Bra racing och lite lek och bus på Anderstorp…

Lukas Sundahl poängbäst på Anderstorp

Lukas Sundahl poängbäst på Anderstorp

Tillbaka hemma igen efter en helg på en racerbana. Extra trevligt och få komma ut lite detta märkliga år där all F1/Indy-kommentering sker från Stockholm. Den gångna helgen var det Anderstorp och Porsche Carrera Cup Scandinavia som gällde, en tävlingshelg som egentligen skulle körts på norska Rudskogen men som fick flyttas till Anderstorp p g a reseproblematiken till Norge just nu. I mästerskapet skedde inga större förändringar med Lukas Sundahl som åkte hem till Växjökrokarna med två vinster och en andraplats i bagaget och fortsatt stabil ledning i mästerskapet. I Robin Hanssons frånvaro är det Pontus Fredriksson som jagar närmast bakom men verkar sakna det lilla extra för att skaka om Sundahl som rusar mot en tredje raka mästerskapstitel. Edvin Hellsten inledde lite trögt med ett mindre bra kval och rätt mycket strul i de två första racen men körde starkt in som tvåa i race 3.

Hampus Ericsson fick inte däremot inte med sig så mycket poäng som han borde på Scandinavian Raceway. Hampus kvalade som vanligt starkt startade fyra i race 1 och 2 och hade pole postion i race 3. I race 1 blev det kollision med Pontus Fredriksson på sista varvet och Ericsson rullade i mål sist av dem som tog målflagg. Race 2, som för merparten av startfältet kördes på regndäck, blev det P6 i mål och i race 3, där Ericsson startade i pole blev det återigen P6 efter en ny incident, denna gång med Lukas Sundahl. Hampus satte allt på ett kort för att försöka ta sin första seger och försökte sig på en ny sen inbromsning in i kurvan efter flygrakan. Lätt kontakt med Sundahl och en tripp genom sandfållan blev dock resultatet och därför ”bara” en sjätteplats i mål. Tycker dock att Hampus Ericsson tog framsteg när det gäller farten i racetrim men hade inte den där lilla turen som också behövs ihop med tålamod vilket han t ex saknade i race 3.

Hampus sa till mig efter loppet att han bara var tvungen att ta chansen i sista racet och gå för seger då han inte har någon titel att fightas om viket man kanske kan förstå. Lika förstående var dock inte Lukas Sundahl som hade desto mer att förlora i en sådan attack vilket förklarade hans reaktion direkt efter målgång då han, till mig i sändning, surt tyckte Hampus kört onödigt hårt. Samtidigt, är man i ledning med stor marginal i mästerskapet och upplever att bilen är väldigt svårkörd mot slutet av racet som i detta fallet kanske det är läge att inte vara alltför defensiv. Bättre att i det läget offra en seger än riskera en påkörning, en andraplats är trots allt bättre än en nollpoängare.

Hugo Andersson hade en riktigt bra helg på Anderstorp

Hugo Andersson hade en riktigt bra helg på Anderstorp

Två förare till ska ha lite extra omnämnande. Hugo Andersson har haft en tuff säsong så här långt där han inte alls nått upp till den nivå han han är kapabel till. På Anderstorp kom dock fullträffen, en andraplats i race 1 och seger, efter en rejäl chansning på slicks när alla andra valde regndäck, i race 2. Inget lätt beslut att ta och jag pratade med Hugos pappa just innan start som var tveksam, Hugos förarcoach Philip Morin var dock tvärsäker och tycket det var glasklart de skull chansa då man inte hade något att förlora. Efter en lite skakig inledning på racet fick Hugo till slut upp tempen i däcken och kunde sedan relativt enkelt passera alla framför och ta målflagg först. Hugo klättrade rejält i totalen och är trea nu bakom Pontus Fredriksson och Lukas Sundahl

Vill även nämna Krister Andero som stod för en strålande insats på Anderstorp där han inte bara tog sig till Q2 (vilket inte hör till vanligheterna) utan följde även upp med bra fart i racen där han krönte helgen med en fjärde plats i race 1 (vilket poängmässigt blev P3 då gästföraren inte tar några poäng). 53-åringen från Falköping hade innan Anderstorp kört in 25 poäng, i helgen blev 32 ytterligare på ett bräde vilket måste kännas skönt.

Mästerskapstabellerna hittar du här

Norske Dennis Hauger körde gästbilen på Scandinavian Raceway

Norske Dennis Hauger körde gästbilen på Scandinavian Raceway

Gästförare på Anderstorp var norske Dennis Hauger, till vardags i Formel 3 för Hitech och Red Bull junior. Hauger har länge ansetts vara en supertalang med seger och en andraplats i Italienska respektive tyska F4 2019 och i år alltså körning i Formel 3. Resultaten har väl inte riktigt infunnit sig den här säsongen men ingen lätt uppgift att gå från F4 till F3 och göra det till just denna säsong som blivit så annorlunda med anledning av coronautbrottet.

Den absoluta höjdpunkten under helgen på Anderstorp för mig personligen var den test i Porsche 718 GT4 som jag fick göra på lördag förmiddag. Porsche planerar för en ny serie med denna biltyp kallad Porsche Sprint Challenge och hade bjudit in till test för hugade spekulanter sugna på detta mästerskap 2021. Nu var det så att några journalister även fick möjlighet att prova och jag var en av dem.

Seatfit...

Seatfit…

Till att börja med är det en utmaning för en storväxt person som jag är att komma in i bilen. Var uppriktigt orolig att det inte skulle gå men lyckades faktisk klämma mig in (smygprovade den bil Ingemar Stenmark körde:)). Väl på plats i bilen var det inga problem med vare sig sittställningen eller utrymme i övrigt, man fick helt enkelt leva med att det var omöjligt att på något värdigt sätt kliva i och ur. Jag hade lite oflyt med att det var blött på banan när jag skulle ut men inget att göra. Bilen är utrustad med antisladd, antispinn och ABS så det skulle nog gå bra. ”Det är omöjligt och snurra med denna bil” hävdade t ex Björn Wirdheim.

Väl ute på banan märkte man direkt vilket välbalanserad och fin bil detta var att köra. PDK-växellådan som manövreras med paddlar på ratten kändes kanon, den lät mig som tur var inte växla ner hur som helst, vid för högt varvtal sa den ifrån till farten var den rätta. Det här med att det inte gick att snurra med denna bil visade sig inte stämma. Lite för het in i Hansenkurvan och för tidigt på gasen ur och och piruetten var ett faktum, i övrigt inga större incidenter mer än lite överstyrt här och där som på bilden ut ur sista sväng.

Ett måste med lite sladd när man kör Stig Blomqvists bil

Ett måste med lite sladd när man kör Stig Blomqvists bil

Porsche Sprint Challenge har med denna bil stora möjligheter att bli en kul serie. Självklart är det ingen billig bil men samtidigt rimliga pengar med tanke på vad man får, tänker på alla som t ex kör/äger sportbilar och har de där extra slantarna för att också köra trackdays, då är detta den perfekta bilen om man vill ta nästa steg och tävla lite. Ser även att unga talanger på väg upp, som tidigt insett att Formel1-bil kommer bli för dyrt, kan ha ett bra karriärsteg i denna biltyp. Oavsett vad så är det en skitkul bil att köra, drömmen om att själv kunna stå på startlinjen väcktes direkt, jag blev så uppe i varv att när jag körde att jag missade IN-skylten fyra gånger.. det var åtminstone min ursäkt:)