Tio saker vi lärt oss från den första veckans tester

Mercedes överraskade alla med DAS

Mercedes överraskade alla med DAS

Ja, vad har vi egentligen lärt oss efter den första veckans tester? Scott Mitchell har gjort en sammanfattning av hur han uppfattade de tre första dagarna av försäsongen nere i Barcelona.

Mercedes stal showen med DAS.

Att Mercedes stal showen med sitt DAS-system, Dual Axis Steering, är ingen överdrift. En uppfinning på bilen som blivit en riktig ögonöppnare hos rivalerna. F1-bilar är normalt inställda med hjulen en aning pekandes utåt för att få bilen att fungera som bäst genom kurvorna. En kort beskrivning av DAS är att när föraren aktiverar systemet genom att dra ratten mot sig på raksträckorna så rätar man upp hjulen. Mercedes vill självklart inte berätta exakt hur och varför man gör detta. Den mest troliga anledningen är att man kommer runt dilemmat med hur man ska ställa in bilen för längre stint, att ha bilen så snabb som möjligt både på raksträckorna och genom kurvorna samtidigt som man håller liv i däcken på ett bättre sätt. Genom att räta upp hjulen, om än det bara en aning, så vilar man innerskuldran på däcket, får ner temperaturen med 5 grader och motverkar därmed risken för ”blistering”, överhettning och värmeblåsor på däcket. Systemet tar även bort fenomenet med att däcken skrubbas mot asfalten vilket såklart är gynnsamt för farten rakt fram. För att avaktivera systemet och få däcken i ”normal” position igen krävs bara att föraren för fram ratten till sitt ursprungliga läge.

Mercedes var också snabbast

Det var inte bara DAS-systemet som imponerade med Mercedes den gångna veckan. De var också snabbast. Det kan bli lite tråkigt att Mercedes år efter år gör ett så bra jobb med sin bil men det är tydligt att mycket jobb har lagts ner på årets W11. Stora ansträngningar har gjorts på motorsidan som gett ökad effekt samtidigt som man på aerosidan gjort tämligen stora strukturella förändringar både i fram, på mitten och bak på bilen för att hitta mer downforce. Dessa förbättringar har placerat dem i topp på tidlistan men även gett dem ett lite övertag över lite längre distans. Dock måste vi vänta och se mer av körningen över en racedistans från samtliga tre toppteamen inna vi kan dra för stora slutsatser.

Red Bull ser väldigt bra ut

Utifrån hur många varv teamet gjort, Max Verstappen kroppsspråk, och hur RB16 såg ut på banan, hade Red Bull en utmärkt testvecka. Endast Mercedes fullbordade fler varv än den Honda-drivna Red Bull-bilen, som är mer tillförlitlig än någonsin och var ytterst välbalanserad genom de snabba snabba kurva 1, 2 och 3 i Barcelona. Det enda som saknas är en riktigt snabb varvtid, det bör även noteras att deras fart över längre stint var något lägre än Mercedes. Man tappade även en del körning på grund av ett litet Honda-problem som krävde motorbyte dag två. En uppgradering väntas den här veckan, vilket bör göra öka RB16 prestanda ytterligare.

Hur långt efter är egentligen Ferrari?

Hur långt efter är egentligen Ferrari?

Ferrari håller tillbaka men hur mycket?

Ferrari sa själva att de ligger bakom sina rivaler efter det första testveckan, och det är de. Men vi måste komma ihåg att detta team jobbar helt annorlunda i år jämfört med för 12 månader sedan. Förra året fick Ferrari sin analys fel. Teamet trodde att man var mer före baserat på hur stark den var i Barcelona i februari, men när förhållandena förändrades och bristerna i bilen avslöjades var man helt plötsligt på efterkälken Så den här gången jagar Ferrari inte varvtider utan försöker förstå sin bil bättre. Det är därför man inte gjort någon konkurrenskraftig varvtid ännu och inte heller kört sin motor på något som liknar max, man har t o m kört motorn svagare än kundteamen. Ferrari hävdar att man har lite problem med bilen och jag tycker nog det har varit en lite stökig start på testandet – bl a en del tillförlitlighetsproblem på motorn. Jag blir dock inte överraskad om Ferrari ändå inte överdriver sina problem en aning.

Mclaren har inte visat sin riktiga bil ännu

Trots att Mclaren tydligt varit på den undre halvan tidsmässigt så här långt så är teamet än mycket nöjda med hur den första veckan avlöpte. Teamchefen Andreas Seidl sa att de haft ”den överlägset bästa starten på många, många år”. MCL35 är en märkbart annorlunda bil jämfört med förra året med en smalare nos och mer aggressiva sidepods. Den nya tekniska direktören James Key har tydligt gjort avtryck. Men denna version av MCL35 är en ”basversion”, enligt Carlos Sainz Jr. McLarens mål för den första veckan var helt enkelt att logga många varv. Det planerar att ta uppgraderingar till den andra testveckan då vi får förhoppningsvis se mer av dess prestanda.

