Fem saker att hålla koll på inför premiären av Formel 1

Ferrari Australien 2020

Väntan är nästan över. Vi är bara två dagar från starten av F1-säsongen 2020. Har du ställt in dina larm för FP1? Att titta på fredagsträning i Australien innan solen går upp i Europa är en ritual för F1-fans. Men det första 90-minuterspasset är också riktigt spännande för de av oss som har tur att vara på tävlingsbanan.

Det finns så många frågetecken att räta ut inför den här säsongen, kanske ovissare än på väldigt länge. De stora teamen ville inte visa sin potential under testerna och mittfältet ser jämnare ut än någonsin.

Med oron för coronavirus och Ferrari / FIA-kontroversen i mixen, finns det mycket att hålla utkik efter i Melbourne.

Kommer premiärracet att köras?

Detta är väldigt svårt att säga något om. Om jag var tvungen att gissa skulle jag säga att loppet kommer att köras då vi alla är på plats här i Melbourne.

Om loppet skulle köras nästa vecka tror jag däremot inte att det skulle bli av, det globala coronavirusutbrottet är nu officiellt en pandemi vilket är svårt att ignorera.

Det finns ett lokalt motstånd mot att racet ska köras och situationen utvecklas varje dag.

Fem F1-teammedlemmar (det ryktas om ännu fler) har testats för smitta av coronavirus efter att onsdag och torsdag ha visat feberliknande symtom.

Det finns en växande oro inom paddocken att personal oundvikligen kommer att drabbas av viruset och effekten som detta kan ha på Melbourne är allvarlig.

Vi väntar på nyheter från arrangören och / eller den lokala regeringen. Jag skulle säga att det INTE är 100 procent säkert att loppet körs på söndag.

Kan Red Bull eller Ferrari slå Mercedes?

Om loppet körs på söndag är jag väldigt spänd på att se om Mercedes kan utmanas, och i så fall av vilket team.

Efter försäsongen går tipsen mot att Red Bull och Max Verstappen kan vara ett allvarligt hot. De (Red Bull) var under testerna tämligen självsäkra även om den ultimata varvtiden, men även racetempot, inte var riktigt på Mercedes nivå.

Honda verkar ha tagit ytterligare ett bra steg och Mercedes med en del tillförlitlighetsproblem under testerna kanske Lewis Hamilton och Valtteri Bottas kan bli sårbara.

Men hur är det med Ferrari? Är teamet verkligen så långt efter som de själva påstår?

Envarvsfarten tyder på det, inte heller över längre stint såg man ut som en utmanare till Mercedes. Om vi får tro teamet själva är Ferrari blott tredje snabbast i Australien, men även om skulle vara så tror jag inte de är speciellt långt efter.

Risk för protester

Det finns risk för att det kan bli protester i helgen vilket skulle garantera tävlingsrelaterade kontroverser.

Det finns tre omdiskuterade saker även om en av dem redan har avgjorts. Mercedes luftintag till bromsarna bak ville Red Bull att FIA skulle titta på. Mercedes hade fått klartecken från FIA att köra sin variant under förra säsongen, vad Red Bull inte är nöjda med har man nu fått gehör för då FIA nu ändå har beslutat att Mercedes blivit tvungna till vissa justeringar.

Om inte skulle det kunna bli en protest men det är underförstått att Mercedes kommer ändra sin design. Så inga problem – åtminstone med luftintagen till bromsarna!

Mercedes Dual Axis Steering (DAS) såg vi under testerna, något som fick enorm uppmärksamhet.

Red Bull menar att systemet bryter mot reglerna trots alla FIA-indikationer på motsatsen. Skulle Mercedes använda systemet i Australien kommer det troligen en protest där en del av Red Bulls frustration tros vara att Mercedes konstruktion i grunden inte tillåter att ett system som DAS integreras.

Slutligen väntar vi på att se vad som kommer att hända med en annan Mercedes – den rosa.

Renault och andra konkurrenter i mittfältet är inte nöjda med Racing Point som har kopierat Mercedes bildesign från förra året.

Ett rykte är att FIA (domarna) blivit förvarnade om en protest på grund av att Racing Point inte uppfyller kraven som konstruktör eftersom den ursprungliga utformningen av dess aerodynamiska komponenter inte är deras egna.

Jag blir dock förvånad om detta argument godtas men jag blir heller inte bli förvånad om en protest ändå dyker upp.

Det senaste kring kontroversen med Ferraris motor

Förutom coronavirus är den största storyn hittills under 2020 något som hände 2019.

Det fanns många frågetecken kring Ferraris motor förra året och om den var inom reglementet. En lång och noggrann utredning av FIA avslutades nyligen och precis i slutet av testerna kom FIA med ett väldigt kontroversiellt uttalande.

De sa att man hade nått en hemlig uppgörelse med Ferrari för att stänga frågan men inget tydligt besked om Ferrari verkligen brutit mot reglerna.

De övriga teamen som inte kör Ferrarimotor chockades och svarade med ett arg uttalande som FIA i sin tur mötte med sin egen motivering.

Alla väntar nu på vad de sju övriga teamen ska göra nu, de skrev till FIA och F1 och uttryckte sin oro ytterligare före årets första race och har fått svar, ett svar som man troligen inte är nöjda med. Med hot om rättsliga åtgärder är detta ett stort orosmoln som kan komma att ligga tungt över inledningen på årets säsong.

En magisk mittfältkamp

Om vi fokuserar på det som ska hända på banan, förutsatt att det blir något, borde vi få en magisk helg i Australien även om det ”bara” handlar om vem som leder mittfältet.

Alla fokuserar alltid på fighten längst fram men kampen om att vara ”bäst av resten” kommer att vara tuffare än någonsin.

Racing Point, Renault och McLaren är favoriterna men räkna inte ut ett team som AlphaTauri med Red Bull-komponenter från 2019 i kombination med sin egen aerodynamiska utveckling.

Trots ett bedrövligt 2019 är Haas alltid att räkna med i Melbourne, blir inte förvånad om de också är i mixen.

Alfa Romeo och Williams är de två jag är mindre säker på fartmässigt men även de kanske kan överraska, åtminstone inte omöjligt.

Williams borde kunna undvika samma pinsamma start som för ett år sedan, t ex George Russell kanske till och med kan vara med och kriga om en plats i Q2?