Dags igen…

Ferrarijunioren Antonio Giovinazzi gör ett av sina planerade inhopp för Sauber under FP1 i Tyskland

Ferrarijunioren Antonio Giovinazzi gör ett av sina planerade inhopp för Sauber under FP1 i Tyskland

Då ska vi ut på resande fot igen efter en mycket välbehövlig vila från Formel 1 den senaste veckan. Det var närmast lite överdos efter tre raka lopp helgerna efter varandra och lite ”recharging” krävdes. Nu ska vi dock dra igång igen med två lopp helgerna efter varandra innan sommaruppehållet och först ut är Tysklands GP på Hockenheim.

För Marcus Ericsson börjar helgen i Tyskland med att han får vila det första träningspasset till förmån för Italienaren Antonio Giovinazzi som ”lånar” Ericssons bil under FP1. Aldrig bra att missa ett träningspass på detta sätt men samtidigt inte mycket att göra något åt. Giovinazzi har 6 stycken FP1-pass att köra för Sauber i sitt kontrakt och jag vet att dessa inhopp varit planerade redan innan säsongen startade och antalet träningar för Giovinazzi i Sauberbilen under säsongen är fördelat lika på båda bilarna.

I övrigt känns det som att hela Formel 1-familjen behövt vila upp sig lite inför denna sista kraftsamling innan sommaruppehållet. En intressant sak som dök upp är dock att Red Bull nu givit Honda klartecken att vara aggressiva med uppdateringar på motorn för Toro Rosso under återstoden av denna säsong även om det innebär bestraffningar för förarna. Ett ganska självklart beslut då det fortfarande råder viss tveksamhet kring Hondas motor både när det gäller ren prestanda men också hållbarheten. Red Bull har ju lyxen av att kunna använda Toro Rosso som försökskaniner vilket är en tämligen unik situation men visar också att man är beredd att tappa stora inkomster med placeringen i konstruktörsmästerskapet för Toro Rosso mot att istället ge Honda chansen att testa mer, Honda som garanterat ersätter Red Bull för de förlorade inkomsterna. Mer om detta kan ni höra mig och Erik Stenborg resonera kring i senaste avsnittet av F1-podden här nedan.