Kimi Räikkönen toppade tidlistan efter dagens andra träningspass på ett nytt prydligt banrekord runt Marina Bay street circuit. Tiden 1.38.699 räckte för att vara 11 tusendelar före Lewis Hamilton och en dryg halvsekund före de båda Red Bull-förarna och Valtteri Bottas i den andra Mercedes-bilen. Sebastian Vettel var på väg mot ett varv i stil med Räikkönen och Hamilton när han gjorde ett litet misstag i tredje sista kurvan och slog i muren. Det blev inga större synbara skador på Vettels bil och tysken kunde köra in i depån för egen maskin men kom sedan aldrig ut igen.
Bäst av resten var Carlos Sainz före Romain Grosejan och kampen om fjärde platsen i årets konstruktörsmästerskap ser ut att bli fortsatt väldigt jämn. I ”B-ligan” var det precis som vanligt väldigt jämnt med enbart 9 tiondelar mellan Sainz på 6:e plats ner till Vandoorne som var P16.
Mitt i det tighta mittfältet hittar vi Sauber med Marcus Ericsson på 12:e plats och Charles Leclerc P14. En överlag bra fredag för Ericsson som känts väldigt fokuserad så här långt, man får anta att pressen att köra bra är extra stor nu med den senaste utvecklingen på förarmarknaden. Självklart försöker Marcus Ericsson alltid göra sitt bästa men troligen är han nu ännu mer noggrann och laddad för att finnas kvar i kampen om den återstående platsen i Sauber till nästa säsong. Fortsätter han som hittills finns goda chanser till ett bra resultat denna helg och känslan i bilen är enligt honom själv bra. Det handlar om att att inte göra misstag och bara fortsätta att ”köra in sig” på denna ytterst utmanade bana.
Charles Leclerc har en lite annan sits där han inte behöver oroa sig över framtiden i Formel 1 men är samtidigt väldigt påpassad denna helg och misstaget under FP1 efter Anderson Bridge såg lite märkligt ut och kanske ett bevis på att fokuseringen inte är precis på topp just nu av förståeliga skäl. Vi ska dock komma ihåg att Leclerc inte kört på den här banan tidigare och ju fler varv han kör desto mer kommer han att komma in i körningen men just idag fick han se sig slagen av Ericsson.
När bilarna kom ut för racesimuleringar såg det jämnt ut i toppen med knappast något som skiljde mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull. Kan Red Bull få till lite mer fart över ett varv också har man bra möjligheter att vara med och störa allra längst fram. Frågan är bara vem av Ferrari eller Mercedes som har mest nytta av att Max Verstappen och Daniel Ricciardo eventuellt är med och utmanar om pallplatserna på söndag, att Red Bull är med och kanske ”stjäl” poäng från titelkombatanterna kan bli ytterst avgörande för kampen om årets VM-titel.
Avslutningsvis också några ord om Toto Wolff senaste utspel kring förarmarknaden där han eldade på ordentligt i en intervju med brittiska SKY. Toto Wolff kastade ur sig beskyllningar om både lögner och brutna löften kring en plats på gridden för Mercedes junior Esteban Ocon nästa säsong. Wolff sa bl a att Ocon, i Juli, hade två alternativ till styrning nästa säsong men nu, två månader senare, står han helt utan för att vissa parter, enligt Wolff, inte haft kurage att stå för sitt ord som han uttryckte det. Antar att han refererar till Renault, dit Ocon var på väg, som istället för Esteban valde Daniel Ricciardo som parhäst till Nico Hülkenberg nästa säsong. Tycker att Wolff är lite ute på lite hal is med dessa beskyllningar, han har haft alla möjligheter att flytta upp Ocon till sitt eget team nästa säsong men valde istället Valtteri Bottas. Wolff ingick som bekant i Bottas management fram till att Valtteri blev Mercedesförare och det är inte helt otroligt att det var avgörande för beslutet att behålla Bottas ytterligare en säsong.
Att påstå att andra team bara går för pengar istället för talang är ett befängt påstående då han själv varit tvungen att betala vad kostar att köra Ocon i Formel 1. Toto Wolff vet hur den här branschen fungerar och borde ha koll på hur man spelar spelet. Kan tänkas att Toto Wolffs chefer nu börjar morra lite över att de spenderade slantarna på Ocon inte gett någon utdelning. På tal om pengar för att köra, enligt uppgift var det en större sponsordeal som Valtteri Bottas kunde presentera för Mercedes som gjorde att valet inför 2017 föll på just honom. I l slutänden är allt detta mest tråkigt för Esteban Ocon som nu troligen inte kör Formel 1 nästa säsong och även om Mercedes väljer att släppa Ocon fri, vilket Wolff iofs inte har några planer på att göra, blir det ändå väldigt svårt för fransmannen att få ihop vad som krävs för en körning i Formel 1. Ocons öde beror, enligt mig, på dåligt management från Mercedes (Wolff) sida.
Resultat FP1 Singapores GP
1 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1m39.711s | - | 27 |
2 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1m39.912s | 0.201s | 27 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m39.997s | 0.286s | 23 |
4 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m40.486s | 0.775s | 21 |
5 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m41.105s | 1.394s | 26 |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m41.232s | 1.521s | 28 |
7 | Carlos Sainz | Renault | 1m41.329s | 1.618s | 23 |
8 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m41.429s | 1.718s | 28 |
9 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 1m42.035s | 2.324s | 24 |
10 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m42.108s | 2.397s | 21 |
11 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m42.408s | 2.697s | 23 |
12 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m42.412s | 2.701s | 25 |
13 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m42.452s | 2.741s | 20 |
14 | Fernando Alonso | McLaren/Renault | 1m42.630s | 2.919s | 23 |
15 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1m43.177s | 3.466s | 25 |
16 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 1m43.240s | 3.529s | 25 |
17 | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | 1m43.485s | 3.774s | 30 |
18 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1m43.849s | 4.138s | 30 |
19 | Sergey Sirotkin | Williams/Mercedes | 1m44.036s | 4.325s | 29 |
20 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | 1m45.160s | 5.449s | 11 |
Resultat FP2 Singapores GP
1 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m38.699ss | 1m38.699s | 35 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m38.710ss | 0.011s | 20 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1m39.221ss | 0.522s | 28 |
4 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1m39.309ss | 0.610s | 33 |
5 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m39.368ss | 0.669s | 33 |
6 | Carlos Sainz | Renault | 1m40.274ss | 1.575s | 36 |
7 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m40.384ss | 1.685s | 33 |
8 | Fernando Alonso | McLaren/Renault | 1m40.459ss | 1.760s | 31 |
9 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m40.633ss | 1.934s | 12 |
10 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m40.668ss | 1.969s | 35 |
11 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m40.774ss | 2.075s | 30 |
12 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m40.812ss | 2.113s | 37 |
13 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1m40.870ss | 2.171s | 33 |
14 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 1m41.062ss | 2.363s | 37 |
15 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m41.154ss | 2.455s | 32 |
16 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | 1m41.164ss | 2.465s | 32 |
17 | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | 1m41.542ss | 2.843s | 38 |
18 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 1m41.615ss | 2.916s | 36 |
19 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1m42.141ss | 3.442s | 17 |
20 | Sergey Sirotkin | Williams/Mercedes | 1m42.181ss | 3.482s | 36 |