En intensiv racehelg är över…

Valtteri Bottas tog hem säsongspremiären i Österrike

Valtteri Bottas tog hem säsongspremiären i Österrike

En mycket efterlängtad för helg för Formel 1 nu avklarad. Vi fick ett race vars utgång inte riktigt stämde med de förväntningar som fanns på förhand. Visst, en Mercedes vann och just detta var ju ingen skräll men därbakom desto mer oväntade resultat.

Om vi börjar med segraren Valtteri Bottas så gjorde han en rakt igenom stark helg. Missen i slutet på kvalet enda plumpen i protokollet, den fick också konsekvenser för hans största rival i år, Lewis Hamilton, som bakom Bottas på banan när finländaren körde av inte hann med att sakta ner förbi gulflaggen. Domarna missade detta i det första skedet men när Formel 1 själva postade en video från en 360 kamera på Lewis bil blev det tydligt att Hamilton brutit mot reglerna. Red Bull var inte sena att påpeka detta för domarna och krävde en review (vilket man bara kan få om ytterligare bevisning kan visas upp). 3 platser ner för Hamilton redan innan start alltså.

Valtteri Bottas fick därmed en lite lättare resa än han nog trott han skull få till att börja med. Max Verstappen kunde inte hänga med de inledande varven och bakom honom tappade även Lewis Hamilton mark även om han relativt snabbt tog sig upp på tredje plats. När Max Verstappen sedermera tvingades bryta ärvde Hamilton andra position med i det läget drygt 7 sekunder bakom Bottas.

Valtteri Bottas fick sedan kriga på längst fram med flertalet meddelande över radion om att det var kritiskt med en sensor till växellådan på båda bilarna och man helst såg att användningen av banmarkeringen hölls till ett minimum. Utan på det fick Bottas även visa sin förmåga i omstarter då säkerhetsbilen neutraliserade fältet inte mindre än tre gånger. Det nya DAS-systemet var säkert värdefullt när det gällde att hålla temp i framdäcken och vi såg tydligt hur man använder systemet till just detta. Bottas höll undan och lyckades vinna säsongspremiären för andra året i rad efter en mycket stabil insats.

Tvåa blev Charles Leclerc trots att han var trea i mål efter att Hamilton fått fem sekunder tidstillägg för att ha orsakat kollisionen med Alex Albon ett antal varv innan målgång. Leclerc gjorde ett riktigt bra race rakt igenom och tog verkligen vara på de chanser han fick i loppet med aggressiv körning när det behövdes och i övrigt på max av vad bilen klarar just nu, som tyvärr inte är ganska långt från de bästa.

Mclaren kunde fira andra pallplatsen på tre race när Lando Norris igår blev trea

Mclaren kunde fira andra pallplatsen på tre race när Lando Norris igår blev trea

Fyra i mål, men på sista pallplatsen med Lewis bestraffning, hamnade Lando Norris. En superinsats av Norris som därmed grejade sin första pallplats i karriären. Måste dock säga att jag fortfarande tycker han har en hel del kvar när det gäller racecraft, han sätter sig i svåra situationer emellanåt som lätt kan göra att han faller bakåt, samma sak i gårdagens race mot slutet när han blev rejält uppvaktad av Carlos Sainz och tvingades köra defensivt. Men det som imponerade stort denna gång var att han istället för att tappa greppet studsade tillbaka och mycket vaket började ösa på då en pallplats fanns inom räckhåll. Först en tuff omkörning på Sergio Perez som var nödvändig trots att Perez även han hade en tidsbestraffning efter målgång på fem sekunder. För att klara Hamilton för sista positionen på podiet var Norris tvungen att ladda allt han hade vilket han också gjorde och klämde till med racet snabbaste varv (en extra poäng) på sista rundan vilket räckte för att klara Hamilton med två tiondelar vid målgång efter att regerande världsmästaren fått sina fem sekunder pålagda.

På minussidan igår hamnar Sebastian Vettel. Igen gör han en ganska rejäl missbedömning i fight med en annan förare. Han verkar helt tappat omdömet i dessa situationer. Desperationen i dessa manövrar lyser igenom och han fortsätter tyvärr på samma sätt i årets första race som vi sett honom agera de senaste åren. Sebastian Vettel sa efteråt att han var glad han bara snurrade en gång och bilen var säkert inget vidare men det har inget med varför han snurrade igår, det var endast ett chansning som inte alls gick hem.

Lewis Hamilton hade inte heller någon av sina bättre dagar. Självklart störd redan innan start med den sena bestraffningen men inte heller i racet blixtrade han till på det sätt man är van att se från Lewis. Incidenten med Alex Albon mot slutet av loppet, som gav Hamilton en bestraffning och fjärde plats i mål, är det många som har synpunkter kring såklart. Min syn på det hela är att bestraffningen var korrekt, Lewis var vållande till kollisionen. Grejen med sådana här typer av saker är hur man ser på vem som har spåret och vem som måste backa ur. Marcus Ericsson gav efter loppet sin väldigt balanserade syn på det hela och som jag delar i det stora hela.

