Renault på hemmaplan med stora förväntningar men även under stor press…

Stark resultat i Kanada och med en ordentligt uppdaterad bil här Frankrike gör att hoppet stiger hos Renault om att närma sig täten

Stark resultat i Kanada och med en ordentligt uppdaterad bil här Frankrike gör att hoppet stiger hos Renault om att närma sig täten

På plats i Frankrike och Paul Ricard för säsongens 8:e race. Inga som helst problem att ta sig in till banan idag och det är redan en klar förbättring mot förra året då man stod i långa köer sista biten in till banan p g a av alla som skulle in till campingen strax före entrén till banan. Verkar som man bara tillåtit ankomst till campingen under onsdagen för att göra vägen mer farbar sista biten. Överlag verkar arrangören lagt ner mycket arbete på att lösa förra årets massiva trafikproblem med bl a bussning in stora delar av sträckan från uppsamlingsparkeringar betydligt längre bort från banan än vad som var fallet förra året då merparten körde själva upp till parkeringarna närmast anläggningen. Vi får se hur resten av helgen rullar på innan det går att ge något definitivt omdöme kring om man lyckats med det som förra året var ett stort misslyckande.

Har idag suttit ner med Max Verstappen som väldigt avslappnat svarade på alla frågor, verkar onekligen känna sig tillfreds med livet just nu även om han givetvis vill ha en bil som är närmare den absoluta täten. Han pratade väldigt öppenhjärtigt om hur han halvvägs in på förra säsongen ändrade sin approach till körningen en aning och slutade att ”överköra” bilen. Max pappa Jos och han själv satte sig ner halvvägs in på förra säsongen och kom fram till att det var bättre att slappna av lite och göra det han är bra på och istället för att jaga resultat som inte var möjliga i en Red Bull-bil. Resultatet av detta har vi sett tydligt där han de senaste 22 racen inte tagit stryk av sin teamkamrat och med undantag för Monaco senast gått i mål på samma eller bättre position han startat från. Det är en välkänd sanning att det inte går att köra fortare än vad bilen klarar utan istället förlora på det, något Max fått erfara men nu är helt på det klara med. Inslaget med Max Verstappen ser ni inför racet på söndag.

Pratglad Max Verstappen när jag intervjuade honom idag

Pratglad Max Verstappen när jag intervjuade honom idag

Red Bull och Max Verstappen (tillsammans med Pierre Gasly och Daniil Kvyat, Alex Albon får ny motor vid ett senare tillfälle) har till denna helg en ny uppdaterad motor från Honda, en uppdatering som sägs vara mer av prestandakarakatär snarare än för bättre tillförlitlighet som den inför racet i Baku var. Självklart är Red Bull och förarna positiva till detta men samtidigt försiktiga i sin optimism där man ändå inte tror sig vara på varken Ferrari eller Mercedes nivå ännu. Det är främst förbränningsmotorn som man gjort uppdateringar på men också på turbon där man faktiskt tagit hjälp utifrån från de som utvecklar Hondas jetmotor till sitt affärsflygplan. För Daniil Kvyat innebär den nya motorn bestraffning inför helgens race.

Vidare är det givetvis mycket snack om Ferraris begäran att domarna ska se över incidenten mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton senast i Kanada igen. Det som krävs för att domarna ska göra det är att Ferrari har ny bevisning att presentera relevant för händelsen. Det sägs främst vara egen GPS-data från Ferrari som ska visa att Vettel på sina andra varv genom chikanen var längre ut mot muren än vad han var när han kom ut på banan igen efter sin tur på gräset. Dessutom är Sebastian Vettels egen version om det som hände en bärande del i Ferraris försök att få till en ny bedömning. Den allmänna uppfattningen här i depån är dock att Ferrari har små chanser att få till en annan utgång på det hela än det som dömdes ut i Kanada, fem sekunders tidstillägg.

För Renault är denna helg den kanske viktigaste på hela året. Hemmarace och dessutom en rejäl uppdatering av bilen som teamet ställer stora förhoppningar på baserat på vad man själva kommunicerat på förhand. Resultatet i Kanada med en 6:e och en 7:e plats i mål och där Daniel Ricciardo kvalade in P4 visar att man är på rätt väg med sin motor, nu gäller det att även få ordning på chassibiten vilket alltså är ambitionen med kommande helgs B-specifikation på bil. När jag pratade med Nico Hülkenberg så kunde han naturligtvis inte säga något om hur mycket bättre bilen förhoppningsvis är men sa att siffrorna från simuleringarna som gjorts på förhand visar på framsteg.

Det kan på många sätt bli en spännande helg här på Paul Ricard, idag var bantemperaturen uppe i nästan 70 grader, så varmt kan jag inte minnas det varit i Formel 1 under de år jag hållit på med detta. Kan säkert ha varit denna typ av bantemperatur någon enstaka gång tidigare genom åren men tämligen extremt får man ändå säga att det är vilket kommer få återverkningar på hur däcken måste behandlas denna helg. Vädret kommer var stabilt soligt alla tre dagarna så liknande förhållanden kommer att gälla hela helgen.