Racevecka!

Snart dags att köra på Texas Motor Speedway igen

Snart dags att köra på Texas Motor Speedway igen

Det var ett tag sedan vi kunde skriva att det faktiskt är dags att köra ett race. På lördag drar dock Indycar igång på Texas Motor Speedway med något som kan bli en rejäl utmaning för samtliga inblandade. Med anledning av situationen runt Covid-19 så blir denna premiärhelg starkt komprimerad med träning, kval och race under samma dag på ungefär samma sätt som Nascar genomfört sin omstart av säsongen med skillnaden att Indycar får köra träning och kval innan det är dags för race. Hittills har Nascarracen kunnat köras utan att någon smitta har rapporterats och förhoppningen är förstås att Indycardepån ska klara sig lika bra.

Att köra första racet för säsongen efter ett så långt uppehåll på just Texas Motor Speedway är en tuff uppgift, oavsett om du är den mest erfarne i fältet eller rookie. Ovalen på TMS är extrem snabb med farter på en bra bit över 300 km/t och svänger i princip hela tiden med höga G-krafter och att hamna i denna torktumlare direkt blir otroligt jobbigt både mentalt och fysiskt. Teamen kommer dessutom till Texas med väldigt lite data från ovalkörning med den nya aeroscreenen på bilen. Som jag förstått det ändrar den bilens karaktär ganska ordentligt med mycket extra vikt högt upp på chassit  vilket man måste försöka sortera ut under de två timmar träning som finns tillgängligt.

En annan egenhet med denna första racehelg är att teamen inte kan ställa in en race- respektive kvalbil. Man får inte göra någras förändringar på bilen efter kval så allt fokus under träningen måste läggas på en så bra racerbil som möjligt vilket kommer göra kvalet till en stor kompromiss. Å andra sidan betyder en bra racerbil att du ganska lätt tar dig upp genom fältet om startpositionen blir lite längre ner i fältet.

Startordningen för kvalet (som avgörs en och en på banan) blir baserad på hur många poäng bilen tog under förra säsongen, alltså inte baserat på förarens prestation. Detta betyder att Marcus Ericsson, vars bil inte körde under 2019, startar allra först vilket inte är någon fördel. När jag pratade med Marcus om det i veckan så sa han att det bara är att göra det bästa av saken men hade förhoppningen att kunna starta mitt i fältet någonstans. För Felix Rosenqvist är förutsättningarna bättre när det gäller startposition i kvalet då han rimligen går ut 6:e sist.

Att säga vem som är favorit inför denna första helg är förstås omöjligt mer än att man såklart kan titta på gamla meriter vilket dock inte är helt rättvisande med tanke på införandet aeroscreen. Men som Scott Dixon sa i F1-podden så var just Texas en av de bättre banorna för Chip Ganassis del när det gällde ovaler förra säsongen. Även om kvalet förra året inte blev speciellt lyckat såg fanns farten för åtminstone Dixon som låg högt upp i fältet när han krokade ihop med Colton Herta och tyvärr fick bryta. Felix Rosenqvist har jobbat hårt på att hitta mer ”rätt” med känslan på ovaler och vi får nog vänta och se lite hur det blir i Texas kommande helg. Marcus Ericsson är som bekant ny i teamet och vet inte riktgt vad han kan förvänta sig men säger själv att han kommer med gott självförtroende efter starka prestationer på just ovalerna under den påtvingade Iracing-säsongen, vi får se om farten följer med ut i verkliga livet också.

V Sport Motor (nytt namn från 1 juni) och Viaplay sänder samtliga pass från Fort Worth, Texas och Texas Motor Speedway med en timme införstudio innan träningen. Jag leder studion och finns även med under träningen som kommentator ihop med Robin Nilsson och Richard Göransson. Robin och Richard tar sen själva hand om kval och race. Preliminär starttid för studion på lördag kväll är satt till 18.40. Nu såg jag precis att träningen är förlängd till två timmar istället för 80 minuter så det kan nog bli ändring på starttiden – håll koll på tablån!

En annan sak du inte ska missa är nästa krönika från Felix Rosenqvist som dyker upp här på bloggen i morgon!

 

Blogginlägget postades i IndyCar.