Winner winner, chicken dinner!

Glädjeskutt för Felix Rosenqvist efter karriärens första vinst i Indycar

Glädjeskutt för Felix Rosenqvist efter karriärens första vinst i Indycar

Så kom den då, den första svensksegern i Indycar! Felix Rosenqvist tog till slut sin första efterlängtade vinst efter imponerande körning i gårdagens andra race på Road America denna helg. Det som sitter främst på näthinnan äs såklart att det blev vinst men också sättet Felix gjorde det på.

Fram till gårdagen hade säsongen så här långt inte riktigt gått som planerat för Rosenqvist. Visserligen väldigt bra fart i premiären i Texas men utan att få betalt med en krasch i slutfasen av loppet. På Indianapolis saknades farten och i det första loppet på Road America svek tekniken i bilen. Tufft läge med andra ord och viktigt med en framgång för att inte halka för långt efter i mästerskapet men också rent mentalt där en fortsatt negativ trend kunde bli svårt att bryta.

Felix hamnade i en, på pappret, lättare kvalgrupp men lyckades inte riktigt ha tiondelarna på sin sida med start i fjärde led i båda racen. Starten av racet igår blev lite stökig och det var på vippen det tog slut redan på första varvet för Rosenqvist. Will Power var lite väl aggressiv i inledningen och började med att putta av Ryan Hunter Reay och och kort därefter ihop med Graham Rahal som vinglade till och smällde in i Rosenqvists vänstra framhjul varvid Rahal for av banan och kraschade. Lyckligtvis klarade sig Felix från större skador på bilen och kunde köra vidare.

Chip Ganassi valde att igår att köra en lite mer konservativ startegi för Felix där man höll honom ute lite längre i samband med depåstoppen vilket normalt inte är det bästa sättet att avancera. En s k undercut har ofta visat sig bättre när man inte startar längst fram, att köra längre stint bygger på att få fri bana när alla andra börjar gå i depå och helst då göra några riktigt snabba varv och tjäna position, något Felix Rosenqvist lyckades mycket bra med igår, för övrigt också Marcus Ericsson som hade en liknande taktik.

Avgörandet i racet kom vid sista stoppet, med drygt tio varv kvar, när ledande Pato O’ward valde ett set skrubbade röda däck medan Felix, ca 6-7 sekunder bakom, valde nya svarta hårda däck. Jakten startade och med ett och ett halvt varv kvar satte Felix in attacken och klämde sig med nöd och näppe förbi. O’ward hade i det läget kört slut på sina bakdäck och kunde inte kontra tillbaka och Felix kunde tämligen ohotad ta målflagg först av alla och karriärens första seger var ett faktum.

Marcus Ericsson gjorde en ny start insats med fjärde plats i det andra racet på Road America

Marcus Ericsson gjorde en ny start insats med fjärde plats i det andra racet på Road America

Inte nog med att vi fick en första svensk seger i Indycar, Marcus Ericsson gjorde också en strålande insats, på en liknande strategi som Felix med lite längre stint, och körde i mål som fyra. Marcus, som startat P16, blev bästa klättrare i racet och visade återigen hur stark han är i racen. Ericssons akilleshäl är fortfarande kvalen som behöver bli bättre för en realistiskt chans på segrar framöver. Att det går att vinna från start topp 10 gäller i nästan varje race men sen blir det tufft att nåt hela vägen fram. Kvalen i Indycar är såg otroligt jämna att varje tiondel blir superviktig och dessa skulle Ericsson på något sätt behöva hitta för att göra det lite enklare för sig.

Marcus Ericsson gjorde annars en väldigt stabil helg med en 10:e plats också i första racet, hade ju faktiskt kunnat bli än bättre utan hans misstag i slutet på race 1 där han tappade tre platser. Ericsson ligger nu P6 i mästerskapet. Felix Rosenqvist, som haft lite magrare poängskörd fram till igår, klättrade rejält och är fem poäng bakom Ericsson på 8:e plats. Leder gör fortfarande Scott Dixon efter sina tre raka vinster innan gårdagens race.

Gårdagens seger för Rosenqvist är en jätteframgång för honom personligen men också för svensk racing generellt. Ericsson fjärdeplats visar även att vi just nu har två väldigt formstarka förare som, om de kan hålla i detta, faktiskt kan blanda sig i toppstriden i årets mästerskap. Redan nästa helg är det nya chanser till bra poäng med en ny dubbelheader, denna gång på en kortovalen i Iowa.

Blogginlägget postades i IndyCar.