Vad händer med racingåret 2020?

Det blev för teamen att packa och åka hem från Melbourne

Det blev för teamen att packa och åka hem från Melbourne

Tillbaka i Sverige efter en turbulent helg i Australien, eller egentligen inte turbulent alls. I själva verket var det väldigt lugnt nere i Melbourne där man inte direkt märkte någon coronohysteri mer än på TV. Dock fick ju det bekräftade coronoafallet, en mekaniker hos Mclaren (för övrigt symptonfri nu), stora konsekvenser för årets första racehelg med beskedet att man ställde in premiären under fredag förmiddag.

Har surrats mycket om att detta besked kom onödigt sent och från utsidan kan man tycka att det inte borde dröja till ett par timmar innan starten av FP1 med att berätta för tillrest publik att det inte blir något. Samtidigt har jag ingen insyn alls i hur kontrakten ser ut för alla inblandade parter där det sannolikt krävdes att man läste allt det finstilta innan beslut togs. Ett exempel är FIA, man kan tycka att federationen skulle kunna ställa in baserat på den rådande situationen med coronavirus, ingen skulle klandra dem om man tog ett sådant beslut. Tvärtom kunde FIA inte göra något alls av rädsla för ersättningskrav då internationella bilsportförbundet långt ifrån har de ekonomiska muskler som krävs. FIA:s enda möjlighet att ställa in evenemanget från deras sida var om 12 bilar eller färre fanns tillgängliga att köra.

Många har säkert sett intervjun som F1 la upp med Ross Brawn men lägger upp den här ändå. Han berättar hur man tänkte fram till att man inte längre kunde genomföra loppet i Melbourne

Vi på Viasat bestämde oss för att åka hem så snabbt som möjligt efter att vi fått besked om att racet var inställt. Vi tog vägen över Singapore och Tyskland hem och landade i Sverige sent lördag natt. Det var nästan kusligt ödsligt på flygplatsen i Singapore och samma sak i Frankfurt och hann inte mer än hem innan man hörde att Tyskland ska stänga gränsen. Tror det var ett klokt beslut att fara hemåt så snabbt som möjligt för att inte riskera att bli fast någonstans.

Felix Rosenqvist var en av stjärnorna som ställde upp ett av "ersättningsracen" som kördes i helgen

Felix Rosenqvist var en av stjärnorna som ställde upp ett av ”ersättningsracen” som kördes i helgen

Med uteblivet GP nere i Melbourne började snabbtänkta personer att titta på ett alternativ och snabbt som rackarn hade åtminstone två sim-race anordnats. Motorsiten The Race körde ett race med flera storstjärnor i uppställningen, bl a Max Verstappen och vår egen Felix Rosenqvist (Felix blev bästa ”riktiga förare” i finalen). Veloce Esports med bl a Jean Eric Vergne som en av grundarna drog igång ”Not the Australian GP” där bl a Lando Norris fanns startfältet och båda dessa raceevent sändes live på youtube. När jag tittade nu på morgonen hur många visningar respektive event haft så är det uppemot miljonen vilket säger en hel del om vilket intresse sim-racing har, detta på två event som enbart fick ett par dagars förberedelser. Personligen är jag ingen ”sim-kille”, för dålig på det helt enkelt och därför har jag aldrig riktigt fastnat för det men har stor respekt för alla som gillar detta och jag förstår också hur viktigt detta med sim-racing kommer vara för bilsportens framtida fans och utövare.

Även Indycar blev drabbat. Hade under helgen i Melbourne kontinuerligt kontakt med dem därborta och inledningsvis såg det ut som att man skulle kunna genomföra racet men inför tomma läktare. Tillslut blev man dock tvungen att ställa in helt och hållet då det inte var hållbart att köra när nästan alla andra evenemang i världen ställde in. Redan under helgen som var kom beskedet att Long Beach blåst av sitt race och nu vet vi att Indycar har pausat all racing fram till maj månad

Förutom vad som händer internationellt så vet jag att man hemma i Sverige när det gäller Porsche Carrera Cup Scandinavia också försöker planera för hur man ska göra med racingen. Det kan absolut bli tal om tomma läktare men förhoppningsvis ändå genomförda tävlingar, då enbart tv-sända. Får återkomma till detta när mer detaljer är kända. PCCS har lite mer marginal tidsmässigt med start först i mitten på maj på Ring Knutstorp

Slutligen kommer här en sammanställning från Scott Mitchell kring alla inställda tävlingar så här långt. Scott som är kvar i Melbourne ännu men som beräknar flyga mot Sverige på tisdag, låt oss hoppas han kommer hem som planerat.

The world’s biggest racing series will not hold any events until May at the earliest because of the consequences of the coronavirus pandemic on Formula 1, IndyCar and Formula E. 

F1 and IndyCar both cancelled their season openers ahed of the weekend, and have postponed or called off several other events as well.

FE has also suspended its season for two months, with a Jakarta race not scheduled until June among the events that have been dropped.

Formula 1

F1 has officially postponed its first four races in Australia, Bahrain, Vietnam and China. 

It has also indicated that the season will not start until the end of May, which means the Dutch and Spanish GPs are also at risk of being suspended. 

Monaco is also assessing the potential impact on its race, with June’s Azerbaijan Grand Prix thought to be a very possible season opener. 

F1 boss Ross Brawn hopes that the championship can still save its season with 18 or 19 rounds. 

However, it seems unlikely that Australia will be rescheduled, and if Spain is dropped that could be difficult to save. 

Bahrain is simple to reposition because it is relatively easy logistically and can take place at any time of the year. 

China is an important market for F1 so all efforts will be exhausted to reschedule the Shanghai race. 

Vietnam and the Netherlands are Liberty additions to the calendar so they will also be at the front of the queue. 

F1 is open to cancelling the summer break in order to fit more races in, as well as extending the season so it ends further into December. 

Australia: March 15 – cancelled

Bahrain: March 22 – postponed

Vietnam: April 5 – postponed

China: April 19 – postponed 

Netherlands: May 3 – in doubt

Spain: May 10 – in doubt

Monaco: May 24 – in doubt

IndyCar

The first four races of the IndyCar season have also fallen victim to coronavirus.

However, unlike F1 these have been completely cancelled rather than postponed. 

So Swedish drivers Felix Rosenqvist and Marcus Ericsson will need to wait for a while before their season starts with Chip Ganassi Racing. 

IndyCar hopes to begin its season with the Month of May, which includes the Indianapolis road course race and of course the Indianapolis 500. 

St Petersburg: March 15 – cancelled

Barber: April 5 – cancelled

Long Beach: April 19 – cancelled

Austin: April 26 – cancelled

Formula E

The electric championship is in a slightly different position to the others. 

Because FE races take place in city centres and the nature of the coronavirus outbreak means this series is particularly badly hit. 

Unfortunately, FE’s race in Sanya is dead. That is a problem as the championship and manufacturers have significant investment from China. 

Rome and Seoul, which was due to host FE’s first race in Korea, are considered decent candidates to be rescheduled.

But FE’s calendar is in disarray and options like a double-header at the Valencia circuit are being considered, which means it could be the first FE race to take place on a permanent track. 

Sanya: March 21 – cancelled

Rome: April 4 – postponed

Paris: April 18 – cancelled 

Seoul: May 3 – postponed

Jakarta: June 6 – cancelled