Fem saker att hålla koll på inför premiären i Indycar…

Marcus Ericsson IndyCar 2020

Inte bara Formel 1 har premiär i helgen, även Indycar kör första race i St Petersburg Florida. Förberedelserna för team och förare hade kunnat vara bättre, den planerade tvådagarstesten på Circuit Of The Americas blev det inte mycket av då vädret var sämre än förväntat med både regn och låg temperatur. Trots detta kommer ett 26 bilar stort startfält att finnas på plats och för oss svenskar blir årets mästerskap extra spännande där både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist startar sin andra säsong, nu i samma team. Vad ska vi då hålla utkik efter från den nordamerikanska motsvarigheten till Formel 1?

Svenskfighten

Det är ofrånkomligt stort fokus på den interna kampen mellan de båda svenskarna. Felix Rosenqvist kommer till start i år som regerande rookiemästare men kommer självklart inte nöja sig med det. Jakten på den första segern fortsätter där han vid åtminstone ett par tillfällen var nära att vinna redan under debutsäsongen, inte minst i St Pete där han var i ledningen i över 30 varv men fick se sig snuvad, inte bara på segern utan även en pallplats med liten marginal. Felix trivs väldigt bra på stadsbanor och ser nog detta stadslopp som en riktigt bra möjlighet att få kliva upp överst på pallen.

Marcus Ericsson har som sagt anslutit till Chip Ganassi till den här säsongen och får därmed bästa tänkbara förutsättningar att även han vara med och slåss om framskjutna placeringar. Marcus menar själv att han i år, för första gången sedan 2013, sitter i en bil kapabel att vinna race med. För att lyckas med det måste han dock få ordning på det som inte fungerade speciellt bra förra säsongen – att kvala. I årets tuffa startfält håller det inte att starta långt bak, lita till en annorlunda strategi och hoppas på det bästa. Om Marcus däremot får till kvalen blir han att räkna med på allvar för både pallplatser och vinster.

Hur bra är Arrow Mclaren?

Schmidt Peterson Motorsport har som bekant blivit Arrow Mclaren SP och frågan är hur stor skillnad detta namnbyte gör? Självklart räcker det inte med att byta namn för att bli bättre men att få Mclaren som både kommersiell och teknisk partner borde betyda att man i år har bättre förutsättningar. Förutom detta har teamet till den här säsongen bytt motorleverantör till Chevrolet (vilket t ex kostade James Hinchcliffe platsen i en av bilarna), ett byte som är lite svårt att värdera innan man kört något. Chevrolet är dock regerande mästare ihop med Penske och är bevisligen konkurrenskraftiga. Föraruppställningen hos AMSP är också ganska spännande där mexikanen Pato O´ward bildar par tillsammans med en av fältets tre rookies, halvsvenske Indylightsmästaren Oliver Askew. O´ward inledde fjolåret i Indycar men plockades upp av Red Bull och placerades senare under säsongen i japanska Superfomula. Sejouren med Red Bull blev dock kortvarig och Pato är nu tillbaka i Indycar igen och båda förarna har sett bra ut under den korta försäsongen. Jag gissar att Arrow Mclaren fortsatt är en bit bakom de tre toppteamen i mästerskapet men kan säkert överraska vid enstaka tillfällen, varför inte redan på söndag.

Nykomlingarna

Tre nya förare kör full säsong i år och räknas därför som rookies. Nyss nämnde Oliver Askew är en av dem tillsammans med Nederländske Rinus Veekay och spanjoren Alex Palou. Veekay slogs under fjolåret ända in till sista racet med Askew om titeln i Indylights medan Palou närmast kommer från Japan och Superformula. Tror det kan en jämn kamp mellan dessa tre att ta över Rosenqvists titel som årets rookie där jag ändå håller Askew som favorit i kraft av att, enligt min bedömning, kör för det bästa teamet. Veekay hittar vi hos Ed Carpenter Racing medan Alex Palou kör med Dayle Coyne under sin debutsäsong.

Alexander Rossis jakt på mästerskapstiteln

En av favoriterna till att vinna hela mästerskapet är Andrettis Autosports Alexander Rossi. Ska han i år lyckas med det måste han var med från start, helst med en seger direkt i premiären. Regerande mästaren, Penskes Josef Newgarden blir inte lätt att peta bort från tronen och hans teamkamrat Will Power är garanterat grymt revanschsugen efter en riktigt dålig säsong 2019. Den fjärde att de stora favoriterna i år som Rossi måste slå är Marcus Ericsson och Felix Rosenqvists teamkamrat Scott Dixon. Dixon hade inte heller någon toppsäsong 2019 och vill såklart, i år, försöka ta sin sjätte titel. Jag räknar helt kallt med en giganternas kamp direkt fältets släpps söndag kväll svensk tid.

Coronavirusets påverkan på Indycarpremiären

Covid-19 utbrottet världen över har redan gjort att många sportevenemang ställts in och även Indycarpremiären kan komma att drabbas. Det senaste från borgmästaren i St Petersburg är att loppet kommer köras som planerat, med publik på läktarna, men situationen kring virusutbrottet förändras hela tiden och just USA är på allvar på väg in i en svår tid när det gäller att begränsa smittan så helt säker kan man inte vara trots att den första tävlingshelgen är nära. För egen del tänker jag inte ens ge mig på någon gissning kring hur man väljer att göra, både ni och jag får helt enkelt vänta och se.

Blogginlägget postades i IndyCar.