En ok svenskhelg på Mid Ohio…

Colton Herta vann race 2 på Mid Ohio

Colton Herta vann race 2 på Mid Ohio

En ny ”double header” avklarad i Indycar, denna gång på Mid Ohio där Guvernören i Ohio sent omsider tillät publik (ca 8000 per dag) vilket gjorde att arrangören kunde genomföra racen åt Indycar.

Det var Penske och Andretti Autosport som gick vinnande ur de båda racen med en dubbelseger för Will Power och Josef Newgarden, båda Penske, på lördagen efter tämligen övertygande insatser. För en gång skulle så kunde Power kapitalisera på sin fina fart utan att gulflaggor eller annat strul satte stopp för en efterlängtad seger. 

I race två var det istället Andretti Autosport som dominerade och tog hand om hela pallen efter seger för Colton Herta före Alex Rossi med Ryan Hunter Reay på tredje plats.

Det tredje teamet i ”the big three”, Chip Ganassi Racing, hade ingen superhelg. Mästerskapsledande Scott Dixon fick se sin ledning i mästerskapet krympa från 96 poäng inför helgen till 72 när de åkte därifrån. Dixon kvalade inget vidare på lördagen men körde sig från start P17 till 10:e i mål. I race 2 var det omvänt med ett bättre kval trots vätan och start P3 men ändå bara en 10:e plats i mål efter en snöplig snurrning ut ur kurva 1. Dixon beskrev det som ett rookiemisstag och förklarade det med att däcktrycket inte hade kommit upp efter ett depåstopp och att han, för att få en bättre utgång, tryckt på push to pass för girigt och bilen spann runt. Efter det så handlade det om att göra det bästa av saken, ett extra depåstopp för att ha nog med bränsle för full attack resten av racet och en gulflagg i rätt läge hade faktiskt kunnat gå Dixons väg.

Starkt ändå av Dixon att under en mindre bra helg ändå få med sig två topp 10 placeringar och inte tappa mer än han gjorde i totalen. Tre race återstår av säsongen så än är det inte avgjort, Dixon fick frågan om det nu börjar bli dags att köra på resultatet men det höll han inte alls med om. Full attack är bästa försvar som han menade och det är jag benägen att hålla med om även  om det naturligtvis inte är värt att ta vilka risker som helst framöver.

Felix Rosenqvist och Alex Palou efter kollissionen i början av race 2

Felix Rosenqvist och Alex Palou efter kollissionen i början av race 2

Våra svenskar hade varsin bra dag på Mid Ohio. Felix Rosenqvist gjorde en ok insats i lördagens race med start P7 och en 6:e plats i mål. Som han själv sa så hade han några få chanser att avancera ytterligare men det räckte inte riktigt till. I race två startade Felix P5 och gjorde en bra start bara för att bli avpetad på första varvet efter att Santino Ferucci och Colton Herta kämpat om ledningen där Ferrucci tvingades ut på det blöta gräset och när han kom upp på banan igen tog han med sig Alex Palou och Rosenqvist ut ur racet.

Marcus Ericsson fortsätter att ha problem på kvalen på road courses, får inte igång de röda, mjuka däcken på det sättet som krävs för att vara konkurrenskraftig. Marcus blev 15:e i race 1 efter att ha startat 21:a vilket inte är mycket att säga om, svårt att komma högre med det utgångsläget. I race 2 blev det något bättre startposition, mycket tack vare att många åkte av i det blöta kvalet, från P15. Efter en mycket bra start var han tidigt uppe topp 8 och blev till slut 5:a efter en snygg overcut på Simon Pagenaud vid det avslutande depåstoppet. Just depåstoppen har varit ett problem tidigare under säsongen men på Mid Ohio verkade arbetet med att komma till rätta med dessa ha burit frukt, inget att anmärka på denna helg när det gällde arbetet i depån.

Marcus Ericsson blev, trots fortsatta problem i kvalen, "bäste" svensk på Mid Ohio

Marcus Ericsson blev, trots fortsatta problem i kvalen, ”bäste” svensk på Mid Ohio

Sammanfattningsvis en ok helg med svenska ögon. Rosenqvist är 11:a i mästerskapet 14 poäng före Alex Rossi och Marcus Ericsson, båda på 230 poäng. Chansen finns alltså för båda att hamna topp 10 i årets mästerskap vilket jag förutsätter att båda siktar på. Just känns det som att avståndet till topp 6 (Graham Rahal) är lite för stort vilket gör att Rosenqvist får svårt att upprepa sin prestation från fjolåret. Det återstår som sagt tre race, två på IMS Road Course 2-3 oktober och avslutningen på stadsbanan i St Petersburg den 25:e oktober.

Blogginlägget postades i IndyCar.