Nya reglementet flyttas fram…

Inget Monacos GP 2020

Inget Monacos GP 2020

Det har hänt och händer lite på nyhetsfronten i Formel 1 trots att ingen körning sker. Igår beslutades att tre ytterligare race skulle skjutas upp, Spanien, Nederländerna och Monacos GP. Detta ändrades snabbt till två uppskjutna och ett inställt då Automobilklubben i Monaco tämligen omgående kom ett pressmeddelande som förkunnade att man helt ställer in årets upplaga av Monacos GP. Fullt förståeligt beslut som kom föredömligt snabbt när det stod klart för alla att någon körning i maj inte är möjlig under rådande omständigheter. Det var säkerligen koordinerat på förhand att F1 sköt på tävlingen medan ACM själva ställde in, allt måste p g a avtal ske i rätt ordning. 

Indycar insisterar fortfarande på att hålla maj månad som en slags start på mästerskapet och då självklart med aktiviteterna kring Indy 500. Personligen har jag dock svårt att se Indycar komma igång så snabbt när USA nu verkar gå in i en kritisk period med spridningen av coronavirus. Marcus Ericsson var med i Viaplays dagliga nyhetsmagasin ”Viaplay Sport Live” från Indianapolis i går kväll och han var inne på samma sak utifrån de rykten han hört, att det troligen inte är möjligt att köra något så snart som i början på maj.

Gamla lopp i ny tappning med start söndag på Viaplay och Viasat Motor

Gamla lopp i ny tappning med start söndag på Viaplay och Viasat Motor

Apropå TV så drar Viaplay också igång ”Viaplay Sport: F1-depån Live” på söndag 15.30. Tanken är att under uppehållet, varje söndag, visa gamla race men i lite ny tappning kombinerat med spännande gäster och en studioinramning. Loppet som visas på söndag blir Belgiens GP från 1998 och gäster är Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist på Skype från USA men också Eddie Jordan som även han finns med på en Skypelina. Eddie har säkert mycket intressant att berätta om just det här loppet där han med sitt team alltså tog en dubbelseger.

Den sportsligt och tekniskt viktigaste saken som beslutades igår är att det nya reglemente som var tänkt att starta 2021 skjut fram ett år med allt vd detta innebär. Scott Mitchell har gjort en sammanfattning av vad detta innebär.

—–

Det nya reglementet som var tänkt att tas i bruk 2021 flyttas fram ett år

Det nya reglementet som var tänkt att tas i bruk 2021 flyttas fram ett år

Formula 1 has gone through a very difficult few days and delaying the new rules to 2022 is a dramatic step to have taken.

The impact of the coronavirus pandemic on F1 has been as big as any other sport. The first seven races of the season have been either postponed or cancelled. Everybody hopes the season can start in June, but nobody knows if that is possible. 

There has been a lot of disruption for the current schedule but now there is also a setback for 2021 as well. The major new technical regulations that were meant to improve the racing and close up the field will not be introduced until 2022. 

There will be a limited amount of development allowed for next year. The monocoque of the car will need to be used again in 2021. That saves an expensive redesign. Other parts might also be frozen, although it is not yet clear what those parts might be. The gearbox is one option. 

Interestingly the budget cap will still be applied from 2021. 

That means F1 teams will need to build their brand-new cars for the new technical rules with the cost restrictions in place. 

Until now, the plan was for the new cars to be build before those cost restrictions came in. That gave the bigger teams a serious advantage. 

While there will be some work undertaken already, and teams will be able to pursue more development for 2022 this year, the benefit should in theory be reduced. 

Also, as the teams will be able to develop the aerodynamics of their 2021 cars, they will be faced with a difficult decision to make over how they spend money next year. 

If they keep developing what is allowed on their cars in 2021, they will use up money that could be spent on 2022. 

The way it was originally meant to work, teams were planning to develop this year’s cars for a little while before switching focus to the new rules. 

But there was no budget cap in place. So the big teams could have just carried out major development programmes for both 2020 and 2021. That will not be possible with the 2021 and 2022 split. 

This has all been done in the interest of pragmatism and cost-saving. I think this was the best move F1 could have made.

When F1 has fewer races, its revenue drops. Less revenue means a smaller prize pot for the teams. 

The prize money gets paid a year in arrears, which means team will not receive this money until 2021. However, their existing payments from sponsors and such are problems now. 

It means that the huge disruption to the 2021 calendar could cause big trouble for all the teams. The small teams are vulnerable because they have less money and F1 is already hard enough to make work financially. 

The works  teams are vulnerable because they need to cost their manufacturer as little money as possible and something like this presents an obstacle to that. 

So this was a sensible decision. There are still questions to be answered. How much development will there be in 2021? Will the budget cap be lowered even more? What happens to a team like McLaren, which was meant to switch to Mercedes engines in 2021 but will now have to use a chassis next year that’s designed for a Renault engine?

But it reduces a lot of pressure in the short-term and gives F1 a real chance of surviving the crisis. 

—–

Sist men inte minst också några ord om Sim-racingen som fortsätter att vara ett väldigt bra substitut nu när det inte går att tävla på riktigt. Motorsiten The Race och R-factor fortsätter sina sim-race med bl a  Max Verstappen felix Rosenqvist i startuppställningen, detsamma gäller för Veloce och deras concept ”Not the Bahrain GP” vilket helgens lopp heter med bl a Lando Norris som dragplåster.

F1 vill inte vara sämre och har bestämt sig för att köra samtliga lopp som vi nu missar i virtuell tappning istället, med flera av de nuvarande förarna plus en rad andra inbjudna stjärnor. Mer om detta kan du läsa här.