Lewis Hamilton toppade ett lite konstigt andra träningspass här i Barcelona. Som vanligt körde förarna första halvtimmen med att finslipa inställningarna innan det var dags att göra de s k kvalsimulationerna.
Normalt brukar tiderna krypa neråt ju mjukare däck du kör och framförallt med lite mindre bränsle ombord. Det märkliga var att vi inte såg förarna göra de normala förbättringarna, istället var både Lewis Hamilton och Daniel Ricciardo snabbare på soft än de var på supersoft vilket är väldigt ovanligt.
Banan här i Barcelona brukar bli långsammare på eftermiddagen än på förmiddagen men då brukar det slå lika över de olika gummiblandningarna vilket dock inte var fallet idag. Detta gör att många redan nu börjar fundera på vilket däck som är lämpligast att starta racet på och för de som går vidare till Q3 kan det alltså bli aktuellt att eventuellt kvala i Q2 på soft, åtminstone när det gäller toppteamen.
När bilarna sedan körde racesimulation blev det en viss scenförändring där framförallt Max verstappen såg väldigt stark ut på supersoft vilket pkar mot att Red Bull-bilen jobbar de mjukaste däcken mer effektivt och säkert kan ha nytta av detta i starten av racet på söndag om man väljer det mer konventionella valet i kvalet att kvala på supersoft även i Q2. På de hårdare gummiblandningarna, soft och medium, såg det jämnare ut men även här liten fördel för Red Bull som jag uppfattade det.
Rent generellt har dagens annars innehållit en ovanlig mängd avåkningar där många hade problem att känna gränsen för greppnivån. Det är mycket fäste i banan här men det gör samtidigt att farten ökar in i sväng och ju fortare det går så minskar förvarningen för när det väl släpper och detta har många förare fått erfara under dagen, speciellt i kurva 4 men också i kurva 7 och 13.
För Saubers del ser man ut vara vara med i mittfältet på allvar denna helg och därför var det väldigt olyckligt att man missade stor del av FP1 p g a ett nätverksfel. Jag mötte en märkbart irriterad Marcus Ericsson mellan träningarna som menade att man som team inte har råd med sådana ”skitproblem” om man ska kunna vara med och slåss om en plats i Q2 i morgon och kriga eventuella poäng på söndag, all körning är superviktig för att vara så väl förberedd som möjligt. Marcus Ericsson och Charles Leclerc var 15:e och 16:e i FP2 med bara 13 tusendelar som skiljde dem åt. Med upptankad bil såg Leclerc aningen starkare ut på medium än vad Ericsson gjorde på soft, gissar att Sauber inte räknar med att köra supersoft i racet förutom möjligen en avslutande stint då med lite bränsle kvar i bilen.
Blir ett spännande avslutande träningspass i morgon innan ett ännu mer spännande kval där jag håller Mercedes som favoriter till pole med Ferrari som närmaste utmanare. Jag tror att Red Bull får svårt att vara med allra längst fram när effekts ska skrivas på max.
Resultat FP2 Spaniens GP
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m18.259s | - | 39 |
2 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1m18.392s | 0.133s | 41 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1m18.533s | 0.274s | 39 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m18.585s | 0.326s | 34 |
5 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m18.611s | 0.352s | 39 |
6 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1m18.829s | 0.570s | 16 |
7 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m19.579s | 1.320s | 24 |
8 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m19.643s | 1.384s | 39 |
9 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | 1m19.722s | 1.463s | 32 |
10 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m19.962s | 1.703s | 28 |
11 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1m20.024s | 1.765s | 38 |
12 | Fernando Alonso | McLaren/Renault | 1m20.035s | 1.776s | 35 |
13 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m20.183s | 1.924s | 43 |
14 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 1m20.373s | 2.114s | 32 |
15 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m20.501s | 2.242s | 37 |
16 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 1m20.514s | 2.255s | 29 |
17 | Carlos Sainz | Renault | 1m20.672s | 2.413s | 31 |
18 | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | 1m21.265s | 3.006s | 34 |
19 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1m21.556s | 3.297s | 35 |
20 | Sergey Sirotkin | Williams/Mercedes | 1m22.060s | 3.801s | 36 |