Newgarden håller titelfighten vid liv…

Josef Newgarden vann det andra racet på Gateway och håller därmed liv i kampen om årets mästerskapstitel

Josef Newgarden vann det andra racet på Gateway och håller därmed liv i kampen om årets mästerskapstitel

Andra racet på Gateway eller World Wide Technology Raceway blev precis som det första ett race som avgjorde mestadels från depån med valet av taktik och hur snabba depåstopp man lyckades med. Josef Newgarden drog längsta strået och vann knappt före Pato O’Ward efter en otrolig fight just i depån vid avslutande stoppet där Newgarden och O’Ward lämnade depån mer eller mindre jämsides men där Newgarden hade insidan ut på banan igen och kunde dra fördel av det spåret.

WWT är en svår bana där det inte inte lätt att köra om med s k single file racing och jag tror inte det blivit lättare att köra om i år med införandet av aeroscreen. Ganska statiskt racing och hela tiden viktigt att hitta rätt luckor och fri luft. Rent underhållningsmässigt blir det därför inte det mest rafflande racet, först mot slutet blev det lite intressant med nån enstaka omkörning. Rinus Veekay gjorde en tuff attack på Colton Herta, ungefär på samma sätt som Takuma Sarto gjorde i race 1 på O’Ward. Förstår kanske lite mer att det måste gå till så där om det överhuvudtaget ska gå att köra förbi när det inte är någon större fartskillnad. Får man en ”run” då måste man bestämma sig och snabbt ner i racelinjen så fort man får kommandot ”clear” i öronen från sin spotter. Det det blir på marginalen och jag är inte överförtjust i dessa manövrar men kanske något som man får acceptera. Colton Herta var direkt efter målgång förbannad men när han fått fundera lite på saken lät det lite annorlunda.

För svenskt vidkommande blev det en bra ikväll igen för Felix Rosenqvist som putsade till sitt personbästa när det gäller resultat på ovaler när han blev P7, en bättre än lördagskvällens resultat. Såg relativt stabilt ut utan att det sprakade om Felix som påpassligt tog vara på chansen att gå förbi Conor Daly alldeles på slutet för 7:e plats när amerikanen tappade spåret.

Marcus Ericsson hade det tyngre, var visserligen med mitt i fältet runt Rosenqvist men fastande i trafik och fick sedan göra ett längre depåstopp när infästningen till bakvingen gick sönder. Ericsson kom ut igen men 10 varv bakom och tog målflagg allra längst bak. Marcus egna kommentar efter loppet om sin trasiga bakvinge:

”Som att köra med DRS på. Inte att rekommendera på en oval.”

Har sett att många här hemma är kritiska till att Marcus ofta har lite för långsamma depåstopp. Det går ju inte att bortse ifrån att det finns visst utrymme för förbättring där. Marcus kämpar dock på med sina mannar för att få till snabbare och effektivare stopp. Dock ingen större ide att gnälla en massa, bättre att pusha för bättre resultat. Vi får inte glömma att killarna på Ericssons bil till stor del kommer från annan racing än Indycar och det är hård press att leverera när bilen kommer in.

Nu lite uppehåll men troligen racing igen den 11-13 september på Mid Ohio, den uppskjutna doubleheadern  som skulle körts 14-16 aug men som inte kunde genomföras då man inte kunde ha publik på plats. Inte officiellt bekräftat ännu men blir troligen inom kort.

Blogginlägget postades i IndyCar.