Ett mellanår, men inte ett förlorat år…

Färdigkört i Porsche Carrera Cup Scandinavia för i år

Färdigkört i Porsche Carrera Cup Scandinavia för i år

Säsongen är över för Porsche Carrera Cup Scandinavia. Sista deltävlingen kördes för en dryg vecka sedan på Ring Knutstorp med Lukas Sundahl som redan klar mästare. Det har för PCCS, och alla andra i vårt samhälle, varit ett tufft år med många utmaningar att klara av. Coronavirusets ankomst ställde allt på ända och alternativa planer fick snabbt göras upp. Nu blev det till slut en säsong som jag tycker arrangören, med Emilie Carlswärd och Thomas Johansson i spetsen, kan vara stolt över. Det var sannerligen ingen lätt uppgift att ta höjd för allt som skedde under resans gång, som t ex att på väldigt kort varsel hitta en ny arrangör i Sverige när det stod klart att det inte skulle gå att tävla i Norge.

Startfältet påverkades, eller snarare storleken på det, också av Coronautbrottet. De norska förarna (3 st) valde att hoppa av när det stod klart att Norges tuffare åtgärder mot viruset skulle göra det närmast omöjligt att resa fram och tillbaka mellan Norge och Sverige. Självklart påverkade detta delvis kvalitén på startfältet men fortfarande fanns en väldigt stark topp med bl a Lukas Sundahl, Robin Hansson och Pontus Fredriksson och en trio unga förare, Hampus Ericsson, Hugo Andersson och Edvin Hellsten, som alla var sugna på att försöka utmana. Mastersklassen (förare över 40 år) var också stark med Magnus Öhman, Thomas Karlsson, Christoffer Bergström, Prins Carl Philip och Krister Andero som hade en grym fight om den titeln under säsongen. Kul också att under året se utvecklingen på Patrick Rundqvist som var ende deltagare i Approved Cup (klassen för GT3 Cup Gen I) och som bytte bil till Gen II modellen mitt under säsong och genast fick upp farten ordentligt. Lägg där till att PCCS också mönstrade ett gäng väldigt starka gästförare så fick man ihop ett något mindre men ändå väldigt starkt startfält varje tävlingshelg.

Lukas Sundahl (mitten) ihop med tvåan Pontus Fredriksson (tv) och trean Edvin Hellsten.

Lukas Sundahl (mitten) ihop med tvåan Pontus Fredriksson (tv) och trean Edvin Hellsten.

Lukas Sundahl tog som bekant hem mästerskapet och blev därmed historisk genom att ta sin tredje raka titel. En fantastisk prestation och det finns anledning att tro det kan bli både fyra och fem raka mästerskap om Lukas själv vill och fortsätter sin satsning på den nivån han är just nu.

Inför 2021 tror och hoppas jag att vi inte påverkas lika hårt av Covid-19 men samtidigt vore det naivt och tro att det är helt och hållet över när det är dags att dra igång nästa säsong. Många nyttiga erfarenheter har man fått under 2020 kring vad man behöver vara förberedd på.

En sak som är väldigt kul inför 2021 är att vi får en ny klass, Porsche Sprint challenge. Klassen är öppen för 718 Cayman GT4 Clubsport och Cayman GT4 Clubsport (981) samt 911 GT3 Cup (997), samtliga fabriksbyggda tävlingsbilar från Porsche Motorsport. För att utjämna bilarnas olika prestandanivåer och skapa förutsättningar för tät och intensiv racing, med fokus på förarprestationen, används vikthandikapp s.k. balance of performance. Det nya mästerskapet blir en officiell supportklass till PCCS och körs på samma banor som Carrera Cup under 4 – 5 av huvudklassens tävlingshelger. Varje racinghelg består preliminärt av två stycken sprintrace på 20 minuter vardera. Med möjligheter till längre endurance-tävlingar vid utvalda specialevent från Porsche.

Pristagarna i Prins Carl Philips Pokal samlade inför test av Porsche Cayman GT4 Clubsport

Pristagarna i Prins Carl Philips Pokal samlade inför test av Porsche Cayman GT4 Clubsport

Jag fick som bekant chansen att testa 718 Cayman GT4 Clubsport på Anderstorp och vad jag tyckte om den upplevelsen kan du läsa här. Nu är väl jag knappast huvudmålgruppen för denna nya klass, snarare är det yngre talanger som känner att Formelbilsspåret är för svårt och för dyrt som man siktar in sig på. Så sent som i förra veckan fick de bäst placerade förarna (topp 3 i varje klass plus 2 wildcard) i Prins Carl Philips pokal, en gokarttävling arrangerad av Prins Carl Philip i klasserna Rotax Max DD2 och Rotax Max Senior, chansen att testköra Porsche Cayman 718 GT4 Clubsport på Gelleråsen och jag tror samtliga deltagare åkte hem med ett relativt stort leende på läpparna.

2020 blev ett tufft år med många utmaningar man aldrig ställts inför tidigare men det känns ändå inte som ett förlorat år. Nu kommer dock en tuff vinter för alla deltagare där jakten på nästa års budget nu börjar (och förhoppningsvis pågått ett tag), ett jagande som kan bli lite tuffare än vanligt med tanke på virusets påverkan på ekonomin generellt.