Force India lever vidare…

Force India utan de tidigare  loggorna kör vidare under nytt namn

Force India utan de tidigare loggorna kör vidare under nytt namn

Det fortsätter att hända saker i Formel 1 depån där det stora frågetecknet idag varit kring Force India och huruvida det skulle bli någon körning för teamet denna helg. Anledningen till detta hängde ihop med uppgörelsen som gjordes med konkursförvaltaren om teamets överlevnad där det visade sig att konsortiet, under ledning av Lawrence Stroll, bara lyckats köpa loss Force Indias tillgångar och inte själva startplatsen i Formel 1. Det var, om jag förstått det hela rätt, de Indiska kreditorerna (ett antal Indiska banker) som inte gick med på uppgörelsen som konkursförvaltaren presenterade och därför blockerade möjligheten för Strolls konsortium att rakt av ta över startplatsen i Formel 1 med allt vad det innebar i form av inkörda poäng och kommande intäkter från Formel 1. Nu var det ändå inte fullt så enkelt att det bara var att köpa teamet, för att de nya ägarna av Force India skulle kunna tillgodoräkna sig de pengar som man tjänat in under de tre senaste säsongerna (ca 70 miljoner pund) krävdes att samtliga team gick med på en överföring till de nya ägarna rakt av. Williams, Mclaren och Renault motsatte sig detta och därmed var möjligheten att köra vidare som Force India borta.

För att Force India skulle kunna komma till start överhuvudtaget krävdes nu att man garanterades  en helt ny startplats av FIA, en dispens som det var långt ifrån säkert att man skulle få, men även detta krävde att samtliga team gick med på detta vilket dock fick sin lösning ikväll. Force India kör nu vidare denna säsong under namnet Racing Point Force India (namnet Force India måste finnas kvar då det inte är tillåtet att byta namnet på bilarna under pågående säsong) men man gör det från scratch med noll inkörda poäng, förarna Esteban Ocon och Sergio Perez får dock behålla sina poäng i förar-vm. FIA utesluter kort och gott Force India i dess tidigare utformning från VM då man inte längre uppfyller de krav som ställs på ett team som kör i Formel 1.

Rörigt kan tyckas och det är sannerligen ingen underdrift, det som nu händer är att Esteban Ocon och Sergio Perez kör som planerat denna helg men redan till Italiens GP på Monza väntas Lance Stroll byta från Williams till nya Racing Point Force India. Detta gör i sin tur att den sannolika utveckligen är att Esteban Ocon måste flytta på sig och istället kör för Mclaren resten av säsongen där Stoffel Vandoorne troligen gjort sitt för den här säsongen. Den tomma platsen i Williams går med förmodligen till Robert Kubica som därmed får göra sin efterlängtade comeback. Vill dock poängtera att detta endast är rykten än så länge och inget som är bekräftat men ändå ett troligt scenario.

Den stora förloraren i denna karusell verkar bli Stoffel Vandoorne, belgarens plats i Formel 1 har länge varit utsatt för hot från alla möjliga håll där det troligen finns stöd i hans kontrakt, med gällande prestationsklausuler, att flytta bort honom efter en minst sagt tuff första halva av 2018 års säsong. Vandoornes management har i sin tur varit väldigt aggressiva i sina försök att hitta alternativ för Stoffel någon annanstans men inte lyckats komma fram till någon hållbar lösning. En väldigt tuff situation för en förare vars kapacitet är mycket högre än vad han hittills lyckats visa. Det är verkligen inte lätt att hålla koll på alla turer kring detta men jag har åtminstone gjort ett försök.

När det gäller själva tävlandet denna helg händer det också en del intressant. Mercedes Valtteri Bottas och Renaults Nico Hülkenberg tvingas ta nya motorer och startar därmed längst bak på söndag. Ska man någon gång ta en sådan bestraffning så är SPA ett bra ställe där det är relativt enkelt att med en tillräckligt snabb bil ta sig upp genom fältet. Bottas har givetvis större möjligheter till avancemang Hülkenberg i kraft av en snabbare bil och bör ha goda chanser till en placering som sämst topp 6, Hülkenberg får sikta in sig på att försöka nå poängplats vilket dock inte blir någon enkel uppgift i det tighta mittfältet.

Missa nu inte träningarna i morgon (första sändningen startar 10.55 på Viasat Motor eller Viaplay) där du under FP1 hör Felix Rosenqvist som gäst i kommentatorshytten där han berättar om sitt inhopp i Mobil 1 Porsche Supercup denna helg. Är riktigt spänd på att se vad han kan uträtta i Porschen med startnr 911 på söndag, att han kan köra alla möjliga typer av tävlingsbil har Felix bevisat många gånger men det är stenhårt motstånd denna helg och en placering topp 10 är klart godkänt som jag bedömer det.