Round 2!

Kan fjolårsvinnaren Simon Pagenaud upprepa sin insats i år och se till att Penske är obesegrade på den här layouten på IMS

Kan fjolårsvinnaren Simon Pagenaud upprepa sin insats i år och se till att Penske är obesegrade på den här layouten på IMS

Inte bara Formel 1 drar igång kommande helg, Indycar kör, lördag kväll svensk tid, sitt andra race för säsongen på Indianapolis Motor Speedways road courseslinga. Efter en utmanande premiär på kalenderns kanske tuffaste bana i Texas blir det nu något helt annat när man nu tar sig an den platta bansträckningen inne på IMS inneplan. Varvet mäter knappt 4 km och racet avgörs över 90 varv (ca 350 km). 

När Formel 1 senast körde på IMS 2008 fick jag chansen att gå hela varvet runt och man slås som sagt av hur platt banan är. Det är in i kurva 11 och i sista kurvan ut på start o mål som man känner av bankningen en aning annars inga höjdskillnader att tala om. Kurvorna som sådana är inte heller speciellt spännande, många långsamma 90 graderssvängar. Det som hade kunnat bli något är om man låtit bilarna fortsätta genom hela kurva 1 på ovalen istället för att ha en chikan precis innan man kommer ut på start o mål.

För våra svenskar finns alla anledning att vara optimistisk inför helgen. Ganassi var tvåa här förra året med Scott Dixon efter att Felix Rosenqvist tagit pole position. Även Marcus Ericsson gjorde ett bra jobb i kvalet med sin bästa startposition under året, P9, bara hundradelar från att gå vidare till ”Fast six”. Båda Ericsson och Rosenqvist har haft varsin dag i Hondas simulator inför racet och där fått chansen att återigen bekanta sig med bilen i roadcoursetrim och även testa lite olika setupalternativ. Med såpass lite körning som det blev under testerna på COTA har ingen riktigt kört roadcoursebilarna i kval- och tävlingsfart sedan finalracet förra året på Laguna Seca. Självklart har aeroscreenen kommit till och ändrat bilarnas karaktär en aning men det känns ändå som om Ganassi har koll på inställningarna på just den här banan.

För Felix Rosenqvist är det bara att bygga vidare på den fina fart han hade i premiären och försöka glömma hur det slutade. Han vet att han är snabb på IMS och brukar inte heller vara den som funderar speciellt, kör mycket på instinkt. Marcus Ericsson känner sig också väl förberedd och laddad. För hans del av teamet gäller det att förbättra jobbet i depån som inte var optimalt i Texas under premiären. Dels problemet med tankriggen där mekanikern som sköter den var lite för vårdslös senast men också när det gäller hela paketet under stoppen som var lite för långsamma rent generellt. Detta har det dock gnuggats på under uppehållet och ska förhoppningsvis vara bättre denna helg, Att tappa 3-4 sekunder bara i depåstoppen under ett race är inget man enkelt reparerar på banan.

Finns ingen anledning att inte sikta högt för svenskarna, båda bör ha bra chans till ett bra resultat. Kan Felix vara i närheten av vad han gjorde förra året i kvalet och Marcus höja sig ett litet snäpp till mot 2019 på IMS kan båda absolut vara med och slåss om pallplatserna i racet.

I övrigt är som vanligt Penske teamet att slå. Simon Pagenaud vann förra året och kapaciteten hos både Will Power och Josef Newgarden känner vi ju till. Det är faktiskt bara Simon Pagenaud och Will Power som vunnit på den här banan sedan serien började köra den här bansträckningen 2014. Andretti Autosport blir säkerligen också starka med främst Alexander Rossi och Colton Herta. Bara att vara topp 10 i kvalet kommer bli en tuff uppgift, finns en hel del andra som kan överraska i det 26 bilar starka startfältet med namn som Mclarens Pato O’ward och Oliver Askew bland många andra att hålla utkik efter. Indycar är i år ett riktigt starkt mästerskap!

Kval och race ser du som vanligt på V Sport Motor och Viaplay

Blogginlägget postades i IndyCar.