Det är en väldigt svår kurva att köra om på yttern i och som mycket riktigt påpekas så var det strax efter omstart, Albon på relativt nya soft, med mycket grepp som han ville utnyttja så snabbt som möjligt, och Lewis Hamilton på väldigt begagnade hårda däck med förhållandevis dåligt grepp, åtminstone jämfört med Albon. Alex Albon fick en bra ”run” på Lewis mellan T3 och T4 och var tillräckligt nära för att attackera. Lewis valde innern och Albon tvingades då försöka runda på yttern. Albon kunde hålla högre fart in i kurvan och var också före Lewis på väg ut, det som händer är dock att Lewis, med som jag uppfattar det ”full lock” höger, glider ut lite grann och det blir kontakt. Albons högra bakhjul slår i Hamiltons vänster fram och Albon snurrar – game over.

Det är nu resonemanget blir intressant. Vem äger egentligen kurvan i det läget det blir kontakt?

När man kör racing kan man inte bara luta sig mot regelboken, man måste även vara bra på att förutse vad som händer härnäst och där får vi nog säga att Alex Albon inte läser situationen helt bra. Precis som Ericsson skriver är kurvan notorisk när det gäller den här typen av händelser, det är väldigt lätt att få understyrt då inbromsningen är nerför och man måste därför ta höjd för att bilen innanför får svårt att lämna det utrymmet som krävs för två bilar i utgången. Oavsett vad som står i reglerna, och att Hamilton fick sin bestraffning, så hjälper inte det Alex Albon idag. Han borde nog väntat till ett bättre läge för sin omkörning med sina överlägset bättre däck och kanske då även haft chans på segern.

Det är alltid lätt att vara efterklok men det är just denna typ av bedömningar som i slutänden skiljer de som är bra från de som blir riktigt framgångsrika. Självklart är det också en fråga om erfarenhet, att välja sina fighter och ta dem vi ”rätt” tillfälle och Albon är ung ännu med tiden framför sig.

Vad var det nu Senna sa..

”If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racingdriver”

Möjligen en sanning med modifikation.

Scott Dixon tog hem GMR Indy GP

Scott Dixon tog hem GMR Indy GP

Helgens andra stora begivenhet var race 2 för Indycar som kördes på Indianapolis GP-slinga. Scott Dixon i en klass för sig där han verkligen med eftertryck dominerade racet. Som alltid med Indycar ett stort mått av tur med timing gällde för ett bra resultat. Gulflaggen efter Oliver Askews krasch i sista kurvan ställde till det för många men blev också flera förares smala lycka.

Det fanns några rejäla klättrare i racet med Simon Pagenaud som körde upp sig från P20 till tredje plats i mål. Rinus Veekay gjorde en liknande resa med start P18 och femma i mål. Marcus Ericsson klättrade också en hel del och hade utan ett nytt strul med tankningen haft bra chans på en pallplats. Ericsson blev sexa i mål efter att ha startat P14.

Marcus gjorde ett stark race med bra fart och en hel del omkörningar, bara så synd att det återigen är strul i depån som ställer till det. Just detta var som bekant något teamet filat extra på inför denna helg men fortfarande är det något kring själva tankningen inte fungerar perfekt. Sjätte plats är dock ett bra resultat och som jag skrev någonstans ska man inte heller bli girig, det var många som hade oflyt med både det ena och det andra och det är tyvärr en del av racingen. Allt måste klaffa perfekt för bästa tänkbara resultat och att Ganassi är kapabla till det visade Scott Dixon.

Felix Rosenqvist hade inte det riktiga flytet denna helg. Det började med en väldigt dålig start där han såg ut att bli inboxad ner mot första kurvan och tappade därför momentet helt och förlorade många placeringar, från start P9 ner till 15:e plats just bakom Marcus Ericsson under första varvet.

Felix var en av dem som inte hade någon tur med timingen på depåstoppet efter Askews avåkning och tappade mycket mark där också.

– Det här var helt enkelt inget bra race, säger Felix Rosenqvist. Man har sådana ibland, när allting mer eller mindre går fel. Det började stökigt redan på det första varvet och jag tappade en hel del placeringar, och vi hade inte riktigt farten för att hämta hem det under den första stinten. Sedan hade vi problem i ett av depåstoppen, fick motorstopp där, och tappade i praktiken ett varv bakom säkerhetsbilen. Det kändes som att ingenting gick vår väg idag.

Det var verkligen oturligt för Felix med allt som hände då han nu två helger i rad inte fått med sig något resultat att tala om och det har man inte råd med i detta tighta startfält om man vill vara med och slåss i den absoluta toppen.

Ny chans till bra resultat kommer dock redan nästa helg i en extremt komprimerad kalender. Kommande helg körs race 3 och 4 lördag och söndag på Road America, det är bara att ladda om så snabbt det bara går.