Renault blir starkare och starkare

Renault hade en konstig första vecka. Först lanserade man en bil med en distinkt, smal och rundad nos. Sedan gick det trögt de första dagarna där man tappade varv främst för att Daniel Ricciardo skadade bilen på banmarkeringen dag två. Han var också tvungen att stanna på banan med bilproblem. Fredagen räddade emellertid Renaults test tämligen dramatiskt och det såg genast ljusare ut. Situationen ser ganska ljus ut och föraran säger rätt saker om bilen. Renaults vecka blev starkare och starkare, även om man är lite försiktiga med förväntningarna i år efter ett svagt 2019. Det är också intressant att notera att 2020-bilen designades av ett tekniskt team som har annan ledning nu. Det här orsakade en viss störning hos Renault i slutet av 2019, men de tidiga tecknen är att bilen är bättre – även om flera av de människor som övervakade designen inte arbetar där längre!

Kopia eller inte kopia?

Kopia eller inte kopia?

Racing Points ”rosa Mercedes”

Jag undrar om Mercedes någonsin tänkt ”skulle vår bil se bra ut i rosa?”. Nu när Racing Point har försökt replikera deras bil har vi kanske svaret. Det är en komplex fråga och det enkla svaret att RP20 bara är en Mercedes-kopia är lite orättvist mot Racing Point. Racing Point använder Mercedes-motor, växellåda och vissa fjädringskomponenter, det har man gjort i flera år. Den delade växellådan innebär att bakre upphängningspunkterna är densamma för båda bilarna.  Eftersom Mercedes är den som designar och bygger växellådan är alla dessa geometrier baserade på det bästa av sitt eget designkoncept. Racing Point har nu kommit fram till att eftersom det använder delar som är utformade för en viss bilfilosofi så bör man själv försöka bygga just den bilen och med nytt starkt ägarskap har man nu äntligen pengar att göra det. Så det tekniska teamet på Racing Point har detaljstuderat Mercedes W10 och arbetat hårt för att förstå den och nu försökt återskapa den. Man har varit tvungen att skapa de aerodynamiska konstruktionerna från grunden och bygga alla andra delar av bilen som ett team måste göra sig själv. Om du vill läsa mer om Racing Point/Mercedes kopians har jag skrivit en längre artikel i ämnet som du kan läsa här

Williams klart bättre än förra året

Okej, det krävdes inte mycket av Williams för att ha en bättre första test mot 2019. Bilen var inte klar, den var reglementsvidrig och den var skräp. Men framstegen Williams gjort – även från säsongsavslutningen i Abu Dhabi Grand Prix – syns tydligt. Bilen ser mycket mer kompatibel ut på banan och George Russell sa att den gav honom mycket mer förtroende än den ”läskiga” bilen han körde under testerna förra året. Det här betyder inte att Williams plötsligt är med och kör om en plats i Q3 och tar poäng i Australien men det ser ut som om de har gjort tillräckligt med framsteg för att åtminstone vara med i mittfältet. Om teamet har en andra vecka så bra som den första så skulle jag bli en aning besviken om Russell inte fightades om en plats i Q2 i Australien.

 Alpha eller Alfa – vilket är starkast?

En Kommentators mardröm: två team nästan samma namn. Och jag är ledsen Janne,  det ser ut som om de kan vara ganska nära varandra på banan också. Den data vi sett antyder att båda teamen också använde lite aggressivare motorinställningar så jag tror att vi har en relativt rimlig uppfattning om vad deras respektive fart. Båda teamen låg några tiondelar från de snabbaste i mittfältet, vilket i stort sett är där de var förra säsongen. Vi kanske kan förvänta oss att AlphaTauri kan vara lite snabbare än så, med tanke på att det använder komponenter från föregående års Red Bull-bil – och vi vet hur bra RB15 var.

Haas är mer försiktiga

Det finns inte mycket att säga om Haas första testvecka utöver att den inte var så dålig som den såg ut. Minst antal körda varv och långsammast. Romain Grosjean hade en snurrade av den andra dagen och Kevin Magnussen hade också en tämligen dramatisk avåkning den sista dagen med en trasig fälg. Trots detta är Haas är faktiskt ganska positiva till det arbete som man lyckades genomföra förra veckan. Trots sin snurr var Grosjean den som körde flest antal varv på torsdagen och Haas arbetar mycket metodiskt för att förstå sin bil efter en bedrövlig säsong 2019. Teamchefen Gunther Steiner är tydlig med att teamet verkligen dragit lärdom från förra året och andra veckan av tester kommer visa om han är rätt.