Finaldags…

Indycar tillbaka i St. Petersburg för avgörandet där allt egentligen  skulle ha börjat

Indycar tillbaka i St. Petersburg för avgörandet där allt egentligen skulle ha börjat

Så var vi då framme vid finalen av Indycarsäsongen 2020, detta år som varit så utmanande för många. Vi rundar av på samma ställe det skulle ha startat i Mars, på gatorna i St. Petersburg Florida.

Inför finalen leder Scott Dixon 32 poäng före Josef Newgarden och säkrar i praktiken titeln om han rullar i mål 10:a eller bättre (finns lite olika scenarion men i huvudsak räcker en topp-10 placering för Dixon). Josef Newgarden trivs dock på den här banan och vann loppet här förra säsongen, han kommer givetvis göra allt i sin makt för att snuva Dixon på titeln. Det känns dock som att Newgarden behöver lite hjälp med omständigheter för att på allvar kunna hota och jag blir inte alls förvånad om vi får se både teamorder och teamkörning för att röra om lite i grytan. Talesättet ”i krig och kärlek är alla medel tillåtna” har man ju hört och även om det inte är är något krig som ska avgöras på söndag så tror jag de inblandade parterna är beredda att gå rätt långt för att nå målet.

Banan i St Petersburg är vad man skulle kunna kalla en klassisk Indycar-stadsbana, tämligen kort varv (2,8 km), ojämn och skiftande underlag med varierande greppnivå. Trots att det är en stadsbana finns relativt goda möjligheter till omkörningar, främst in i kurva 1 men det kan även gå att klämma sig förbi i kurva 4, bred ingång men man får passa utgången för muren kommer snabbt på utsidan, krävs ev lite samarbete från den bil man attackerar på. Svåraste delen på varvet är från kurva 4 till kurva 9, flera långsamma kurvor med kort radie som kräver en stabil bil under inbromsning, effektiv rotation och bra traction ut

Racet i St. Pete i år är kortat från 110 varv ner till 100 (för att passa den slot man fått av NBC) vilket gör att det som tidigare var en ganska säker 3-stoppare nu istället blir en tight 2-stoppare bränslemässigt. Lite synd kan jag tycka då detta minskar chansen för någon att chansa på en alternativ strategi. Vi hade en liknande situation på IMS senast när race 2 av Harvest GP kortades ner med 10 varv mot race 1 och vi inte alls samma underhållande race på lördagen.

När det gäller däcken denna helg så debuterar Firestones nya stadsbanedäck, ett variant på gummiblandning och konstruktion på däck (det svarta) som teamen bara kört en gång och det var under testerna på Sebring tidigt i våras. Återkopplingen från den testen var att de hade mer grepp men också mer degradering (prestandatapp). Detta kan bli en faktor som gör att den givna 2-stopparen ändå kanske blir 3 depåstopp, speciellt som att teamen inte har någon aning om hur den röda gummiblandningen kommer att stå upp mot påfrestningarna. Vi ska heller inte glömma bort att sannolikheten för säkerhetsbil (caution) är stor på den här typen av bana vilket också kan påverka strategierna en hel del.

Sammanfattningsvis ska det bli kul att äntligen få se ett stadslopp i Indycar igen, om det blir något av vad vi såg förra året så finns all anledning till att bänka sig vid tv:n under helgen där du kan se samtliga pass, både träning kval och race på Viaplay och/eller V Sport Motor. Kan väl också nämna att kvalformatet blir mer vad det brukar vara med två kvalgrupper där de sex snabbaste från respektive grupp går till Q2 (fast twelve) och där de sex snabbaste från andra kvalrundan går till Q3 (fast six).

Blogginlägget postades i IndyCar.