäl. Att Porsche storsatsar på detta sätt gör att det i större utsträckning är möjligt att bli fabriksförare inom Porsche. Att som ung förare t ex göra en satsning på Porsche Sprint Challenge i Sverige för att sedan köra Carrera Cup Scandinavia och, om det går riktigt bra, kvala in till Porsche Motorsports ”shoot out” (inställd i år med anledning av pandemin) för unga talanger under 23 år med ett eventuellt fabrikskontrakt med Porsche i potten. Stegen för att bli professionell racerförare inom ett av världens största märken finns alltså inom räckhåll om du är tillräckligt bra.