Den 104:e upplagan av Indy 500 – något utöver det vanliga

Marco Andretti står i pole position inför söndagens Indy 500

Marco Andretti står i pole position inför söndagens Indy 500

Till helgen är det så äntligen dags, den 104:e upplagan av Indy 500, kraftigt försenad med anledning av Covid 19-krisen världen över och i USA. Month of may blev istället Month of August vilket nog känns märkligare för alla amerikaner än för t ex mig. Personligen är jag glad racet blir av, en känsla som blivit mer och mer påtaglig ju längre detta konstiga år fortskridit. Detta med traditioner och hur det ”brukar” vara är mindre viktigt för mig har det visat sig, så länge de kör så är jag nöjd.

Samma sak med publik på racen, att det är tomt på läktarna är inte heller något jag stör mig speciellt på. Självklart är atmosfären med fullsatta läktare superviktig för upplevelsen men faktum är att motorsport klarar sig rätt bra jämfört med andra sporter när det gäller avsaknad av publik.

Roger Penske sa i början av coronapandemin, när det stod klart att de skulle bli svårt med publik, att han inte tänkte genomföra Indy 500 om det inte gick att göra med fulla läktare. Allt eftersom har den uppfattningen reviderats till delvis fyllda läktare och till tomt som det nu blir. Kan förstå hans position i detta då Indy 500 står för ca 50 procent av intäkterna som mästerskapet gör under en säsong och att inte kunna ha publik i år lämnar såklart ett jättelikt hål på kontot. Att inte köra detta ikoniska race blev dock inte något alternativ enligt Roger Penske som menar att man tagit rätt beslut.

“Vi köpte inte the Speedway för enbart ett år, vi köpte det för kommande generationer och det är viktigt för vårt rykte att göra det rätta”

”Vi måste vara smarta kring detta och tänka på människors hälsa”

”Självklart vill vi ha fulla läktare men det får inte bli på bekostnad av våra fans säkerhet och hälsa. Vi vill heller inte äventyra möjligheten att genomföra racet på ett bra sätt”

Nu blir det alltså race inför tomma läktare vilket gör årets upplaga till något utöver det vanliga. När vi hade Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist som gäster i veckans F1-podd så sa de att det är viss skillnad att köra när det är fullt på läktarna mot när det är tomt. Exemplet de tog rent körmässigt var in i kurva 1 där det är läktare både på in och utsidan och där man får något av en tunnelkänsla när det är fullt med folk jämfört med tomma läktare. I övrigt menade de att den största skillnaden är att de i huvudsak kan koncentrera sig på körningen snarare än att bli distraherad av sponsor, media och fansinteraktion.

Idag är det dags för det avslutande träningspasset, Carb Day. Namnet kommer av att man förr i tiden använde denna avslutande träning till att finjustera bl a förgasarna på bilarna (carburettor). Nu för tiden handlar det mest om att fortsätta finjustera setupen på bilen, de där sista detaljerna så att man har en bra racebil.

Felix Rosenqvist förutspår att det kan bli svårt att köra om

Felix Rosenqvist förutspår att det kan bli svårt att köra om

Racet på söndag har föranletts av många kommentarer kring att banposition blir väldigt viktig. Införandet av aeroscreen till i år har gjort bilarna svåra att köra om med. Samtidigt menar bl a Felix Rosenqvist att det också blir knepigare för den i täten att bryta sig loss och få lucka. Jag skulle säga att det precis som vanligt handlar om att göra en lagom aggressiv start för att om möjligt ta några placeringar där och sedan hela tiden försöka tjäna någon eller några placeringar i samband med depåstoppen, typ vinna varje stint mot de närmast runt ikring dej på banan. När man sedan kommer till de sista 30-40 varven är det läge att bli lite mer på tårna för att vara med när det verkligen drar ihop sig de sista 10 varven, då har man på riktigt chansen att vinna hela rasket.

Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist har bra chanser att gör just detta, sega sig framåt första två tredjedelarna av loppet för att sen bli lite mer aggressiva mot slutet. Självklart hade det varit bättre med start något led längre fram men fjärde och femte led är verkligen ingen katastrof, tvärtom ett ganska bra utgångsläge.

Marcus Ericsson har ett bra utgångsläge från fjärde startled

Marcus Ericsson har ett bra utgångsläge från fjärde startled

Rent strategiskt kommer det att handla om 6-8 depåstopp (bränslet räcker för ca 35-38 varv) , lite beroende på vad som händer med gulflagg och sådant. Så incidentfritt som förberedelserna varit tror jag inte racet blir, räknar med ett antal ”cautions” vilket alla måste vara flexibla runt.

Ska bli skitkul med Indy 500 på söndag, en verklig höjdpunkt som pandemin gjort möjlig för mig att jobba med. Ska, tillsammans med Mattias Andersson, försöka göra det mesta av det och förhoppnings bjuda på bra kommentering och en bra show rent allmänt. Vem vet, med lite tur och en massa skicklighet kan det, med svenska ögon, bli en riktigt rolig söndag. Skulle det, av någon anledning, inte bli något superresultat av våra svenskar så har vi ändå fått se ett av världens mest berömda race LIVE vilket är gott nog detta coronaår.

TV-tiderna är för Carb Day idag är 17.00 – 19.30 V Sport Motor, V Sport Extra och Viaplay

Raceday kör vi igång 19.00 på V Sport Motor, V Sport Extra och Viaplay med grön flagg någon gång efter 20.30