Romain Grosjean på väg mot Indycar?

Romain Grosjean letar körning till 2021 och kan hamna i Indycar

Romain Grosjean letar körning till 2021 och kan hamna i Indycar

Lite lugnt den här helgen med ledigt för Formel 1 inför ”tripple headern” som avslutar säsongen med start nästa helg i Bahrain. Vill man se lite racing kör Moto GP säsongsavslutning i Portimao, titeln säkrades dock förra helgen i Valencia av spanjoren Joan Mir.

På ryktesfronten verkar det alltmer sannolikt att Romain Grosjean kan hamna i Indycar nästa säsong. Grosjean fick som bekant inte förlängt kontrakt med Haas för 2021 och har sedan beskedet om detta letat andra alternativ. Länge såg det ut som att Formula E var en möjlighet med bl a en simulatortest för Mahindra som han gjorde men det verkar nu inte bli något. Blev också lite extra svårt för Grosjean att få till något när Formula E:s försäsongstester körs samma helg som Sakhirs GP (andra helgen i Bahrain) i Valencia.

Förra gången Romain Grojeans plats i Formel 1 var hotad, inför årets säsong, sa Grosjean till Autoweek.com att en flytt till Indycar inte var aktuell om han skulle förlora sin plats i Haas. Även i år, när det stod klart att han inte fick något förnyat kontrakt i Formel 1, var han ytterst tveksam och menade att det faktum att han är trebarnsförälder skulle vara ett hinder för honom att ta steget över Atlanten med tanke på riskerna med ovalracing. Men med närmare eftertanke och framförallt bättre koll på kalendern så har dock uppfattningen om att tävla på ovaler svängt en aning, till Autosport.com sa han den 12 november att han kan tänka sig att ändå bortse från riskerna och göra en satsning på Indycar fullt ut med ”bara” 4 ovalrace av totalt 17 race på kalendern.

Hur stora är då möjligheterna för Romain Grosjean att köra indycar 2021? Som de flesta känner till är de flesta ”bra” platserna redan upptagna och skulle något finnas tillgängligt krävs att man har med sig hela eller delar av budgeten för en styrning. Rent pengamässigt pratar vi om summor på mellan 3-5 miljoner dollar upp till 8 miljoner dollar för en fullt finansierad styrning. Det hetaste ryktet just nu är enligt uppgift en plats hos Dale Coyne (efter Alex Palou som flyttat till CGR) men som troligen kräver att fransmannen täcker åtminstone delar av budgeten. En styrning hos Dale Coyne är inget dåligt alternativ baserat på vad både Palou och Ferrucci gjort för resultat, det är inget toppteam men en bra ingång om tanken är att etablera sig i mästerskapet.

Hur det ser ut för Romain att få ihop de pengar som eventuellt krävs är oklart just nu men säkert inte omöjligt. För att få råd om hur han ska göra för nästa år har Romain bl a pratat med landsmannen Simon Pagenaud men också Marcus Ericsson. Marcus var efter 2018 i en liknande situation som Grosjean med negativt besked om fortsättning i Formel 1 tämligen sent på säsongen och därför sen på bollen när det gällde konkurrenskraftiga platser i Indycar.

Skulle gissa att det inte dröjer alltför länge innan vi vet hur det blir. Personligen skulle jag tycka det vore kul om vi fick ytterligare en fransman på Indycargridden, skulle höja nivån ytterligare på ett startfält som redan nu ser väldigt starkt ut inför 2021.