Avgjort i Carrera Cup men i allra högsta grad levande i Indycar…

Glädje och champagnesprut efter att Lukas Sundahl och Pontus Fredriksson (i mitten) säkrat första resp andraplatsen i PCCS

Glädje och champagnesprut efter att Lukas Sundahl och Pontus Fredriksson (i mitten) säkrat första resp andraplatsen i PCCS

Det är som väntat avgjort i Porsche Carrera Cup Scandinavia där Lukas Sundahl gjorde det som krävdes på Mantorp i helgen. Det blev lite körning på resultatet och därför inga onödiga risker mot de två gästförarna, Tom Blomqvist och Johans Kristoffersson, vilket är fullt förståeligt. Extra enkelt blev det när tvåan i mästerskapet, Pontus Fredriksson, inte hade någon fart alls i första racet och blev sist i mål. Förklaringen till den genomklappningen var att Pontus tvingats ta ett gammalt set däck som redan gått en full distans och han beskrev upplevelsen som den värsta i karriären.

Lukas Sundahl är nu historisk, den första föraren att ta tre raka titlar i Carrera Cup. Jag hade sms-konversation med någon som ville få fram att Örnulf Wirdheim tog hem tre raka titlar i Porsche Cup på 90-talet men då såg mästerskapet lite annorlunda ut, bl a med lite fler modeller av Porsche som tävlade mot varandra.

Lukas Sundahl  är Sveriges bästa förare i Porsche Carrera Cup, runt det råder inga tveksamheter. Många undrar säkert varför inte steget tagits ut i Europa för att få lite mer motstånd och vidga sina vyer. För Lukas är det, som jag uppfattar det, fullt tillräckligt att köra i Sverige, det passar helt enkelt deras satsning och setup med team. Det kostar troligen inte så vansinnigt mycket mer att köra i t ex tyska mästerskapet men det blir ändå lite mer stök rent logistiskt och det blir då svårare att klara livet vid sidan om som för Lukas Sundahls del är att köra grävmaskin.

Hugo Andersson är trea inför sista helgen på Ring Knutstorp

Hugo Andersson är trea inför sista helgen på Ring Knutstorp

En helg återstår för PCCS på Ring Knutstorp nästa helg. Kampen om silvret är redan klar, där har Pontus Fredriksson säkrat andraplatsen i mästerskapet. Desto hårdare då om tredjeplatsen där Hugo Andersson just nu är P3 men bara 6 respektive 8 poäng före Hampus Ericsson och Edvin Hellsten. Hugo har kommit starkt på slutet och det ska bli väldigt intressant och se vem av dessa tre som är starkast, handlar inte bara om bronset utan även om vem som blir bäst placerade Porsche Driver Developmentförare.

Scott Dixon eventuellt lite fundersam över var formen tagit vägen?

Scott Dixon eventuellt lite fundersam över var formen tagit vägen?

För egen del handlade helgen om Indycar på IMS. Där är det inte avgjort ännu även om det sett så ut ett tag. Scott Dixon kom till Indianapolis med 72 poängsledning som efter två race på IMS nu är nere i 32. Då ska vi komma ihåg att under en del av säsongen hade en ledning på långt över 100 poäng. Jag måste säga att jag är lite förvånad över hans resultat på slutet  där hans placering de fyra senaste racen varit 10,10, 9 och 8, ganska långt från de där riktiga toppresultaten. Det har varit en kombination av lite sämre kval, egna misstag och brist på fart rent allmänt. Ska bli väldigt intressant och se om han kan hålla ihop det i finalen i St Petersburg. Dixons utmanare om titeln i år, Josef Newgarden, vann där förra året och är just nu formmässigt på en bra nivå med en seger och och en fjärdeplats på IMS. 53 poäng kvar att köra om så frdel Dixon trots tappad form på sistone

Glödande bromsar för Felix Rosenqvist under en helg med lite blandat resultat

Glödande bromsar för Felix Rosenqvist under en helg med lite blandat resultat

För våra svenskar blev helgen på Indianapolis Motor Speedway lite blandad. Felix Rosenqvist lyckades bäst med en femteplats i race 1. Felix hade häng på andraplatsen men fick slut på både push to pass och däck och föll tillbaka några placeringar mot  slutet av racet. Andra racet blev en stökig historia för Felix som tappade mycket mark redan första varvet och hamnade bl a bakom Scott Dixon som han då inte fick attackera trots bättre däck. Dixon hade förtur då han kör om titeln men det kostade Felix väldigt mycket att ligga där. Sedan vet ni hur det bli längre ner i fältet, du hamnar i fighter du egentligen inte ska var i och för Felix del blev det en hopkörning med Charlie Kimball och fler tappade placeringar. Rosenqvist kom dock tillbaka rätt starkt efter detta och körde i mål på elfte plats men såklart långt i närheten av där han borde varit om allt rullat enligt planen.

Marcus Ericsson fick inte riktigt chansen i något av racen på IMS med ånyo kval utanför topp 10. Start i led 8 båda racen och i och för sig en hygglig uppkörning till P10 i mål i race 1, i andra racet däremot, som var 10 varv kortare och svårare att jobba med taktiskt, fastnade han i kön och när han försökte avancera så blev det liksom ingen utdelning. Ericsson rullade i mål på 15:e plats i andra racet och gissningsvis tämligen missnöjd med sin insats.

Ett race kvar nu för Ericsson och Rosenqvist att övertyga Chip Ganassi om en fortsättning i teamet även framöver. Är personligen inte speciellt oroad men man vet aldrig i den här branschen så alla tummar för bra fart vid säsongsavslutningen i Florida 23-25 oktober

Glädjande för Indycar är inte bara att man kunnat genomföra en säsong trots svåra förutsättningar. Man meddelade igår att man även lyckats förlänga avtalet med både Chevrolet och Honda för en fortsättning som motorleverantörer till slutet av detta decennium. Indycar kommer att införa en motor med hybriddrift som planerat men blir tvungen att skjuta på det ett år fram till 2023. Det blir en V6 2,4 liters motor med dubbelturbo med KERS. Lite intressant ändå att det blir en förlängning i Indycar för Honda och besked om detta samma vecka som man meddela sitt beslut att kliva av i Formel 1. Förstår att Honda USA och vad de gör har lite med Hondas satsning i F1 att göra men det är trots allt samma avsändare för vanligt folk och ser liter märkligt ut kan jag tycka, om inte annat en aning motsägelsefullt.