Då har vi stängt Indycar 2020…

Scott Dixon tog hem sin 6:e titel i Indycar

Scott Dixon tog hem sin 6:e titel i Indycar

Då kan vi stänga ytterligare ett mästerskap detta utmanande år. Indycarsäsongen avslutades i söndags med ett stökigt race i St. Pete som var mer händelserikt än välkört. Dessbättre påverkades inte kampen om segern i mästerskapet negativt p g a detta, det blev en fair fight hela vägen till målflagg där Josef Newgarden gjorde vad han kunde och vann racet. Scott Dixon körde mycket rutinerat och höll sig hela tiden inom säkerhetsavstånd från Newgarden och var egentligen aldrig hotat till slutsegern i mästerskapet.

För svenskt vidkommande blev det återigen ett ok resultat där båda våra förare låg topp 10 med knappt 20-talet varv kvar att köra. I mål var Marcus Ericsson P7 medan Felix Rosenqvist föll tillbaka till 18:e plats efter sammanstötning med just Ericsson i kurva 1.

Inte helt oväntat har det varit en massa surr mellan svenska racingfans om just den här situationen där Ericsson dök på Felix in i kurva 1 och hade, enligt de som såg händelsen, spåret in i kurvan. Givetvis försökte Felix hänga kvar på utsidan så länge det gick men kunde tillslut inte undvika kontakt som alltså skadade Rosenqvists hjulupphängning.

Det är lite svårt att uttala sig om händelsen då jag inte (och ingen annan heller som tittade på tv) sett vad som hände med egna ögon men fick bl a en kommentar från Jack Harveys spotter/drivercoach som stod i just den kurvan  ”it was a great move, I was standing right on top of it”.

Scott Dixon vann sin 6:e titel i Indycar och är därmed en av de största genom tiderna i Indycar. Läste en artikel där Dixons manager, Stefan Johansson, menar att de 50 vinster Dixon tagit i Indycar motsvarar 300 i Formel 1. En överdrift såklart och jag förstår att ”Lövis” vill få fram en poäng om hur bra han menar att Scott Dixon är, Lewis Hamilton skulle då, enligt Johanssons räknesätt, bara vara en tredjedel så bra som Scott med sina blott 97 vinster i F1.

Blir fånigt att jämföra, bättre att konstatera att vi har två giganter i respektive mästerskap där båda just nu levererar på en extremt hög nivå. Visst hade det varit kul och se en förare som Scott Dixon i Formel 1 eller varför inte Lewis Hamilton i Indycar. Får man kanske föreslå ett byte, vore inte det intressant att se?

För svensk del i år kan vi konstatera att Marcus Ericsson tog ett kliv framåt resultatmässigt jämfört med 2019 vilket man nästan förväntade sig också med tanke på teambytet och ett års erfarenhet under bältet. Felix Rosenqvist gick in i 2020 som regerande ”rookie of the year” och många trodde att Rosenqvist på allvar skulle kunna köra om årets mästerskapstitel men att det skulle krävas lite bättre fart på ovalerna. I premiären i Texas såg det ut som om detta skulle införlivas, en andraplats bakom Scott Dixon i racets slutskede men tyvärr krasch i samband med en varvning. En händelse som blev rätt signifikativ för hela säsongen, farten fanns men inte riktigt resultaten.

Indy 500 slutade snöpligt i muren för Marcus Ericsson

Indy 500 slutade snöpligt i muren för Marcus Ericsson

Marcus Ericsson hade inför 2020 bestämt sig för att minimera misstagen och bli en jämnare förare på den övre halvan av fältet, något han lyckades väldigt bra med. Bortsett från några tekniska missöden var han stadigt topp 10 och flera gånger topp 5, däremot kom aldrig den riktiga fullträffen. Snöpligast under året för Ericsson var nog kraschen under Indy 500. Marcus hade fått till en väldigt bra bil på ovalen, kvalade ok och inledde racet topp 10 med lätthet utan att behöva pusha speciellt när det plötsligt hände. På varv 24 släppte det bak ut ur kurva 2, i det läget P8, och han smällde i muren vilket sved extra mycket då det är dubbla poäng på Indy 500. En målgång där hade troligen gett en säker topp 10 placering i mästerskapet.

Felix Rosenqvist jagade på under året och fortsatte sin vana torgen att, med något enstaka undantag, kvala bra på de vanliga banorna och till slut kom fullträffen på Road America. I det andra racet av Rev Group GP jagade han mot slutet ikapp och körde förbi Pato O’ward för karriärens första seger, stort såklart och något som borde varit väldigt förlösande. Nästa tävlingshelg var dock på kortovalen i Iowa och det visade sig bli en tämligen miserabel helg P14 och P15 2 respektive 3 varv från täten i de båda racen. Farten under Indy 500 var ok  men ändå inte riktigt på den nivå han och teamet hoppats på. Ingen god känsla första halvan av racet men betydligt bättre fart andra halvan gav till slut en tolfte plats i mål, inte bra men inte heller dåligt.

Toppen för Felix Rosenqvist under 2020 blev karriärens första seger i Indycar på Road America

Toppen för Felix Rosenqvist under 2020 blev karriärens första seger i Indycar på Road America

Sammanfattningsvis i tabellen hamnar Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson på placeringarna efter varandra, P11 och P12 med 15 poäng till Rosenqvists fördel. Jag tycker poängfördelningen speglar rätt väl vad som hänt under säsongen där båda haft några smärre tekniska problem, gjort egna misstag och haft väldigt starka helger. Det är tydligt de är två väldigt olika förare med olika styrkor där Felix är stark att kvala och är också, som jag upplever det, en lite mer aggressiv förare. Marcus Ericsson har fortfarande att jobba på när det gäller sina kval där det visserligen inte saknas mycket men där det behövs lite mer speed för att inte hela tiden hamna i dessa hundradelsavgöranden där han allt som oftast hamnar på fel sida. Med tanke på att nästa säsong bara har tre ovaler (4 race) vilket är Marcus styrka så här långt så behövs fortsatt hårt jobb för att hitta mer rätt över ett varv.

Apropå nästa år så väntar vi fortfarande på besked kring vad som händer med både Felix och Marcus under 2021. Om man lyssnar på bruset där bortifrån så är det tämligen klart att ryktena stämmer runt Rosenqvist kring en flytt till Arrow Mclaren SP där han ersätter Oliver Askew. Rosenqvist har kontrakt med CGR året ut och kan troligen inte köra för något annat team förrän efter årsskiftet, oavsett vad det blir. För Marcus Ericsson så talar allt för att han blir kvar i Chip Ganassi Racing ett år till dit Jimmie Johnson också ansluter på vanliga och stadsbanor. Vem som tar över #10 är inte klart än men det är full satsning hos CGR att köra fyra bilar så någon blir det, kanske får vi besked nästa vecka då det ska köras test på Barber Motorsport Park.

Blogginlägget postades i IndyCar.