Marcus Ericsson kvar hos Chip Ganassi Racing…

Marcus Ericsson har skrivit på ett nytt flerårsavtal med Chip Ganassi Racing

Marcus Ericsson har skrivit på ett nytt flerårsavtal med Chip Ganassi Racing

Marcus Ericsson fick som väntat vara kvar hos Chip Ganassi Racing, igår kom beskedet att han fortsätter över 2021 och han dessutom fått vad man kallar en ”multi year deal”. Beskedet om en förlängning har legat i luften ett tag och kom inte direkt som någon överraskning, på bonussidan hamnar dock att det handlar mer än ett års förlängning.

Ska jag vara ärlig, och utan att ha sett ett enda av Ericssons tidigare kontrakt, tror jag det är första gången i karriären som Marcus Ericsson har mer än ett års vetskap om var han ska köra kommande säsong. En trygghet såklart som jag tror delvis har saknats tidigare, ingen mår speciellt bra av att hela tiden prestera med kniven på strupen. Vissa klarar den pressen bättre än andra men jag tror inte det är att optimera en persons prestation, oavsett vad den personen ska göra.

Om vi håller oss till motorsporten så har t ex Valtteri Bottas uttryckligen sagt att extra press är inget som gör honom snabbare, snarare tvärtom. Men som jag skrev tidigare så klarar vissa personer sådana situationer bättre än andra och jag upplever att både Valtteri Bottas, som hela tiden får ettåriga förlängningar av sitt kontrakt med Mercedes (underförstått; leverera annars byter vi ut dej) och Marcus Ericsson ändå klarar av den extra pressen på ett bra sätt men skulle säkert bli ännu bättre med lite långsiktighet bakom sig

När det gäller längden på Ericssons kontrakt har teamet och Ericssons management valt att inte specificera längden på det mer än att det handlar om mer än ett år och det är gott nog. Ingen idé att spekulera i detta vidare då enbart de inblandade parterna vet vad som gäller. Finns säkert villkor relaterat till prestation åt båda hållen som bestämmer hur länge man tänker sig att jobba tillsammans.

Ofta brukar man i samband med att förare förlänger kontrakt även meddela vilken/vilka partner som kommer synas på bilen och jag utgår från att Huski finns med i diskussionen men det var inget man ville bekräfta i gårdagens release.

Partnership details will be announced in the off-season in preparation for the 2021 INDYCAR season and beyond”

För Ericsson väntar nu test på Barber Motorsport Park den 2:a november. När det gäller Felix Rosenqvist så intervjuade jag hans manager Stefan Johansson igår i ett annat ärende (typ Imola 1985) och fiskade såklart så gott jag kunde dock utan att få napp. Men så värst orolig såg ”Lövis” inte ut att vara.

Blogginlägget postades i IndyCar.